Oppmåling, målestokk og geometri, ved hjelp av Cabri
Mål i L97: I opplæringen skal elevene arbeide mer med egenskaper ved figurer, former og mønstre, spesielt lage og undersøke regulære og semiregulære mønstre i planet. gjøre erfaringer med målestokk, kongruens og formlikhet. Utnytte geometriske avbildninger til å skape og analysere mønstre. arbeide med geometri i sammenheng med estetikk. For eksempel i arkitektur.
Oppgave Oppgave: Lag en oversikt over et rom på skolen. Ta nøyaktige mål av rommet og overfør disse til Cabri i en fornuftig målestokk. – Regn ut areal og omkrets av grunnflatene i rommet. Velg ut en av veggene og dekorer den med et mønster bestående av ulike geometriske figurer. Merknad: Det tas utgangspunkt i at elevene har utforsket noe i Cabri tidligere. Det er ikke satt av tid til dette i arbeidsperioden.
Arbeidsmåte Arbeide to og to sammen. Bruke måleutstyr. Dataverktøy: Cabri Varighet på prosjektet vil være to dager.
Eksempler på hvordan det kan se ut Mønster med likebeinte- trekanter Et rom med nøyaktige mål, målestokk 1:30
Takk for oss Mona og Henrik