Studier av innovasjon, forskning og utdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Rapport av markedsundersøkelse
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
Omstilling uten nedbemanning
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Blir morgendagens eldre annerledes enn dagens?
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Eliteutdanninger i Norge?
Flytting i et segregert bylandskap
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor bra har dagens norske forskere det? Tekna seminar 15.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
1 NITO Studentene, Hvem som blir og hvem som ikke blir Hvem som blir og hvem som ikke blir Emanuel Rygg leder NITO Studentene.
Innhold Innhold Side 1.
NBU ® Utdanningsvalg Norges befolkningsundersøkelse vår 2014 Manpower.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Morten William Knudsen
Erfaringer med forebyggende helsearbeid og effekter av tiltak i bydel
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
NORSKKURS GRUPPE A.
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Topplederne i kommunesektoren
Lærer ved å lære andre Lærere uten godkjent utdanning i kommunale grunnskoler Fafo-rapport Av Torgeir Nyen og Elin Svensen.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
Fattigdommens sosiale kostnader
Det integrerte universitetssykehuset
Den norske arbeidslivskulturen
Forskningsdesign: eksperiment
Utdanning Lister En presentasjon.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Velkommen til FORELDREKURS
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Ettervern og overgang i 2012 – dilemmaer og utfordringer
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Unge deltakere i Kvalifiseringsprogrammet
Utskrift av presentasjonen:

Studier av innovasjon, forskning og utdanning Yrkesverdier, realisering av yrkesverdier og arbeidsmarkedssituasjon 5-6 år etter eksamen Liv Anne Støren NIFU STEP Studier av innovasjon, forskning og utdanning

Bakgrunn for foredraget – EU-prosjektet REFLEX Spørreskjemaundersøkelse i 13 land av personer med høyere utdanning, utdannet i 1999/2000 Foretatt i 2005 (noen land i 2006) Arbeidsmarkedssituasjon Ulike sider ved deres kompetanse Bruk av deres kompetanse i jobben Hva slags type utdanning de har, ulike sider ved lærestedet Hva de synes er viktig ved jobben (yrkesverdier) I hvilken grad disse yrkesverdiene er oppfylt Hvor fornøyd de er med jobben osv.

Opplegg i dag Arbeidsmarkedssituasjonen 5 - 6 år etter eksamen Yrkesverdier Jobbtilfredshet Se disse tingene i sammenheng Objektive mål vs. subjektive mål Forskjeller mellom land, menn og kvinner, kjennetegn ved utdanningen osv.

Arbeidsmarkedstilpasning Relevant arbeid er de som ikke er mistilpasset. Mistilpasset: Horisontalt mistilpasset, det vil si at de har en jobb med et innhold som ikke samsvarer med innholdet i utdanningen Vertikalt mistilpassede, det vil si at de har en jobb som krever en utdanning på et lavere nivå enn den de har Både horisontalt og vertikalt mistilpasset Arbeidsledige

Arbeidsmarkedstilpasning. Alle

Mistilpasning, høyere grad (masternivå)

Mistilpasning, lavere grad

Mistilpasning etter fagfelt

Bare Norge: Mistilpasning etter fagfelt

Hva har betydning for mistilpasning? Kjønnsforskjell: Totalt for alle 13 land liten forskjell, men noen flere kvinner enn menn er mistilpassede. I Norge: flere kvinner enn menn er arbeidsledige (om enn få). Karakterer: Ganske stor betydning, og enda større betydning i Norge enn gjennomsnittlig for de 13 landene Nyttig sosialt nettverk: En viss betydning, men ingen påviselig betydning i Norge.

Hva har betydning for mistilpasning? Studierelatert (relevant) arbeidserfaring under studiene: betydning, og reduserer særlig risikoen for horisontal mistilpasning Arbeidserfaring (etter eksamen): stor positiv betydning, og Arbeidsledighetserfaring: stor negativ betydning. Har om lag samme betydning i Norge som for landene ellers.

Hva har betydning for mistilpasning? At utdanningen er forbundet med akademisk prestisje: Reduserer i noen grad (signifikant) risiko for mistilpasning, særlig risikoen for overkvalifisering (omtrent den samme betydning i Norge som i landene ellers) Yrkesrettet utdanning: Reduserer også risikoen for mistilpasning, særlig horisontal mistilp. Har større betydning i Norge enn i landene ellers for de mest alvorlige formene for mistilpasning som arbeidsledighet og både horisontal og vertikal mistilpasning.

Tre sett av yrkesverdier Karriere- og status orientering (høy lønn, gode karriereutsikter, sosial status) Faglig orientering (nye utfordringer, lære nye ting, selvstendighet i arbeidet) Sosiale/familieverdier (kombinere arbeid og familie, nok tid til fritidsaktiviteter, jobbsikkerhet, det å gjøre noe nyttig for samfunnet).

Karriereorientering - vinnere/tapere etter fagfelt

Faglig orientering - vinnere/tapere etter fagfelt

Sosiale/familieverdier - vinnere/tapere etter fagfelt

Bare Norge: Sosiale/familieverdier - vinnere/tapere etter fagfelt

Karriereorientering - vinnere/tapere etter land

Faglig orientering - vinnere/tapere etter land

Sosiale verdier - vinnere/tapere etter land

Vinnere/tapere i forhold til yrkesverdier, etter karakteristika ved utdanningen

Annet som er av betydning for realisering av yrkesverdier

Lønn, kjønn og yrkesverdier

Andel som er fornøyd med jobben sin

Andel som er fornøyd med jobben sin etter om de var vinnere/tapere på ulike dimensjoner Tsjekkia ikke med, ikke opplysninger på alle spørsmål om yrkesverdier.

Andel som er fornøyd med jobben sin etter type jobb/arbeidsmarkedstilpasning

Hva har (ellers) betydning for jobbtilfredshet?

Takk for meg!

Karriereorientering etter land og kjønn Reserve

Faglig orientering etter land og kjønn Reserve

Sosiale/familieverdier etter land og kjønn Reserve