Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Samspill og Samhandling
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
Veiledning av elever / lærlinger
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
- roller og forventinger
Trinn 2 Barnets første leveår.
Språk og sosialisering
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
MANGFOLD SOM RESSURS OXLO-seminar 24.september 2009 Inger Daae-Qvale
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Mangfold og fellesskap
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
Avdeling for sosionomutdanning
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Kulturteori
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Mennesket i byen Universell utforming og interaksjonen menneske – sted i et humanistisk perspektiv Inger Marie Lid Stipendiat, Høgskolen i Oslo
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
Høgskolen i Oslo Folkebibliotekpolitikk Forelesning BoS januar 2002.
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Forelesning nr. 3 Er emosjoner medfødte og universelle eller sosialt konstruert? Hvordan tilnærme seg et studie av emosjoner?
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Muntlige ferdigheter i klasserommet
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
KRIMINALITET SAM 1 Forelesninger uke Arnbjørg Engenes.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
Felles tema i mars: Selvkontroll
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Bør man ønske seg en fremtid uten døvhet? Bioetikk og medisinsk teknologi Patrick Kermit Mangfold og inkludering.
Kompetanse for mangfold
Kvalitet, risiko og avvik
Ledersamling Olweus- programmet
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Spørrekonkurranse om [ditt emne]
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Utskrift av presentasjonen:

Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge Tone Horntvedt Videreutdanning i flerkulturell forståelse Høgskolen i Oslo

Oppdrag og veiledning Blir bedt om å snakke om ”de andre”. Hvem er de Oppdrag og veiledning Blir bedt om å snakke om ”de andre” Hvem er de? Hvordan er de? Hva skal vi gjøre for å få dem til å forstå oss? (mao. bli like oss)

Flerkulturalitet/multiculturalisme Multikulturalisme/flerkulturalitet er et forsøkt svar på utfordringen om hvordan tillate folk å opprettholde en individuell identitet som medlemmer av en minoritets gruppe, samtidig som de tillates å føle seg som medlem av en større gruppe/samfunn

Flerkulturalitet Hvor går grensen mellom minoritet og majoritet? Hvor mye annerledeshet tåler majoriteten?

Diskursanalyse Er en innfallsvinkel for å reflektere over dette. Denne forståelsen av diskurs baserer seg på Scollon & Scollon – Intercultural Communication. De igjen baserer seg på Foucault’ s diskurs begrep

Diskurs Kan sees som: Et makt og kunnskapsfelt Som definere Normalitet – unormalitet Riktig – galt Legitimt - illegitimt Sant –usant Ergo som sannhetsproduserende felleskap

Profesjonsdiskurser Konstrueres ut ifra ofte ubevisste prosesser; begrunnet i behov for trygghet i form av tilhørighet og kontroll Begrunnet i behov for gjenkjennbarhet – dvs. kunnskap om hvordan ting fungerer og hva som skal til for at de fungerer slik vi ønsker de skal fungere

Faren ved diskurser Konformitets tenkning innad og utad Likhetsideologiens manglende evne til å håndtere annerledeshet. (de flinke elevene) Blindhet innad og utad Ser ikke det som ligger utenfor diskursens definisjoner og avgrensninger. (uteseksjonen)

Kontrastering og essensialisering E. Said om konstruksjonen av de andre og derav av en selv som gruppe Orientalismen

Konsekvenser Ubevisst systematisk forskjellsbehandling (T.Danielsen)

Komme uten ifra og inn i slike systemer - hvordan kan det være? M. Douglas og M. Gullestad kan hjelpe oss med dette Matter out of place Where there is dirt, there is a system Så lenge det fremmede er utenfor er det greitt, men når det fremmede kommer innenfor blir det truende Landskappleiken. H. Sinding-Larsen

Marginalisering Mulige konsekvenser av marginalisering: Spesialistutvikling Alibitenkning Underkommuniserer kompetanse Slutter på jobben

De andres kunnskap Betydningen av språk Dialekter og aksent (S.Walton) Hvilke språk teller? Norsk eller arabisk. Betydningen av eksistensielle og epistemologiske forklaringer Hvilken forståelse teller? (T. Arntsen Sørheim)

Diagnostisering av de andre Som kulturelle avvik Dermed blir de tema for spesialister på kultur, ikke nødvendigvis spesialister i forhold til andre kategorier. (A.L. Arnesen) Eller oversett fordi man opplever handlingslammelse. (Lærer HiO)

Persepsjon Sofienbergparken - et eksempel på hvor sterkt perseptorisk en diskurs kan virke?