LLP EUs program for livslang læring Nasjonalt studieveilederseminar Fredrikstad 18.10.2007 Stian H. Thowsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
22. juni 2014 Utdanningssamarbeidet i EU Rektorkollegiet i Aust-Agder Studiebesøk Brussel, 11. mai 2009 Utdanningsråd Ingveig Koht Astad
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
BARENTSSAMARBEIDET.  Befolkning ca. 6 mill  Størrelse 3X Frankrike  Største by Murmansk ca BARENTSSAMARBEIDET.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
The EuroPEER SME Project
Europakommisjonens delegasjon til Norge og Island Fremtidens samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv i EU- perspektiv Holmenkollen Park Hotel Rica 10.
Future Vision Plan (fremtidsplan) Oppdatering for ikke pilot distrikter.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Utviklingsarbeid i europeiske partnerskap
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologi ( ) Presentasjon for Vestlandsrådet 20. mars 2007 Tore Grønningsæter Norges EU-delegasjon, Brussel.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Internasjonalisering i videregående opplæring i Troms Seminar, Fylkeshuset 1. april 2008 Fagsjef Astri Pestalozzi.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Internasjonale prosjekter – eksempler og muligheter
Støttemuligheter og internasjonalt samarbeid Sturla Bjerkaker Voksenopplæringsforbundet
Regions of Knowledge Samarbeid mellom regionale forskningsdrevne klynger Sverre Sogge.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
V/Barbara Anna Zielonka (lærer ved Nannestad VGS og tidligere deltaker på Pestalozzi-kurs, Comenius etterutdanning og Fulbright Summer Institues)
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
CETL Centres for Excellence in Teaching and Learning Orientering til Studiekomiteen Kirsten Hofgaard Lycke Fagområdet for universitetspedagogikk.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Velkommen til samling for «Multipliere» 3 nettverk: Aktiv Ungdoms lokalkontakter Eurodesk / UngInfo EuroPeers Det handler om: Synlighet, tilgjengelighet,
Internasjonalisering i fagskole RFFs årskonferanse 2016 Ståle Ertzgaard.
Bachelorstudiet i Kinesisk med Kina-studier Kick-off våren 2016: Hva kan jeg gjøre med en grad i kinesisk?
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Internasjonalisering
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
Student Exchange to Japan
Design driven Innovation Programme (DIP)
SIU Språk åpner dører Oslo 27. november 2009 Vigdis Berg.
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?
Hege Andreassen Utdanningsavdelingen rådgiver
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Erasmus + gir bedre kvalitet i utdanning
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Norway. A unique student experience
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

LLP EUs program for livslang læring Nasjonalt studieveilederseminar Fredrikstad Stian H. Thowsen

Politisk bakgrunn - Europa Bologna-erklæringen Europeisk område for høyere utdanning 1999 Strategi for vekst og sysselsetting (Lisboa-erklæringen) København-erklæringen Profesjonsutdanning 2002 Europass Transparens i kvalifikasjoner og kompetanse 2004

Norge og Europa Vi ønsker også en mer aktiv europapolitikk, og trekke flere med i EU-debatten. Dette er grundig redegjort for i regjeringens Stortingsmelding om europapolitikken, som ble fremlagt i vår. [UD. St.meld. nr. 23 ( ) Om gjennomføring av europapolitikken] Deltakelse i EUs nye utdanningsprogram for livslang læring er et viktig virkemiddel for gjennomføringen av nasjonal politikk, og vi vil delta i programmet fra starten i Internasjonalisering av norsk utdanning er en integrert del av norsk utdanningspolitikk, og stimulerer til både institusjonenes og elevenes/studentenes faglige utvikling. Kompetanse i språk og kunnskap om kultur er svært viktig for at samfunnet, og spesielt næringslivet, skal kunne fungere i en åpen verdensøkonomi og for at nyutdannede skal være kvalifiserte for et stadig mer internasjonalt samfunns- og næringsliv. Kunnskapsminister Djupedal. Holmen-seminaret

