Læreplanen sier at eleven skal kunne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Retorikk og tekstanalyse
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Sigrun Eckhoff, revidert januar 2010 TVS
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
Retorikk og tekstanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Om å skrive om litterære tekster
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Oppsummering av kurset
A2 13. oktober Marit Skarbø Solem
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
LUT 21. og 22. oktober Marit Skarbø Solem
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
RETORIKK.

Retorikk og muntlig kommunikasjon
Kapittel 1 Litterært program.
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
| Munnleg kommunikasjon
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Kapittel 11 Retorikk Læreplanen seier at du skal kunne
Estetiske virkemidler
1 Kommunikasjon.
Kapittel 14: Tale og lytte
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Skriftspråk og talespråk
Kapittel 1 Litterært program.
Munnleg kommunikasjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Læreplanen sier at eleven skal kunne Retorikk Læreplanen sier at eleven skal kunne bruke begrepsapparatet fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangre analysere og vurdere sammenhenger mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangre

Dette kapitlet handler om Retorikk Monolog Dialog Retoriske virkemidler i nye medier

Retorikk: Læren om talekunsten Gode råd for en vellykket tale Intellectio – fundere Inventio – finne stoff til argumentasjonen Dispositio – lage disposisjonen Elocutio – formulere argumentene Memoria – huske Actio – framføre Analysis – analysere og oppsummere

Elocutio Taleren må ha tillit. Hvordan skapes tillit? Innledningen – knytte kontakt med tilhøreren og gi et positivt inntrykk Kroppsspråket er viktig Teksten må argumentere godt

Actio Stemmebruk Kroppsspråk og blikk Ordvalg og stil

Monolog Enetale, enveiskommunikasjon Formålet styrer valg knyttet til framføringen Hjelpemidlene har viktige oppgaver

Dialog Samtale, toveiskommunikasjon Formålet er knyttet til ønske om større forståelse eller fellesskap Likeverd og respekt Debatt Lytte- og taleferdigheter

Nye medium – samme virkemidler på ny måte Hovedformål: informere og underholde Retorikkens sju punkter viktige Utnytte sekundet: bildet har større makt enn ordet Sammensatte tekster: ord, lys, farger, bilder, film