Kirsten Ribu HiO 20081 Samfunnsinformatikk – IT i praksis Kirsten Ribu 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
STUDIEFORBEREDENDE UKE SOM MANGFOLDSPROSJEKT Begrunnelser, innhold og erfaringer Anne M. Skumsnes, PULS
Personvernspørsmål ved innføringen av biometri i norske pass
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
HTML og CSS introduksjon Veiledet selvstudium Webpublisering 10. januar 2008 Monica Strand 1Webpublisering – 10. januar 2008.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Veiledning av elever / lærlinger
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva er aktivitet og deltakelse?

Use case modellering Kravspesifikasjon
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Veiledning av studenter
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Introduksjon til kurset. Om argumentasjon og kildebruk.
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
IT, kjønn og samfunn Kirsten Ribu Kirsten Ribu HiO 2008.
Profesjonsetikk og ansvar. Etisk kodeks. (ACM, IEEE)
Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Intervju og spørreskjema Datainnsamling Kirsten Ribu - Ingeniørutdanningen.
Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk
Arbeidsmiljøloven Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Prosjekt, copyright og personvern
Skien kommune.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Valgfag på Kastellet skole
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Barne-og familietjenesten Levanger kommune, Barne- og familietjenesten 2008.
Metode for systembeskrivelse og
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
Hovedprosjekt Sikkerhetsrutiner for sykepleiere som dokumenterer i den elektroniske journal (EPJ). Et prosjekt i studiet Videreutdanning i Data Av student.
Kirsten Ribu - HiO Personvern, anonymitet, ytringsfrihet. Kirsten Ribu
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Mer om tilgjengelighet Kirsten Ribu HiO.
ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 3 Modellering økonomi – miljø Avsnitt 3.2, 3.1, 3.3 Foreleser: Finn R. Førsund.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Presentasjon av erfaringer fra Fellesprosjekt Gruppe nn:,
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Etiske perspektiver på informasjonsteknologi
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Samhandling og prosessledelse
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Læringsform: Tilegnelse
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

Kirsten Ribu HiO Samfunnsinformatikk – IT i praksis Kirsten Ribu 2008

Kirsten Ribu HiO Velkommen til kurs!

Kirsten Ribu HiO Hva slags fag er dette? ?

Kirsten Ribu HiO Fra fagplanen: Bachelor i Anvendt datateknologi er en utdanning i  Planlegging, utvikling og evaluering av IT systemer  Kommunikasjon  Prosjektarbeid  Profesjonelt ansvar

Kirsten Ribu HiO Sentrale tema i studiet er: Bruk av informasjonsteknologi, datamaskinens oppbygging og virkemåte, innføring i programmering systemutvikling, modellering og brukermedvirkning menneske maskin interaksjon lovgivning, etikk, kommunikasjon, økonomi og kvalitetssikring nettverksteknologi, datasikkerhet forskrifter og regler om datainnsamling, helse, miljø og sikkerhet (HMS) produktkunnskap, innføring og evaluering av IT- systemer

Kirsten Ribu HiO Det innebærer å være profesjonell å snakke med brukere å lage beskrivelser å beregne risiki å kjenne til lover og regler å håndtere konflikter å forholde seg til etiske dilemmaer

Kirsten Ribu HiO Mål for kurset Samfunnsinformatikk Forstå og kunne anvende lover og avtaler om bruk av IT Bli kjent med hvordan informasjonsteknologi påvirker og blir påvirket av samfunnet. Ha innsikt i hvordan bruk av IT påvirker arbeidsrutiner og - oppgaver

Kirsten Ribu HiO BOK?

Kirsten Ribu HiO 20089

10 Ingen lærebok – men nettressurser Datatilsynet.no Lovdata.no Studentaktivitet Studentpresentasjoner

Kirsten Ribu HiO Aktiv deltakelse! Studentene bidrar med foredrag, funn, deling av informasjon (lenker, demonstra- sjoner, diskusjoner)

Kirsten Ribu HiO Emner Profesjonelt ansvar Intervjuteknikk Organisasjoner og bedrifter Personvern Opphavsrett Etiske og juridiske spørsmål Helse miljø og sikkerhet Arbeidsmiljøloven Ytringsfrihet, sensur, datakriminalitet Universell utforming

Kirsten Ribu HiO Arbeidsformer Prosjektarbeid  Arbeid i gruppe, under press Undersøkelser  Undersøkelse i bedrift/organisasjon (feltarbeid) Presentasjon – skriftlig og muntlig  Argumentasjon og begrunnelse

Kirsten Ribu HiO Identifiser Personen Lov om personopplysninger –sensitive data – private data - persondata

Kirsten Ribu HiO

Kirsten Ribu HiO Spesifiserte maler og tidsfrister Mal for prosjektplan Mal for presentasjoner (form og tid) Mal for use case beskrivelser Mal for risikostyring

Kirsten Ribu HiO Studentpresentasjoner Trening i presentasjon og ’selge’ budskapet’ på kort tid Gruppepresentasjoner over gitte tema Emner i fjor:  Brukerrettigheter på nett, ved for eksempel overtramp (billedpublisering, Kåre Conradi, Rune Rudberg)  Åndsverksloven - Opphavsrett  Personopplysningsloven og sensitive data  Digital Rights Management  Windows XP

Kirsten Ribu HiO Systembeskrivelser Tekstlige beskrivelser og illustrasjoner Use case modeller, med use case og aktører Use case beskrivelser Ikke fokus på UML – dette er ikke et modelleringskurs!