Norge og Europa: Felles satsingsområder 1.Lærere og lærerutdanning 2.Grunnleggende ferdigheter 3.Fremmedspråk 4.IKT i læring og opplæring 5.Styrking av matematikk og naturfag 6.Ressurser og investering 7.Internasjonalisering 8.Helhetssyn på utdanning 9.Adgang til læring 10.Aktivt medborgerskap 11.Inkludering 12.Gjøre læring attraktivt 13.Styrke båndene med samfunn og næringsliv 1.Teacher and trainer education 2.Basic skills 3.Foreign language teaching 4.ICT 5.Maths and science 6.Resources and investment 7.Mobility & European co-operation 8.Holistic approach to education 9.Open learning environment 10.Active citizenship 11.Inclusion 12.Making learning attractive 13.Links with working life and society

Tidligere EU-program på utdanningsområdet Leonardo da Vinci:yrkes- og profesjonsopplæring på alle nivå Sokrates Comenius:barnehage, grunn- og videregående skole Erasmus:høyere utdanning Grundtvig:voksnes læring

Program for livslang læring COMENIUS SKOLE ERASMUS HØYERE UTDANNING LEONARDO DA VINCI YRKES- OG PROFESJONSOPPL. GRUNDTVIG VOKSNES LÆRING TVERRGÅENDE PROGRAM POLICY-UTVIKLING – SPRÅKLÆRING – IKT - SPREDNING AV GOD PRAKSIS JEAN MONNET PROGRAMMET JEAN MONNET ACTION – EUROPEISKE INSTITUSJONER – EUROPEISKE ORGANISASJONER

LLP – noen hovedprinsipp Videreføring og utvidelse av aktivitetene i dagens Sokrates- og Leonardo da Vinci-program Ny struktur som omfatter livslang læring Mer samarbeid og synergi mellom utdanningsprogrammene Enda sterkere fokus på mobilitet Økt desentralisering - Større ansvar for nasjonalkontor Enklere prosedyrer - Større grad av sammenfallende søknadsfrister - Økt bruk av sekkebeløp (lump sums)

Program for livslang læring Ny struktur: mer attraktiv og tilgjengelig, synergi Videreføring og utvidelse av aktivitetene i Sokrates- og Leonardo da Vinci Det avanserte, kunnskapsbaserte samfunn: EU som kvalitetsreferanse Samarbeid og mobilitet mellom utdanningssystemene Språklæring og språklig mangfold Fokus på mobilitet Forenklede prosedyrer

Delmål for LLP Bidra til utvikling av livslang læring av høy kvalitet Skape bedre muligheter for livslang læring og gjøre dem attraktive og mer tilgjengelige Styrke sosial samhørighet, aktivt medborgerskap, interkulturell dialog, likestilling mellom kjønnene og personlig utvikling Fremme kreativitet, konkurranseevne og entreprenørskap Fremme språkinnlæring og språklig mangfold Støtte utviklingen av ikt-basert nyskapende innhold, tjenesteytelser, pedagogikk og praksis innenfor livslang læring Styrke respekt for menneskerettigheter og demokrati

Hvem kan delta? Elever, lærlinger, studenter og voksne lærende Lærere og utdanningspersonale Personer på arbeidsmarkedet Institusjoner eller organisasjoner som tilbyr læringsmuligheter Personer og organer som er ansvarlig for system- og politikkutvikling på lokalt, regionalt og nasjonalt plan Virksomheter og partene i arbeidslivet Organer som tilbyr veiledning, rådgiving og informasjon Sammenslutninger som er aktive innen livslang læring Forskningssentre Nonprofit-organisasjoner, frivillige foreninger, ikke-statlige organisasjoner

