Klubblisens kvinner versjon 2.0

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MIF Toppfotball Elitelag 2014
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Fotballmål, innbytterbenker, tribuner og seter !
Litt mer om PRIMTALL.
Krav til dokumentasjon i kap
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Er grensene for selvdømmet klare nok i NIFs lov? v/Niels R. Kiær.
Klubblisens v2.0 Kapittel 5 Sport Per-Mathias Høgmo.
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
ARRANGEMENT TIPPELIGA/ ADECCOLIGA
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Hovedtrener Utdanningsnivå: • Intern opplæring innen Readys ledelsesfilosofi, spilleforståelse, coaching, samtaleteknikk mm • NB utdannelse? Arbeidsoppgaver:
Hva er Fretex ?.
Alkohol | fotball.
Vårkurs 2008  Jørn Egelund  Straffesparkreglementet Brukes kun ved straffesparkkonkurranse
Klubbintern utdanning av dommere til barne- og ungdomsavdeling Hinna Fotball har i dag: Sportslig Utvalg uten interesse for dommere. Spillerutvikler og.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Klubblisens v2.0 Kapittel 7 Personell og administrasjon Per-Mathias Høgmo.
Klubblisens Økonomiske kriterier.
NORSK KLUBBLISENS.
Stormøte 02.november Klubbesøk 26.august 2009.
MIF Toppfotball Elitelag 2013 Presentasjon. Grupper og lag • Lag: G16 elite, G19 elite og rekrutt(3 divisjon) • Treningsgrupper: G16 og G19\rekrutt.
Krav til anlegg/arrangement i Tippeligaen og Adeccoligaen
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Stjerneskudd fra STK?. Presentasjon av de blå team Vi ønsker at flest mulig av våre medlemmer skal konkurrere gjennom lagtennis, ligaspill og turneringer.
Mål med talentutvikling (dommer) i Oslo Fotballkrets 2009
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Arrangement sesongen 2006/2007 Nettsiden Arrangementsmal Tidtaker/sekretær Viktig informasjon.
DELEGATSAMLING NYKOMMERE
Klubblisens v2.0 Introduksjon Per-Mathias Høgmo. Introduksjon Klubblisens introdusert i Norge 2003 Delvis videreutvikling av den da 10 år gamle ”profflisensen”
Norsk klubblisens Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Klubblisens v2.0 Kapittel 2 Prosedyre Kapittel 3 Lisensgiver Kapittel 4 Lisenssøker Rune Nordhaug.
Klubblisens v2.0 Kapittel 8 lov og reglement Roger Ness.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Arbeid med bistand Rapportering.
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Advokat Øyvind Renslo, KS
Mikro, mini- og småbasket cup
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
1 Håndbok for tillitsvalgte i klubbstyrene STYRETS OPPGAVER I KLUBBENE Informasjon NBF vil i løpet av tilby klubbene - Veivisern - en håndbok for tillitsvalgte.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Universitetet i Tromsø
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Idrettsrådets ansvar og rolle
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
HK Trøgstad 97 Strategiplan.
Medlemsmøte DF-02 Lørdag 10. november 2007 Clarion Royal Christiania Hotell Utviklingsprogram for klubbene i 2. divisjon menn.
Informasjonsmøte for lagledere 2011-sesongen 14. april 2011.
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
1 Stavanger Tennisklubb Et av Rogalands største og sterkest voksende idrettslag Sportslig utvikling 2008.
NTF medlemsmøte 12. september 2007 Status i Seriekomiteens arbeid Forslag / Tilbakespill.
DELEGATER.
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Fana IL Fotball Holdnings kampanje 2013.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Klubben for alle.
Utskrift av presentasjonen:

Klubblisens kvinner versjon 2.0

Kriterieklasser Alle klubber spillende i Toppserien må ha norsk klubblisens Lisenskriteriene er delt opp i 3 klasser: A: Må oppfylles. A kravene er obligatoriske og må oppfylles for å kunne motta lisens B: Må oppfylles. Om et B krav ikke er oppfylt kan man få lisens OG en sanksjon, manglende oppfyllelse av flere B krav kan sammenlagt føre til at lisens ikke gis. C: Kun anbefaling. Klubbene er ikke forpliktet til å oppfylle disse kriteriene. Men det anbefales at man ser på disse i tilfelle man f.eks bygger nytt anlegg. Dispensasjon: Husk 1. august er søknadsfrist for dispensasjon fra et lisenskriterie. Skriftlig Spesifikk Velbegrunnet

