Læreplanen sier at eleven skal kunne Retorikk Læreplanen sier at eleven skal kunne bruke begrepsapparatet fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangre analysere og vurdere sammenhenger mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangre
Dette kapitlet handler om Retorikk Monolog Dialog Retoriske virkemidler i nye medier
Retorikk: Læren om talekunsten Gode råd for en vellykket tale Intellectio – fundere Inventio – finne stoff til argumentasjonen Dispositio – lage disposisjonen Elocutio – formulere argumentene Memoria – huske Actio – framføre Analysis – analysere og oppsummere
Elocutio Taleren må ha tillit. Hvordan skapes tillit? Innledningen – knytte kontakt med tilhøreren og gi et positivt inntrykk Kroppsspråket er viktig Teksten må argumentere godt
Actio Stemmebruk Kroppsspråk og blikk Ordvalg og stil
Monolog Enetale, enveiskommunikasjon Formålet styrer valg knyttet til framføringen Hjelpemidlene har viktige oppgaver
Dialog Samtale, toveiskommunikasjon Formålet er knyttet til ønske om større forståelse eller fellesskap Likeverd og respekt Debatt Lytte- og taleferdigheter
Nye medium – samme virkemidler på ny måte Hovedformål: informere og underholde Retorikkens sju punkter viktige Utnytte sekundet: bildet har større makt enn ordet Sammensatte tekster: ord, lys, farger, bilder, film