Kirsten Ribu HiO Use case modellen Use case modell = Use case diagram + Use case beskrivelser Aktører og bruksmønster

Kirsten Ribu HiO Identifiser Personen Åndsverksloven

Kirsten Ribu HiO Prosjektene Å kunne formulere spørsmål relatert til en konkret problemstilling Gjøre undersøkelser blant brukere Oppdragsgiver: en bedrift/organisasjon

Kirsten Ribu HiO Et problem bør være konkret delvis ukjent motiverende (studentene ønsker å lære noe om det) av interesse for bedriften/organisasjonen der prosjektet utføres

Kirsten Ribu HiO Oppgavebeskrivelsen [1] Prosjekgruppene skal  se på programvare som er viktig for organisasjonen  beskrive organisasjonen og datasystemet  intervjue og observere brukere og  skrive en rapport om funnene.

Kirsten Ribu HiO Oppgavebeskrivelsen [2] Dere skal  se på bruken av datasystemet i et juridisk og etisk perspektiv  hvor godt systemet er egnet til å løse arbeidsoppgavene det er laget for  og bruke kunnskapene dere tilegner der i kurset til å lage en utfyllende rapport.

Kirsten Ribu HiO Oppgavebeskrivelsen [3] Fokus skal være på  brukernes opplevelse  positive og negative sider  gleder, tilfredshet, problemer og frustrasjoner.

Kirsten Ribu HiO Universell design Utforming for alle. Blinde og svaksynte bruker Internett, men opplever ulike problemer. Kartlegg hvilke nettsteder som fungerer og hvilke som ikke er så gode, og snakk med brukerne.

Kirsten Ribu HiO Eksempel på oppgave  Kartlegge hva slags talekommandoer det finnes i Windows Vista, Mac OS X, og/ eller Dragon Natural Speaking.  Evaluere en eller flere av disse/ sammenligne disse og sammenligne ulike språkutgaver.  Hva sier loven om tilrettelegging av IKT for alle brukergrupper?

Kirsten Ribu HiO Eksempel på oppgave Fronter som læringsverktøy på HiO (eller en avdeling på HiO, for eksempel IU).  Oppgaver: Intervjue og observere lærer og studenter. Besvar spørsmål som:  Hvordan opplever lærerne verktøyet? Hvordan brukes Fronter, og til hva? Hvordan opplever studentene verktøyet? Bedres kommunikasjonen med læreren?

Kirsten Ribu HiO Noen forhåndstips: Brukere kan omgå bruken av vanskelige/tungvinte systemer uten å klage noe særlig Brukere føler motstand mot det nye datasystemet fordi det gamle ’fungerte så bra’. Gamle informasjonssystemer integreres med nye Brukere kan bruke datasystemet på nye og overraskende måter

Kirsten Ribu HiO Prosjektene - Brukerundersøkelser Vegdirektoratet Oslo Taxi Trafikkdirigeringssystem NSB s salgssystem Bibiofilsystemet (Deichmann) Utdanningsforbundets Intranett E-post systemet på Fronter Evaluering av Fronter Fjell-linjen Autopass Its Learning Rud vgs Nettressurser Sonans privatgymnas

Kirsten Ribu HiO

Kirsten Ribu HiO

Kirsten Ribu HiO

Kirsten Ribu HiO

Kirsten Ribu HiO

Kirsten Ribu HiO

Kirsten Ribu HiO Personvern-trøbbel…. ’Når dere gir informasjon videre til private selskaper, så skulle dere helt klart ha informert om dette. Det er ikke uproblematisk dersom studenter føler seg villedet i den forstand at de ikke har besvart en HiO/ student-undersøkelse men har gitt opplysninger til et/ to privat(e) aksjeselskap. …… snakk med kursansvarlig før dere gir fra dere data til IBIS, men også før dere gir noe til Fronter. (Forskjell på å levere rapporten videre, levere svar på "bestilte" spørsmål og å levere rådata.)’

Kirsten Ribu HiO Mulige hovedprosjekter Brukerundersøkelser og testing, modellering og beskrivelser av forbedringer/endringer Modelleringsoppgaver Kartlegging av krav (arbeid med kravspesifiaksjon, estimering av kostnad og arbeid, kost/nytte undersøkelser)

Kirsten Ribu HiO Resultater fra i fjor Studentene ble godt mottatt! Deres arbeid ble verdsatt, og opplevd som viktig. Mange brukere syntes det var fint at noen hørte på dem Studentene lærte mye Rapportene ble svært gode

Kirsten Ribu HiO Konflikter Dessverre - en del gruppekonflikter Derfor: Risikoplanlegging – og styring i begynnelsen av kurset Dagen kommer når tiltak kanskje måtte settes i verk  Bla ekskludering av ’gratispassasjerer’  Sykdom  Konflikter i gruppa

Kirsten Ribu HiO Spørsmål?

Kirsten Ribu HiO Neste gang Om læring: Hvordan lærer DU? Øvingsoppgaver i øvingstimene. Øvingstimene er viktige! Denne ukes øvingstimer: Bli kjent, lage grupper, finne ressurser på nettet.

Kirsten Ribu HiO Hva er læring? Hvordan lærer du? Tenk på noe du har lært, spille et instrument, sykle, språk ….. Hvordan lærte du det?