Kapittel 5 Sport

Bakgrunn For toppfotballens fremtid og utvikling er det helt avgjørende å ha et bredt utvalg av fotballspillere som har de nødvendige ferdighetene, kunnskapene og holdningene for å bli gode profesjonelle spillere. Utvikling: Bredt anlagte fotballaktiviteter Målrettet arbeid gjennom mange år God veiledning fra godt utdannede trenere Gi gode utviklings- og kamptilbud Motiverer for videre satsning og god læring Gjensidig og forpliktende samarbeid mellom breddeklubber og toppklubber

Målsetting Skape et bedre fotballprodukt, hvor kvalitetsmål og kvalitetskrav er overordnet: Utvikling av spillere og samarbeid med breddeklubber i sitt geografiske nærområde Klubben må ha et kvalitetssikret spillerutviklingsprogram Utdannede og kvalifiserte trener for ungdomslagene Klubber må utvikle sine egne toppspillere Skolegang/kompetanseheving for klubbens yngre spillere Medisinsk program både når det gjelder forebygging og behandling, også for yngre spillere Fokus på Fair-Play både på og utenfor banene

S.01: Godkjent spillerutviklingsprogram (A) Klubbene må lage sitt eget spillerutviklingsprogram 10 beskrivende punkter man skal innom som en minimumsramme på sitt program Alle program skal sendes inn til NFF for godkjenning av Toppfotballavdelingen

S.02: Antall seniorlag og ungdomslag (A) Klubben må ha minimum 2 seniorlag I tillegg må klubben minimum ha: - 2 lag i klassen 15 – 21 år - 1 lag i klassen 10 – 14 år Dette kriteriet anses som oppfylt dersom ovennevnte lag tilhører en annen klubb som mottar økonomiske støtte og ulik overføring av ekspertise og kompetanse fra lisenssøkeren gjennom et tett, fastlagt samarbeid.

S.03: Medisinsk Undersøkelse (A) Klubben skal ha et medisinsk støtteapparat som jobber med forebygging av skader samt rask medisinsk behandling for alle spillere som er aktuelle for å spille for førstelaget. Dette er spillere som Har en kontrakt med klubben som amatør eller profesjonell spiller og/eller er satt opp i klubbens offisielle førstelagstropp og er overført til klubbens førstelagstropp Hver eneste førstelagsspiller skal gjennomgå en årlig medisinsk undersøkelse Undersøkelsen inneholder bla: Elektrokardiogram Ekkokardiogram Diverse

S.03: Medisinsk Undersøkelse (A) Ingen medisinske papirer sendes inn, legen sender bekreftelsen som ligger ved i Excel filen på at undersøkelsene er gjort. 6 anbefalte punkter 71 obligatoriske punkter Undersøkelsen må gjøre hvert år i tidsrommer 1. sept til 31. sept for å være gyldig.

S.04: Dommerens oppgaver - program for gjensidig forståelse (B) Organisering av uformelle møter mellom dommere, trenere, ledere, andre engasjerte og spillere hver sesong : dommerne forklarer og diskuterer endringer i kampregler /spilleregler og nye instrukser. utveksles synspunkter mellom partene. Gi spillerne opplæring i kampreglene/spillereglene og hvordan de skal tolkes. Fair Play for alle som er med, både på og utenfor banen. Gå igjennom kriterier og regler for Fair Play i kamp.

S.05: Antirasismeklausul (B) Alle klubber må etablere forholdsregler for å hindre rasisme i fotballen NFFs lov §1-6 (1): Forbund, kretser, klubber og deres ansatte, spillere, tillitsvalgte og andre offisielle representanter skal bidra til å bekjempe enhver form for diskriminering på grunnlag av blant annet kjønn, etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamming, hudfarge, språk, religion, livssyn eller seksuell orientering.

Kapittel 6 infrastruktur Det er en overordnet målsetting fra forbundsstyret at klubber som deltar i den øverste divisjonen skal spille på så gode stadioner at det kreves kun et minimum av justeringer i de tilfeller de skal konkurrere på internasjonalt plan og ha mulighet til å spille internasjonale kamper på sin hjemmestadion. Spillere, dommere, ledere, samarbeidspartnere, media, publikum og andre som er på fotballkamper skal også føle at de kommer til en trygg og sikker stadion, hvor de kan ta del i fotballen på en best mulig måte. I tilfelle det oppstår kriser og nødssituasjoner skal stadionet være lagt til rette for de best mulige arbeidsforhold for å løse enhver situasjon som måtte oppstå.

Kriteriene I.01 A Godkjent stadion Lisenssøker må ha tilgang til et godkjent stadion for å kunne delta i UEFAs klubbkonkurranser, samt norsk seriespill.

Kriteriene I.02 A Sertifisering Stadionet må sertifiseres. Sertifiseringen må foregå i henhold til norsk lov, og til bestemmelser i klubblisensmanualen.

Kriteriene Resterende:

Kriteriene I.03 A Spillebanen I.04 C Undervarmeanlegg Naturlig gress av høy kvalitet Grønt kunstgress med godkjent for toppfotballspill I.04 C Undervarmeanlegg I.05 A Banens størrelse Nøyaktig 105 meter x 68 meter

Kriteriene I.06 A Sikkerhet I.07 A Evakueringsplan og beredskapsplan I.08 A Kontrollrom I.09 A Sikkerhetssoner og reklameskilt Sidelinjer: 4,0 meter, hvorav min. 2,0 meter må ha samme underlag som banen. Mållinjer: 5,0 meter, hvorav min. 3,0 meter må ha samme underlag som banen. I.10 B Nødsystem for lys For de arenaer som har flomlys og bruker dette under kamper I.11 A Kapasitet minimum 500 sitteplasser (enkeltseter) I.12 C Antall ståplasser 20% av antall sitteplasser

Kriteriene I.13 A Tilskuerområder Mulig å dele opp (segregere) tilskuerområdene I.14 B Tildeling av plasser til bortelagets tilskuere min. 5 % skal kunne gjøres tilgjengelig for bortelagets supportere I.15 A Begrenset adgang Publikum og media skal ikke ha adgang til spillebanen. I.16 A Enkeltseter I.17 B Seter under tak 100 stk I.18 A Funksjonshemmede tilskuere I.19 B Serveringsfasiliteter

Kriteriene I.20 B Sanitærfasiliteter I.21 B Stadion – VIP-området I.22 A Flombelysning De stadioner som er utstyrt med flombelysning skal oppfylle UEFAs standardverdier I.23 A Stadionutstyr To innbytterbenker under tak, som hver tar minimum tretten personer (innbyttere og ledere). Elektronisk innbyttertavle er påbudt. Ur som viser kamptiden, kombinert med resultattavle Et reservemål

Kriteriene I.24 C Videoovervåkning I.25 B Stadion – flaggstenger I.26 A Førstehjelp – publikum I.27 A Stadion – førstehjelpsrom for spillere og dommere I.29 A Adkomst til spillebanen Både spillere og ansatte skal beskyttes mot verbal eller fysisk trakassering når de oppholder seg på stadionet. I.30 A Parkering aktører og adkomst til garderobene I.31 A Garderobefasiliteter I.32 A Dopingkontrollrom I.33 B Delegatrom

Kriteriene I.34 A Mediefasiliteter – plassering av TV kameraer I.35 B Mediefasiliteter I.36 B Plassering av TV- og radiokommentatorer I.37 B OB van område I.38 A Tilgjengelighet for klubb Klubben må ha en tilfredsstillende infrastruktur for trening I.39 B Stadionreglement I.40 B Skilting og anvisninger på billetter I.41 B Skilting i garderobeområdet