Fellestrekk for sektorprogrammene Prosjektsamarbeid Mobilitet Nettverk Desentralisering Forenklede prosedyrer Økt brukervennlighet Styrking av mobilitet Sammenfallende søknadsfrister

Deltakerland 27 medlemsland 3 EFTA-land: Island, Liechtenstein, Norge 1 kandidatland: Tyrkia

Budsjett 6,97 milliarder euro over 7 år Erasmus45 prosent Leonardo da Vinci25 prosent Comenius15 prosent Grundtvig 5 prosent Tverrgående program 5 prosent Jean Monnet 2 prosent

Budsjett Norge 2007 Comenius€ Erasmus€ Leonardo da Vinci€ Grundtvig€ Studiebesøk utdanningsspesialister og beslutningstakere € Til sammen€

Hvem var Erasmus? Erasmus Montanus (a.k.a. Rasmus Berg) Erasmus fra Rotterdam Mobilitet i høyere utdanning

Erasmus : Målsettinger Fremme Europa som et attraktivt område for høyere utdanning. Underbygge bidraget høyere utdanning og yrkesutdanning har innenfor denne nyskapingsprosessen. Forbedre kvaliteten og øke volumet innenfor: Student- og ansattmobilitet Samarbeid mellom universiteter/høgskoler Samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner og næringsliv

Erasmus : Resultater I

STUDENTER Norge: 1400 ut per år, siden ’92 Europa: per år, 1.5 mill siden ’87 LÆRERE Norge: 300 ut per år, 1100 siden ’02 Europa: per år INTENSIVE PROGRAM 180 per år Erasmus : Resultater II

Erasmus University Charter Studenter Studier 3-12 mnd Praksis 3-12 mnd Ansatte Undervisning (lærere) 1-6 uker Opplæring (alle ansatte) 1-6 uker Erasmus : Aktiviteter Kr 6400 per ukeKr 3300 per mndKr 2200 per mnd Intensive program Erasmus språkkurs

Erasmus University Charter Inngangsbillett og “kvalitetsforpliktelse” for all Erasmus-aktivitet Erasmus Policy Statement Grunnleggende prinsipper Høyere utdanningsinstitusjoner godkjent nasjonalt kan søke I dag over 2500 EUC-holdere

Varighet 3-12 måneder 1 års studiebakgrunn Avtalebasert Full godkjenning Learning agreement Karakterutskrift Ingen skolepenger den tradisjonelle mobiliteten Prinsipper & regler Studentmobilitet Studieopphold

Studentmobilitet Praksisopphold Varighet 3-12 måneder Kontrakt mellom studenten, hjemmeinstitusjon og praksissted Godkjenning Til annen utdanningsinstitusjon eller bedrifter, organisasjoner, forskningssentre etc. Nytt! Tidligere i Leonardo da Vinci Prinsipper & regler

den tradisjonelle mobiliteten for ansatte Prinsipper & regler Ansattmobilitet Undervisning Minimum 5 timer Maximum 6 uker Avtalebasert Undervisningsopplegg avklart på forhånd

Varighet 1-6 uker Mobilitet til bedrift, organisasjon eller annen utdanningsinstitusjon Opplæring i form av seminarer, workshops, kurs, praktisk trening, jobbskygging, good practice etc. Avtalebasert for utveksling mellom utdanningsinstitusjoner Program avtalt på forhånd Nytt! For alle ansatte på høgskolen/universitetet Prinsipper & regler Ansattmobilitet Oppl æ ring

IP – Intensive Programmes grants to institutions Budget appr. 7.9 million in 2007 Project based application and selection C ourses taught by teachers and attended by students from at least 3 different countries S pecial topics which may otherwise not have been taught at all R ecognition Minimum of 2 weeks Maximum 6 weeks

Erasmus - Specific objectives Support the realisation of a European Higher Education Area Reinforce the contribution of higher education and advanced vocational education to the process of innovation

Erasmus - Operational objectives Improve the quality and increase the volume of: Student and teacher mobility Multilateral cooperation of Higher Education Institutions (HEIs) HEIs/enterprises cooperation Increase the degree of transparency and compatibility between higher education and advanced vocational education Målet er 3 mill. studenter innen 2012!

