Foredrag 2007 Den utfordrende overgangen fra barn til voksen Heidi Solvang Berit Dahle Ambulant rehabilitering, UNN Avdeling for barnehabilitering, UNN
Barn og ungdom – foreldre og hjelpere ”Jeg har en sykdom men jeg er ikke syk” Sosial samhandling og læring – å få være barn/ungdom på de arenaer barn/ungdom naturlig ferdes Integritet og selvfølelse Frihet og grenser Hjelpeavhengig – i hvilken grad? Vurdere: være tilstede og holde avstand Løsrivelse ”ta grep og få grep” Dilemma: ”å gi slipp” – øke selvstendighet og autonomi samtidig som progredierende utvikling Å ta personlige valg ”frihet til å gjøre egne erfaringer, - også når disse virker urealistiske, dumme, utgjør en risiko etc.”
Foreldre og barn Venner naboer Familie slekt Tann- lege Lege/ helsesøster styrer, assistent rektor, pedagog Barnehage skole SFO
fylkesaudio pedagog Hjelpe- middel- sentralen Husbanken Frambu UNN Venner naboer Bolig sekr. transport vaktmester HAB arkitekt Familie slekt fylkessyns pedagog Foreldre og barn Tann- lege fysio- terapeut Lege/ helsesøster ergo- terapeut Trygde- kontor styrer, assistent rektor, pedagog PRO PPT Sosial- kontor Støtte- kontakt Barnehage skole SFO avlastnings bolig
En ungdoms erfaring og ønsker Bli ivaretatt og få ansvar Relevant informasjon til de som trenger det Kontakten med fagpersoner Kontinuitet i oppfølgingen når blitt voksen
Overganger – helsevesenet Tenke livsløpsperspektiv MODELL FOR OVERGANG – v/ UNN Organisering av tilbudet før 18 år (Barnehabiliteringen) Overgangen ved 18 årsalder Organisering av tilbudet etter 18 år (Mellomveien bo- og rehabilitering)