Oppmåling, målestokk og geometri,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Studie forberedende formgivingsfag
Geometrioppgave for 4.klasse
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Tidligere læreplaner.
Komplekse tall Naturlige tall
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
”Interiøret”.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Læreplaner i matematikk
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Ny rammeplan for barnehagen
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
FORARBEID PÅ SKOLEN LEGO ROBOTER MATEMATIKK MELLOMTRINNET
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Bygg en by av pepperkaker.
Brattås skole Brattås skole ligger på Nøtterøy. Brattås skole ble bygget i Skolen er en 1-7 skole med 180 elever fordelt på åtte klasser. Skolen.
Boligprosjektet-case for 10`ende klasse
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
LandXML for Leica Geosystems
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Ny læreplan, nye utfordringer
Trekanter med vinkler på 30, 60 og 90 grader
Fra Euklid til CABRI En geometrisk reise.
Behov for plater Mål: En møbelfabrikk har en kappliste som definerer materialbehovet framover for alle komponenter som skal sages ut av plater. Vi skal.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Toddlergeometri Hva er det ?.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Måling, areal og volum.
Geometri Intro og former
Geometri Former og figurer.
Matematikk i samisk kultur
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
GeoGebra “En gratis dynamisk matematisk programvare til bruk i skoler”
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Geometri 3.
MATEMATIKK 1. trinn.
Minikurs: Introduksjon av algebra
SMÅ SCENER En liten reise gjennom det vakre landet vårt. Der vi besøkte 7 bibliotek, snakket med bibliotekarer, noen ganger kultursjefer, andre ansatte.
Geometri 2.
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
GEOMETRI Måling og utregning.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Geometri Figurer: egenskaper, Areal og omkrets
Den gode overgangen A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Engebråtenmodellen.
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Oppmåling, målestokk og geometri, ved hjelp av Cabri

Mål i L97: I opplæringen skal elevene arbeide mer med egenskaper ved figurer, former og mønstre, spesielt lage og undersøke regulære og semiregulære mønstre i planet. gjøre erfaringer med målestokk, kongruens og formlikhet. Utnytte geometriske avbildninger til å skape og analysere mønstre. arbeide med geometri i sammenheng med estetikk. For eksempel i arkitektur.

Oppgave Oppgave: Lag en oversikt over et rom på skolen. Ta nøyaktige mål av rommet og overfør disse til Cabri i en fornuftig målestokk. – Regn ut areal og omkrets av grunnflatene i rommet. Velg ut en av veggene og dekorer den med et mønster bestående av ulike geometriske figurer. Merknad: Det tas utgangspunkt i at elevene har utforsket noe i Cabri tidligere. Det er ikke satt av tid til dette i arbeidsperioden.

Arbeidsmåte Arbeide to og to sammen. Bruke måleutstyr. Dataverktøy: Cabri Varighet på prosjektet vil være to dager.

Eksempler på hvordan det kan se ut Mønster med likebeinte- trekanter Et rom med nøyaktige mål, målestokk 1:30

Takk for oss Mona og Henrik