KROPPSØVING, NORSK OG IKT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Advertisements

Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Heidi Arnesen Austlid IKT-Norge
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
©Byrådsavdeling for oppvekst
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Slik har vi gjort det…Anne Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Prosjektet startet mai 2000  1 klasse førskolen og 1 klasse allmenn.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
Didaktiske analysekategorier
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Arkivskuff eller læringsarena?
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng
IKT og nye læreprosesser 3 hovedfokus 1.nye former for læringsfellesskap med vekt på samarbeidslæring 2. variert bruk av IKT som læringsredskap 3. mappevurdering.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Integrering av digitale medier i LU ved Høgskolen i Vestfold Anne Fængsrud studieleder.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Å være student Mattias Øhra
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva nå? Avsluttende rapport fra prosjektet IKT og nye læreprosesser ved Høgskolen i Vestfold November 2003 mattias øhra Et PLUTO Prosjekt: Program for.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
IKT for læring Mattias Øhra.
Forskjell på folk. Krav om differensiering i norsk skole
Utskrift av presentasjonen:

KROPPSØVING, NORSK OG IKT IKT og nye læreprosesser http://www-lu.hive.no/iktnlp/ Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

IKT OG NYE LÆREPROSESSER Tverrfaglighet Situert læring Nye læreprosesser:Pbl, case, prosjekt storyline… IKT – informasjon, dokumentasjon, presentasjon, kommunikasjon Gjeninnføring av heltidsstudenten Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold ORGANISERING Tverrfaglige team Temaorganisering Eksempel på plan her http://www-lu.hive.no/iktnlp/arkiv/Foerskole/plan0603.htm Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold EVALUERINGSFORM Fysisk fostring - eksempel Mapper 50% 3 mapper evalueres av ekstern sensor Praktisk muntlig eksamen 50% Muntlig eksamen ute i naturområde. Norsk - eksempel 100% mappevurdering Fagplan – evaluering felles Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold MAPPEVURDERING Hva er en digital mappe? XXX http://luna.itu.no/Fokusomraader/mappevurd/1008073925_64/view http://mix.hive.no/~amjensen/ Collection/Samle Selection/Velge Reflection/Reflektere Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold HVA ER EN DIGITAL MAPPE? bygger på de samme prinsipper som en vanlig, papirbasert mappe ...organiseres digitalt ...er transparent Samarbeidslæring via IKT Hildegunn Otnes Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold FYSISK FOSTRING Lek og oppvekstmiljø Fysisk aktivitet-natur og miljø Fysisk aktivitet og helse Utvikling og læring Fagdidaktikk Utemiljø den viktigste læringsarena Felles eksamen med naturfag Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold NORSK Formidling, kommunikasjon og barnekultur ”de gode formidlere”, barn, ”kommersiell barnekultur” Språk Muntlig språkutvikling og skriftspråkutvikling - tekstskaping Litteratur – et eksempel http://ikt.hive.no/ans/ho/fagbokstedet.html Bildebok, barnelitteratur, barnefilm, cd-tekster Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

BEVEGELSE OG KOMMUNIKASJON Fagplaner – felles og individuell To fagområder – ett barn Bevegelsesutvikling Språkutvikling Parallelle utviklinger 2 utviklingsfaser – 0-1 år/1-3år/4-6 år Barna er sosiale vesener som utvikler seg gjennom bevegelse og kommunikasjon. Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

OVERSIKT OVER SPRÅK- OG BEVEGELSESUTVIKLING Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

BARN – BEVEGELSE - KOMMUNIKASJON Barn er bevegelse Barn i bevegelse får et fellesskap. Et fellesskap ute fører ofte til en opplevelse. Opplevelser stimulerer til og er grunnlag for kommunikasjon. Sosial kompetanse Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

PROSJEKTET Språk- og bevegsleseutvikling Språk og bevegelsesutvikling – her Konklusjonen på prosjektet var at for emnene bevegelsesutvikling og språkutvikling var tofaglighet bedre enn enfaglighet når det gjaldt studentenes læring og læringsprosesser. Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

STUDENTENES GEVINSTER Nye læreprosesser – situert læring og ”case” Studentene trenes opp til å se ”hele barnet” – til å observere og reflektere over mer enn en fagspesifikk del av gangen. Studentene tvinges til å se fagene i sammenheng – og flere sider ved barnet i sammenheng. Trening i å finne og bruke relevant teori – refleksjon To motiverte lærere som samarbeider i en utradisjonell kombinasjon. Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold DETTE ER VIKTIG!! Skal det være noen vits i å gå inn på prosjekt med ikt skal vi være sikre på at det frigjør mer tid til bevegelse og erfaringsbasert læring Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold

Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold HVA HAR VI SAGT? ORGANISERING IKT og nye læreprosesser Evaluering IKT FAG Kari-Anne Jørgensen og Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold