Hytteutbygging og arealbruk – Noen utviklingstrekk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor overfisker Ivan
Advertisements

Spredt utbygging på jordbruksarealer
Arbeidsliv og rus. Generell del Grunnopplæring Januar/februar 2011 Bedriftssykepleier/HMS rådgiver Bodil Elise Gilje Tumyr.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Karl-Heinz Cegla Regional utviklingsavdeling Nord-Trøndelag fylkeskommune Fritidsbebyggelse – utviklingstrekk.
Kommunedelplan for RINGSAKERFJELLET I denne sammenheng:
Barna er de største taperne ……
Nasjonal strategi for diabetesområdet
GRUPPE 14 Bygging i 100-metersbeltetGruppe F
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Barnefattigdom – Hva er det og hva kan vi gjøre med det? Barne- og ungdomskonferansen 2006 Gardermoen 1/11 Tone Fløtten, Fafo.
Norges olje- og gassvirksomhet
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
Fra fylkesdelplan Rondane til regional plan for Rondane-Sølnkletten
Østlandsforskning - eastern norway research institute - lillehammer - norway Fritidsboligenes betydning for lokaløkonomien Birgitta Ericsson Fylkesdelplan.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Status eksisterende datagrunnlag
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Elgen i Østfold-Sarpsborg - Bestandsutvikling - Beitetilstand
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Utviklingsavdelinga KU i praksis - slik gjorde vi det Vurdering og sortering av innspill i arbeidet med arealdelen for Ål kommune Berit Heitmann.
nye boliger innen 2015.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
V/ Sigvald Persen Sjøsamisk kompetansesenter Lokal kunnskap, fjorder og økologi i endring.
Refleksjoner fra havbruksnæringen
Grønne planer – nasjonale føringer
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Nasjonal strand- og kystsonekonferanse Fevik 2014 Færder nasjonalpark - Innledning - Hva vil vi med den marine delen? -Innspill til sentrale myndigheter.
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Planleggingens utfordringer
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Innspill til planprogram Fylkesdelplan små vannkraftverk.
Mulighetenes Oppland Regional plan for Rondane - Sølnkletten Bygger på «Fylkesdelplan for Rondane» «Skal legges til grunn for regionale organers virksomhet.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Fylkesdelplan for vindkraft i Nordland Navn: Nina Rieck Bjørbekk & Lindheim AS Februar 2009.
Inngrepsfrie områder i Nordland - INON Angi verdi for INON -områder i Nordland og angi konflikt med etablering av vindkraft for det samme tema i forbindelse.
Hva er viktig for Tyin-Filefjell Turløyper(TFT).  Hvis vi ser TFT`s rolle i sammenheng med VK`s ambisjon om å bli en av landets beste hytte- og friluftskommuner,
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Private aktører – veilednings og kompetansebehov
Samhandling for effektive planprosesser
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Trollheimen LVO Innerdalen LVO Svartåmoen NR Minilldalsmyrene NR
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Hytteutbygging og arealbruk – Noen utviklingstrekk Bjørn P. Kaltenborn NINA

Hvorfor forske på hytteutvikling? Samfunnsutvikling og landskapsendringer Økonomisk utviklingsfaktor 350 000 hytter, > 4 000 nye hytter/år, ca. 60 000 nye hytter siden 1985 Hyttebyer og turistsentra – største økologiske forandringene i alpine områder i nyere tid, fjellområder særlig sårbare Mangel på KU, regional planlegging, samordning, nasjonal politikk Hva fører til ‘bit for bit’ politikken?

