Kapittel 19 Et folk av bønder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges historie Middelalderen Stavkirker
Advertisements

Kapittel 3. Jordbruk og sivilisasjoner
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
På kryss og tvers i historien
5 Kultur.
Kapittel 4: Året 1814 BOKMÅL Elevene skal kunne
Kapittel 8. Næringsutvikling i Norge
Husmannens tid Bilde: Husmannsplass på Glomdalsmuseet.
Kapittel 12. Den industrielle revolusjon
Det førindustrielle Norge
Matkultur.
Aboriginere Et urfolk i Australia.
BOKMÅL Tre samfunnstyper.
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
Bærekraftig utvikling
Den første industrielle revolusjonen (Del 1)
Fremtidens matproduksjon
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Læreplanen i eldre historie
Velkommen til Det Norske Utvandrersenteret
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Kapittel 8: Middelalderen i Europa
Kapittel 8: Det moderne Norge blir til
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 13: Sovjetunionen og verdenskommunismen
Kapittel 12: Asia og Afrika
Kapittel 3: Veier til selvstendighet for Norge
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne
Kapittel 20: Nordmennene møter den tidlige kapitalismen
Kapittel 7. Norge i middelalderen
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Kapittel Elevene skal kunne
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
Kapittel 14. Det moderne Norge blir til
Introduksjon til eldre historie
Kapittel 8: Middelalderen i Europa
13 En verden uten grenser.
Kapittel 8 Hovedpunkter.
Fremtidens matproduksjon
Det norske utvandrersenteret
Geografiprosjekt Våren 2009
Vikingtiden HIS1110 Høst 2008 Forelesning 1.
Svartedauden og dens virkninger
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Antibiotikaresistens Bondens hverdag Senterkonferansen 2015 Egil Chr. Hoen Leder Buskerud Bondelag.
Kapittel 19 Eit folk av bønder Elevane skal kunne – forklare korleis naturressursar og teknologisk utvikling har vore med på å forme tidlege samfunn –
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
INVE STORS IN AQUACULTURE INnovation in AQuaculture 1 Utviklingen i Bjugn Statistikk for 2014/15.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
SAMFUNNET FORANDRES Hva skjedde i samfunnet fra 1800-tallet?
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Den industrielle revolusjon Læreplanen sier du skal kunne: gjere greie for teknologiske og samfunnsmessige endringar som følgje av den industrielle revolusjonen.
Program Ordfører sine tanker for Stor-Elvdal fram mot 2030 Rådmannen presenterer regional analyse for Stor-Elvdal 2015 – Telemarksforskning Partiene i.
Noreg har ei lang kyststripe- med rikeleg tilgang til fisk.
Sentralisering.
Kapittel 19 Verdiskaping, vekst og velferd
Ressursutnytting i Norge
Samer - Elevene skal kunne gi varierte eksempler på hvordan samer utnytter ressurser i naturen.
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Betydningen av naturbaserte opplevelsesprodusenter i reiselivet
TEKNOLOGI, RESSURSER OG UTVIKLING UNDERVEIS GEOGRAFI KAP. 3.
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Nasjoners velstand (og fattigdom)
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 19 Et folk av bønder BOKMÅL Elevene skal kunne – forklare hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært med på å forme tidlige samfunn  – gjøre rede for sentrale trekk ved samisk historie og diskutere samenes forhold til stater med samisk bosetning fram til omkring 1800  – gjøre rede for næringsutvikling i Norge fra ca. 1500 til ca. 1800 og analysere virkningene for sosiale forhold i denne perioden

Bærekraftig utvikling Levestandarden i et samfunn er basert på tre faktorer:  – Ressursgrunnlaget  – Folketallet  – Måtene folk utnytter ressursene på

Folketallsutviklingen – Var det overbefolkning før svartedauden? – Hva skjedde da folketallet omkring 1700 passerte toppunktet fra middelalderen? – Befolkningsøkningen skyldes i hovedsak flere fødsler enn dødsfall

Folketallsutviklingen Faktorer som påvirker folketallet: - Fødsler og innflytting - Dødsfall og utflytting   - Kirkebøker forteller om fødselsoverskudd. - Innvandring fra utlandet, særlig til byene. - Nordmenn utvandret til Danmark og Nederland.

Jordbruket som hovednæring - Svært lite dyrkingsjord i Norge.   - Spredt bebyggelse, få landsbyer, for det meste enkeltgårder. - Klyngetun på Vestlandet, med flere gårdsbruk. - Innmark: Sentrum av gården med hus, åker og eng. - Utmark: slåtteenger, beitemark, skog.

Hvordan kunne produksjonen i jordbruket økes? - Teknologisk tilpasning: Få nye dyre- og planteslag (unntatt poteten ca. 1750).   - Stort sett de samme redskapene som i vikingtida. - Utnytting av jordbruksarealet. - Intensiv bruk på grunn av befolkningspress. - Økt bruk av utmarka gjennom husdyrhold. - Positiv effekt: Mer gjødsel til jordbruket.

Samene og reinen - Variert næringsgrunnlag.   - Samene langs kysten drev med både fiske og jordbruk. - Fjellsamene levde av villreinjakt. - Omstilling til tamreindrift fra 1500–tallet. - Årsaker: Befolkningsvekst og press på villreinstammen.