Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Norges Veterinærhøyskole
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Veterinærinstituttet Seminar for styrene ved UMB, NVH og VI
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Rune Nilsen prorektor.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
DET LEVENDE UNIVERSITET
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Strategidokument NMBU - prosess
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Norecopa Norges konsensus-plattform for erstatning, reduksjon og raffinering av dyreforsøk stiftet 10. oktober 2007.
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Høyspesialisert medisin – hvor står arbeidet
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Institute of General Practice and Community Medicine IASAM Strategiske planer Forskningsseminar ved Med Fak Ullevål 27. august 2009.
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Senter for læring og utdanning
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Utdanning som sprenger grenser
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Førstelektorprogram ved UiT
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe

Virksomhetsidé Norges veterinærhøgskoles samfunnsoppdrag er: –å fremme god dyrehelse og dyrevelferd, trygge matvarer og bærekraftig bioproduksjon gjennom å gi utdanning og drive forskning på et høyt faglig nivå innenfor veterinærmedisin og tilstøtende fag - bedre livskvalitet hos dyr og mennesker

Visjon Behovene i samfunnet og kravene til kandidater og kunnskap innenfor det veterinærmedisinske virkefelt er i stor endring. Utfordringen vår er å videreutvikle en moderne veterinærmedisinsk institusjon for det 21. århundre. Som eneste veterinærmedisinske utdanningsinstitusjon i Norge må kvaliteten på Norges veterinærhøgskole måles mot nivået ved tilsvarende læresteder i utlandet. Vi må strekke oss etter målet om - å være blant de fremste veterinærmedisinske forsknings- og utdanningsinstitusjonene i Europa.

Norges veterinærhøgskoles verdiplattform Vi skal respektere dyras egenverd, og verdien av andre menneskers erfaringer. Vi skal være rause i all intern og ekstern kommunikasjon. Vi skal sette oss ambisiøse mål i forskningen og stille høye krav til kvalitet og etikk i alt vi gjør. Forskning, undervisning og annen virksomhet skal være uavhengig og fri. En samarbeidende ånd skal prege arbeids- og læringsmiljø gjennom åpenhet, toleranse og samhandling. Respektfull Ambisiøs Uavhengig Samarbeidende. RAUS

Noen fakta om NVH 500 studenter og 450 ansatte Lokalisert på Adamstua med seksjoner i Tromsø og Sandnes Kjerneområder: undervisning, forskning og tjenester Budsjett 2007 (320 mill. kr) herav 33% eksternfinansiering

Forskning Egen forskningsstrategi (5 hovedtemaer og 4 hovedmetoder er prioritert) –Veterinærmedisinsk grunnforskning –Biomedisinsk grunnforskning –Anvendt forskning

Tjenester som er unike DIAGNOSTIKK Undervisningshospital alle dyrearter Klinisk kjemisk sentrallaboratorium Obduksjon, og biopsidiagnostikk kreft Nasjonalt referanselaboratorium infeksjonsmikrober & toksiner

Studier som er unike PROFESJON –Veterinærstudiet –Dyrepleierstudiet

Andre studier Masterstudier –(akvamedisin og mattrygghet) Doktorgradsstudier

Strategiske utfordringer Kort sikt (organisering og retning på det nye universitet, forskningsvisjon, forskningsstimuleringstiltak, tillitsbygging, planprosesser for byggeprosjektet, osv) Lang sikt (langsiktige mål og virkemidler)

Strategiske utfordringer Langsiktig mål Å være - et integrert universitet av høy internasjonal standard med hovedfokus life science -blant de beste veterinærmedisinske fagmiljøene i Europa -tett integrert forskningsmessig med VI på veterinærmedisinske fagfeltet

Strategiske utfordringer Fakultetsorganisering Nye tverrfaglige forskergrupper – institutter og fakulteter Involvering av fagpersonalet som skal flyttes i planlegging av forskningsvisjon, fagfunksjoner og nybygg Mat, helse og miljø –> sykdom og diagnostikk

Strategiske utfordringer Tillit til ledelsen av dep., og universitet og høgskole – og ”tro på” det nye universitetet / fakultetet: kompetanse og kunnskap sitter i hodene til de ansatte som skal flyttes – hva vi sier = hva vi gjør Legitimitet i beslutningsprosessene /-tagerne Kulturforskjeller bearbeides (UMB – NVH) –konsensus – kontra - kommando –mulighetsledelse ”Hva som sies” og ”hva som høres” og ”hva som menes”

Strategiske utfordringer Eks.: –at Stortingets vedtak blir fulgt opp –uavhengige institusjoner – nye bygninger på plass –likeverdighet –arealbehov NVH, VI nybygg i all hovedsak –Sandnes utvikles, kontakten med Tromsø / Bergen på fisk ivaretas –tett samarbeid mot de medisinske fagmiljøer i Oslo –helhetlig profesjonsstudium – veterinær –interimsstyre med tillit og legitimitet –økte kostnader planlegging, frikjøp av tid til planprosess –drift og vedlikehold på Adamstua