Personell og administrasjon Kontinuitet i klubbens styre og administrasjon en av mange viktig forutsetninger for å oppnå forbedring og videreutvikling Klubbene må fortsatt fokusere på å ivareta og motivere de frivillige som jobber i og rundt fotballen For å utvikle fotballferdigheten, kunnskapene og holdningene til spillere i ulike aldre, er det nødvendig med utdannede og kvalifiserte trenere. Dette gjelder ikke bare for seniorspillere, men også for barne- og ungdomsspillere

P.01 Administrasjon (A) Hver klubb må ha et administrasjonskontor tilgjengelig for den daglige lederen, spillerne, klubbens valgte og oppnevnte organer, samt andre klubbmedarbeidere i administrative saker. Administrasjonskontoret må ha nødvendig teknisk utstyr som telefon, telefaks, kopimaskin og annet informasjons og kommunikasjonsutstyr med tilknytning til e-post og internett, herunder NFFs ekstranett. (Se også underpunkt. P.13).

P.02 Daglig leder (A) Hver klubb skal ha en daglig leder som er ansvarlig for klubbens daglige drift Klubben må skriftlig definere daglig leders oppgaver og myndighet, samt hvilken type signatur som er nødvendig for å representere klubben Daglig leder kan enten være: Alternativ 1: En person i klubbadministrasjonen Alternativ 2: En tillitsvalgt

P.03 Økonomiansvarlig (A) Hver klubb skal utnevne en person med relevant økonomiutdanning fra universitet eller høyskole, eventuelt minimum tre års relevant økonomisk bakgrunn og erfaring, som ansvarlig for klubbens økonomi Økonomiansvarlig kan være: Alternativ 1: En person i klubbadministrasjonen Alternativ 2: En tillitsvalgt Alternativ 3: En ekstern person/partner/selskap som har fått fullmakt av klubben til å gjennomføre de definerte oppgavene gjennom en skriftlig kontrakt.

P.04 Arrangements- og sikkerhetsansvarlig (A) Hver klubb skal utnevne en arrangements- og sikkerhetsansvarlig med ansvar for klubbens kamparrangementer i henhold til NFFs gjeldende turneringsbestemmelser Vedkommende må minimum være tilgjengelig på klubbens hjemmekamper og bør ha solid erfaring fra forhold knyttet til kontroll av menneskemengder, sikkerhet på fotballstadioner, offentlig orden, billettering, kamporganisering osv. NFF vil arrangere opplæringskurs og regelmessige møter med sikkerhetsansvarlig, minimum engang pr. år.

P.05 Media- og informasjonsansvarlig (A) Hver klubb skal utpeke en media og informasjonsansvarlig og skriftlig definere vedkommendes oppgaver og myndighet. Den media- og informasjonsansvarlige skal være tilgjengelig for media under alle klubbens hjemmekamper. Personen kan enten være en ansatt (heltid eller deltid) eller være en frivillig, men vedkommende bør god erfaring fra mediarelaterte områder.

P.06 Lege (A) Klubbens skal utnevne en lege som skal være klubbens medisinske ansvarlige Legen skal være autorisert av norske helsemyndigheter, og samtidig også registrert hos NFF Medisinsk ansvarlig i klubben står ansvarlig for at annet medisinsk personell også er autorisert av norske helsemyndigheter

P.07 Annet autorisert helsepersonell (fysioterapeut kiropraktor mv) (A) Klubben skal engasjere minimum en fysioterapeut eller annet autorisert helsepersonell, som i samråd med klubbens medisinske ansvarlige, skal ha ansvar for forebygging, rehabilitering og behandling av skader på kontraktfestet førstelagsspillere i treninger og i kamper. Personen skal være autorisert av norske helsemyndigheter og samtidig også være registrert hos NFF.

P.08 Hovedtrener førstelaget (A) Hver klubb skal engasjere en hovedtrener med ansvar for klubbens førstelag:

P.09 Spillerutvikler (A) Hver klubb skal utnevne en spillerutvikler (ref S.01)

P.10 Ungdomstrenere (A) Klubben skal ha utpekt minimum en ansvarlig trener til hvert av ungdomslagene som klubben er forpliktet til å ha (se sportskriteriene punkt S.02). Ungdomstrenerens arbeidsoppgaver, myndighet og ansvarsområde skal defineres skriftlig. Ungdomstrenerne må registreres hos NFF innen riktig tid.

