Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Advertisements

Kapittel 5: Sivilisasjoner
Kapittel 3. Jordbruk og sivilisasjoner
Kapittel 12: Norge - «den nøytrale allierte»
Den første industrielle revolusjonen (Del 2)
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
5 Kultur.
YORDANOS. Rahel. Hamed. PATTHAWEE
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Kapittel 8. Næringsutvikling i Norge
Klima- og miljøpolitikk i lokalsamfunn
Religioner og livssyn i dag
Kapittel 12. Den industrielle revolusjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Kapittel 17. Imperier og kolonier
Aboriginere Et urfolk i Australia.
BOKMÅL Tre samfunnstyper.
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
Arbeidsliv og utdanning
Læreplanen i eldre historie
Familien II. Barnet og familien i det senmoderne velferdssamfunn
1. Innledende påstander om organisasjoner
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Kapittel 8: Middelalderen i Europa
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 19: Imperiene rakner
Kapittel 12: Asia og Afrika
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Kapittel 19 Et folk av bønder
Kapittel 29. Midtøsten Elevene skal kunne
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
Kapittel 19. Nasjonalisme
Introduksjon til eldre historie
Kapittel 8: Middelalderen i Europa
13 En verden uten grenser.
Kapittel 4 - Jordbruk Stort vendepunkt i verdenshistorien:
Egypt Landet til faraoene… Det bor ca. 80 millioner mennesker i Egypt.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
Kapittel 19 Eit folk av bønder Elevane skal kunne – forklare korleis naturressursar og teknologisk utvikling har vore med på å forme tidlege samfunn –
Afrika Pensum med tyngdepunkt sør for Sahara
Nasjonale strategier? Krise og nye initiativ ( ) EDC, Messinakonferansen og Romatraktaten.
Pensumbok: Underveis Geografi 10, Kapittel 2-4
Nyere global historie Etter 1800.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
POST 1 Hva betyr det at en vare er økologisk? a.At den er liten og litt skrukkete b.At den er framstilt i samspill med naturen, uten kunstgjødsel og sprøytegifter.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Matrix s Et av 1800-tallets største og viktigste byggeprosjekter Knyttet sammen Middelhavet og Rødehavet Ble mulig å seile fra Europa til India.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Årsaker til miljø- og ressursproblemer Produksjon og forbruk – dagens høye velstandsnivå i de vestlige landene er et resultat av industrialiseringen som.
Tigerfødsel Kristiansand Gjennomgang av tenking bak oppgavelaging.
PwC 11. august 2015 Hva ser dere som de 3 største fordelene i en ny kommune bestående av Alta, Kautokeino, Kvænangen og Loppa? Gruppearbeid – tegn fremtidsbilde.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Tributtsamfunn 3500 f. vt – 1500 e. vt.. Hammurabis lov (epilog) Jeg er Hammurabi, den fullkomne konge. Jeg er kongen som raker opp over kongene, mine.
Din innsats betyr en forskjell i manges liv! Hva går pengene til?
Kapittel 1 Hva er samfunns-økonomi?
Kapittel 5 oppgave c. Sett inn riktig form av adjektivene, med
Hvem stemmer på hvilke partier?
Pensumlitteratur: Underveis Geografi 10, Kapittel 2-4
Underveis Geografi 10 Del 2
Kap.1: De tidligste mennesker og samfunn Bilde inn Se bildene side 11
8mill 4-5mill 2,5mill.
TEKNOLOGI, RESSURSER OG UTVIKLING UNDERVEIS GEOGRAFI KAP. 3.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Hvem stemmer på hvilke partier?
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne – forklare hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært med på å forme tidlige samfunn – gjøre rede for sentrale trekk ved samisk historie  

Jordbruk: Hva – hvorfor – hvor – når − hvordan? – Mennesker begynner å dyrke planter og temme dyr Hvorfor? – På grunn av overbefolkning måtte sankere og jegere finne nye måter å livnære seg på Hvor? – Det første jordbruket oppstod sannsynligvis i Den fruktbare halvmåne i Midtøsten  

Jordbruk: Hva – hvorfor – hvor – når − hvordan? – Mer enn 10 000 år siden, til Norge for 6000 år siden Hvordan? – Svibruk, husdyrnomader, plogbønder  

Jordbrukets konsekvenser Demografiske: – Flere mennesker Sosiale: – Nye yrkesgrupper Økonomiske: – Større mulighet for overskudd, privat eiendomsrett, større forskjeller på folk Religiøse: – Fruktbarhetskultus  

Jordbrukets konsekvenser Biologiske: – Først flere sykdommer, så bedre immunitet Økologiske: – Større planter og mindre dyr, arter utryddes, jordsmonn forringes Politiske: – Tributtsamfunn (kapittel 5)  

Eurasias fordeler – Det største kontinentet med flest planter og dyr som lot seg dyrke og temme – Øst-vest-aksen gjorde at mennesker, dyr og planter lettere kunne spre seg