Studentmobilitet - Studier - Praksis Ansattmobilitet - Undervisning - Opplæring Intensive programmer (IP) Mobilitetsstøtte Organisation of mobility (OM) Erasmus Intensive langages courses (EILC) Erasmus desentraliserte tiltak forvaltet av nasjonalkontorene

Erasmus sentraliserte tiltak managed by the EAC Executive Agency Multilaterale prosjekter - Curriculum development - Co-operation between universities and enterprises - Modernisation Agenda for Universities (Bologna) - Virtual Campuses Tematiske nettverk Accompanying Measures

Student Mobility Studies Placements Budget: appr. € 290 million 2007 Average mobility grant for studies € 200 per month (EU contribution) Students are selected by their HEI

Budget: appr. € 21 million 2007 Teachers are selected by their HEI Staff Mobility Teaching assignment Staff training

OM – Organisation of mobility grants to institutions Budget appr. 28 million in 2007 To cover costs for: language preparation, academic recognition arrangements, tutoring, information and publicity, student services Per capita grant based on performance: based on the number of outgoing students and staff

EILC – Intensive Language Courses grants to institutions and to students Budget appr. 1.5 million in 2007 On the less widely used and taught languages For Erasmus students in the host country Before the start of the academic year or semester Duration from 3 to 6 weeks (minimum 60 teaching hours)

Budget appr. 11 million in Curriculum development - HEIs / enterprise cooperation - Modernisation projects - Virtual campuses Multilateral Projects Duration: 2 years Partners: Minimum 3 partners from 3 different countries Max. Community contribution: 75%

Curriculum Development grants to institutions Joint development of European modules Joint development of study programmes Project on development of the curriculum until the implementation and dissemination

HEIs / Enterprise Co-operation Enhancing employability and competences of graduates Promotion of placements Development of recognition and QA arrangements grants to institutions

Modernisation Projects grants to institutions Updating of curricula Open learning centres Diversifying funding Governance Enhancing quality Accountability Attractiveness

Virtual Campuses New under Erasmus, from previous e-Learning Programme Aim: To increase virtual mobility as a complement or substitute to physical mobility To integrate a virtual mobility dimension in Erasmus multilateral CD projects To increase the availability of high quality European Educational Resources in a LLL context To contribute to the modernisation agenda.

Thematic Networks Budget 7 million in 2007 Large-scale consortia (avg. 60 partners), all countries represented (min. 31 partners except in duly justified cases) HEIs, public bodies, enterprises, professional associations etc. Focus on an academic discipline, to develop new learning concepts and competences Duration: 3 years Max. Community contribution: 75%

Accompanying Measures Budget 1 million in 2007  Projects to promote the objectives and results of Erasmus projects  Projects that cover information and communication activities, thematic monitoring of projects and dissemination and exploitation of project results Duration: 3 years Max. Community contribution: 75%

Calendar for implementation  Deadlines for 2007 applications :  Erasmus University Charter 28 February 2007  Erasmus Mobility30 March 2007  Erasmus centralised projects30 March 2007  Accompanying measures30 April 2007  Selection decisionsJune/July 2007  Projects startSummer 2007  Launch conference of the LLP in Berlin6/7 May 2007

Developments of ECTS/DS 20 Thematic Networks per year EILC students per year Erasmus teachers per year Erasmus students per year Erasmus THE RESULTS Intensive programmes per year 1.5 million Erasmus Students since Curriculum development programmes per year

Erasmus : oppsummert huskeliste! Mobilitetkvalitet & kvantitet Studenterstudier og praksis Ansatteundervisning og opplæring Du?

Erasmus : Mer informasjon siu.no/erasmus