P.11 A Keepertrener/keeperutvikler Hver klubb skal utnevne en keepertrener. Klubben må skriftlig definere keepertrenerens ansvarsområde, myndighet og arbeidsoppgaver. Keepertrenerens navn må meldes inn til NFF i forbindelse med lisenssøknaden hvert år.

P.12 Sikkerhetsvakter/stadionverter (A) Klubben er ansvarlig for at sikkerhetsansvarlig disponerer et tilstrekkelig antall sikkerhetsvakter/stadionverter, definert av det lokale politi i samarbeid med sikkerhetsansvarlig

P.13 Assistenttrener for førstelaget (B) Klubben har ansvar for å engasjere en assistenttrener som kan assistere hovedtrener når det gjelder fotballrelaterte spørsmål på førstelaget

P.14 Lov- og reglementsansvarlig (B) Hver klubb skal utnevne en person skal være oppdatert på de til enhver tid gjeldende lover og regler gitt av FIFA, UEFA, NIF, NFF og eventuelt andre relevante organer/aktører

P.15 Plikt til å informere om betydelige endringer (B) Enhver hendelse som oppstår etter at lisenssøknad er sendt NFF, og som utgjør en betydelig endring sammenlignet med den informasjonen som er blitt sendt i henhold til kriteriene P.01 til P.12, må rapporteres til NFF ved lisensadministrasjonen på en etterviselig måte innen 7 dager etter at endringen har skjedd Lisenssøkers oppfyllelse av dette punktet vil følges opp og legges til grunn ved vurdering av påfølgende års lisensbehandling.

P.16 Erstatningsplikt (B) Dersom en funksjon definert i kriteriene P.01 til P.12 skulle bli ledig i løpet av lisenssesongen, forårsaket av årsaker lisenssøker ikke rår over (sykdom, ulykke osv.), må lisenssøker sikre at funksjonen erstattes

P.17 IT-ansvarlig (C) Klubbene forventes å ha en profesjonell og oppdatert administrasjon og skal derfor ha en person som er ansvarlig for utvikling og drift av klubbens IT- system, inklusive internett og eventuelt klubbens hjemmeside

Lov og reglement Målsettingen ovenfor klubbene er: Å veilede Å bygge opp kompetanse Å ansvarliggjøre Å kontrollere Å bidra til ryddige organisatoriske og administrative forhold

Økonomiske kriterier

Hovedmål og motivasjon for de økonomiske kriteriene Sikre kontinuiteten for de konkurransene som det lisensieres for ”Kontrollere” økonomisk fair-play i de konkurranser det lisensieres for Legge tilstrekkelig vekt på å beskytte kreditorer, og spesielt fotballens egne Øke tilliten til fotball som en redelig sport Skape et stadig mer attraktivt marked for fotballens og klubbenes kommersielle samarbeidspartnere og investorer Forbedre klubbenes økonomiske situasjon Bedre mulighetene for benchmarking og etablering av kvalitetsstandarder innenfor toppfotballen, nasjonalt og internasjonalt.

Noen basisregler Klubben skal engasjere statsautorisert/registrert revisor som er medlem av Den norske Revisorforening (medlem av IFAC). Det er utarbeidet en mal for engasjement av revisor. Revisorens oppgaver i forbindelse med klubbens lisenssøknad er beskrevet under et eget kapitel i manualens Klubben skal velge kontrollkomité bestående av minst to personer. Klubben skal følge norsk regnskapslov. Lisenssøkere som rykker ned eller av andre årsaker går ut av lisensiert divisjon, men som rykker opp igjen i løpet av de tre førstkommende sesonger, vil ha krav på seg til å tilfredsstille de økonomiske kriteriene på lik linje med lisenssøkere som står i divisjonene. Egne tidsfrister vil bli utarbeidet for slike klubber ved hvert enkelt tilfelle. NFF kan kreve fullt innsyn i lisenssøkers regnskapsgrunnlag.