Hovedformål Øke forståelsen av sammensatte samfunnsmessige, økonomiske og miljømessige konsekvenser av stor-skala utvikling av fritidshus i naturområder

Forskningsaktiviteter Kartlegging av infrastruktur og historisk hytteutvikling Kartlegging av plan- og utviklingsprosesser i 33 kommuner Effekter på bjørn, jerv, villrein og produksjonsforhold, rovdyrtap Survey blant 2000 hytteeiere i Vang, Vestre Slidre, Gol (Geilo), Ringebu og Øyer Survey/intervjuer blant lokalbefolkning i samme kommuner Intervjuer med politikere, grunneiere, entrepenører etc. i utvalgte kommuner Samarbeid med forskere i USA og Canada

Bruksareal økt fra 62,2m2 til 77,7m2 i samme periode Landet totalt: 374 470 2004: 4647 nye hytter 1983: 1600 nye hytter Bruksareal økt fra 62,2m2 til 77,7m2 i samme periode Omsetning av fritidseiendommer: 2000: 3,3 milliarder 2004: 6,6 milliarder

Inngrepsfrie områder Mer enn 5 km fra tyngre tekniske inngrep

Hytter bygd 1983 - 2004

Samtlige hytter i Norge som er registrert tom.2004

Tendenser: Generell fortetting Kysten Nord Norge kommer etter Verneområdene sirkles inn

Økologiske effekter Lokale effekter (fysisk tap av areal og forstyrrelse av enkelt dyr) Indirekte regionale effekter (eks. rein unnviker eller reduserer bruk i store områder nær hyttefelt) Kumulative effekter, samlede langvarige effekter av utbygging (tetthet av dyr øker i soner langt unna hyttefelt, beitepress øker, redusert kvalitet på dyr, slaktevekter osv.) Større hyttebyer (3 – 4 000 hytter) har samme forstyrrelseseffekt som middels store byer (20 000 innbyggere) Bjørn unngår hyttebyer på linje med store tettsteder med 10 km Rein unngår hyttebyer med 5 – 10 km, stier med 1 – 3 km. Rovviltkonflikter øker i andre områder (mer urørte, lenger unna hytter) Svært vanskelig å gjenopprette migrasjonsruter - fjelloverganger Manglende planlegging og styring fører til utbygging i sårbare områder av internasjonal betydning

Planlegging? Interkommunalt samarbeid eksisterer ikke, ingen regional samordning/planlegging av betydning Moderat ressursinnsats i kommunene, mangelfull økonomisk og personalmessig i forhold til planer og utbyggingstakt Kunnskapsgrunnlaget i forhold til mulige konsekvenser meget svakt Kommunene/fylkeskommunene har stort sett ikke oversikt over prosjekterte tomter/hytter Ingen samlet oversikt over utbyggingssituasjonen

Hytteeierne Tradisjonelle verdier og motiver står sterkt, Hyttene brukes mye (2 mndr. /år) Delte holdninger til videre utbygging, men i sum er fordelen noe større enn ulempene. Holdninger: myndigheter må være forsiktige, men utbyggingen er ikke uforsvarlig – ’Not in my backyard’ Tilrettelegging for aktiviteter, ikke underholdning De færreste mener at egen aktivitet ikke er negativt for miljøet, men et flertall mener at man må være forsiktig med utbygging Ingen ønsker store endringer, tilfreds med nå-situasjonen. NINA Rapport 39/2005

Innsigelser – eks. reindrift Reindriften bruker 2/3 av Norges areal 1000 nye hytter hvert år i områder med samisk reindrift 1/3 av hyttene bygges med grunnlag i disp. fra kommuneplan Hyttetettheten lavere enn landsgjennomsnittet, men tilveksten noe høyere. Områdestyret i reindriften, 10% av disse til mekling i Md. Årlig, nasjonalt ca. 140 saker (1996-2005) relatert til hyttefelt, ingen merknader til ca. 2/3. I 4% av tilfellene stoppes planene, resten fullføres med noen endringer. Enkelthytter; nesten ingen påvirkning reindriften, 80 % innvilges Estimat: 1000 – 1500 km2 (1%) av reindriftens areal går tapt pga. hyttebygging hvert år Norut NIBR Finnmark 2006 (under trykking)