Ø.01 – Søknad om nasjonal lisens Klubben skal innen 1. oktober hvert år sende inn søknad om nasjonal klubblisens.

Ø.02 – Revidert årsregnskap/budsjett Klubben bekrefter at den innen 15. mars vil sende inn revidert regnskap til NFFs lisensadministrasjon

Ø.03 – Betalingsforpliktelser fra overgangsaktiviteter Lisenssøker må godtgjøre at den ikke har noen forfalte betalingsforpliktelser overfor andre klubber i forbindelse med overgangsaktiviteter pr 31.august i året før sesongen det søkes lisens for, med mindre hele gjelden er betalt pr følgende 1.oktober, eller at det foreligger en skriftlig erklæring om betalingsutsettelse fra kreditor, eller at kravet fra kreditor bestrides og dette er fremmet for kompetent myndighet.

Ø.04 – Betalingsforpliktelser overfor ansatte/skattemyndigheter Lisenssøker må godtgjøre at den ikke har noen forfalte betalingsforpliktelser overfor ansatte og/eller skattemyndigheter pr 31.august i året før sesongen det søkes lisens for, med mindre hele gjelden er betalt pr følgende 1.oktober, eller at det foreligger en skriftlig erklæring om betalingsutsettelse fra kreditor, eller at kravet fra kreditor bestrides og dette er fremmet for kompetent myndighet.

Ø.05 – ”Management letter” før lisensavgjørelse Tidligst syv dager før klubblisensnemndas avgjørelse, må lisenssøker sende inn oppdatert informasjon om sin økonomiske status. Lisensadministrasjonen vil sørge for mer detaljert informasjon om denne tidsfristen i et separat brev. Denne skriftlige bekreftelsen skal informere om det har inntruffet hendelser eller forhold av viktig, økonomisk karakter som vil kunne ha negativ effekt på lisenssøkers økonomiske situasjon etter at balanseoversikten fra forrige årsregnskap/økonomiske lisens-dokumentasjon ble sendt inn.

Ø.06 – plikt til å varsle negative avvik Når klubblisensnemnda har tildelt en lisens, må lisensmottaker umiddelbart skriftlig informere lisensgiver om alle senere hendelser som kan sette spørsmålstegn ved lisensmottakers evne til fortsatt drift. Dette gjelder for hele sesongen lisensen er tildelt for.

Ø.07 - Egenkapital Klubbens egenkapital skal være positiv ved regnskapsrapportering (pr 31.august for nasjonal lisens og pr 31.desember). Det kan ikke budsjetteres med et resultat som vil gi negativ egenkapital.

Ansvarlig lån - betingelser . Et ansvarlig lån er i utgangspunktet gjeld (klassifiseringsmessig), men kan komme inn under ”Alternativ 1: Skriftlige avtaler om garanti / bidrag / støtte som dekker den negative egenkapitalen” under følgende forutsetninger: Det ansvarlige lånet må ha prioritet etter all annen gjeld (også den uprioriterte) Forfall for den delen av det ansvarlige lånet som benyttes til å dekke manglende positiv konsolidert egenkapital, må minst være 2 år fra den aktuelle rapporteringsdatoen. Eventuell rentegodtgjørelse kan ikke være høyere enn markedsrente. Rente kan bare beregnes av den delen av det ansvarlige lånet som overstiger konsolidert negativ egenkapital. Det ansvarlige lånet kan ikke gis noen form for sikkerhet i klubbens / selskapets eiendeler

Ø.08 - Tilleggsrapportering Lisenssøker med negativ egenkapital (Ø.07) pr 31.desember må automatisk sende inn en tilleggsrapport pr 30.april påfølgende år. Rapporteringskrav kan også pålegges i andre perioder ut over kravene i Ø.01 og Ø.02. Tilleggsrapporteringen skal skje i henhold til rapporteringspakken og spesifikasjoner fra lisensadministrasjonen.

HUSK! 1. august: dispensasjonssøknadsfrist 1. oktober klubblisenssøknadsfrist 3. november ”management letter” Bruk RGØ og lisensadministrasjonen aktivt. Konsulenthjelp i 11 av 12 måneder Kontrollør i 1 måned.