Foredrag 2007 Den utfordrende overgangen fra barn til voksen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Samhandling.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Å snakke med ungdom - kan vi forebygge spiseforstyrrelser?
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Sosialpedagogikkstudenter besøker Tamino
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Nordisk tilsynskonferanse
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
CP konferansen januar 2006 Tilrettelegging som virker Suksesser og fiaskoer gjennom 13 år v/Reidun Årdal
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Sverre Nesvåg Forskningsleder
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Systemarbeid – barnehage faggruppen Psykisk helse
GAUSDALSMODELLEN - EKSEMPEL PÅ HELSEFREMMENDE OG FOREBYGGGENDE ARBEID PÅ BARNEHAGENS ARENA GAUSDALSMODELLEN -
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Joachim Bjerkvik
Felles innsats mot mobbing
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Lokale forhandlinger 2012 Resultat og oppfølging.
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Ambulant oppfølging etter traumatisk hjerneskade
Konferanse 2007 Psykologisk ivaretakelse av familier med barn med alvorlig progredierende nevromuskulær sykdom. psykolog Berit Dahle Universitetssykehuset.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
BOLIG OG ARBEID? Bolig betyr Alt! Av Laila Bakke-Larsen.
barn og unge med funksjonshemming
Helseoppfølging i overgangen fra barn til voksen
Ann-K Brustad- Pårørende en ressurs. Kunnskapskilde Ann-K Brustad- Pårørende en ressurs.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Velkommen til Rud.
Avdeling for barn og unge/Enhet for barnehabilitering Lærings- og mestringssenteret Side 1 © Hemit - team elæring 2011 Familien og ”jungelsystemet” Hjem.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Bakgrunn for skolehelserådet
Lyshovden Oppveksttun!
Lek og Læring i barnehagen
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Liten skole, stort hjerte.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Bekjempelse av barnefattigdom i Drammen
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
PRESENTASJON strategiseminar
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Oktoberseminar på Solstrand hotell oktober 2009 Familiens Hus Familiens Hus Familiens Hus i Øygarden kommune.
T I M S - teamet Informasjon om Handlingssirkel
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Invitasjon til Helt sjef!
Tidlig Intervensjon – Målrettet Samhandling
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
”FRISKERE ENN DE FLESTE”
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Seksjon barn og familie
Invitasjon til Helt sjef!
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Presentasjon av skolehelsetjenesten i Haugesund kommune
Utskrift av presentasjonen:

Foredrag 2007 Den utfordrende overgangen fra barn til voksen Heidi Solvang Berit Dahle Ambulant rehabilitering, UNN Avdeling for barnehabilitering, UNN

Barn og ungdom – foreldre og hjelpere ”Jeg har en sykdom men jeg er ikke syk” Sosial samhandling og læring – å få være barn/ungdom på de arenaer barn/ungdom naturlig ferdes Integritet og selvfølelse Frihet og grenser Hjelpeavhengig – i hvilken grad? Vurdere: være tilstede og holde avstand Løsrivelse ”ta grep og få grep” Dilemma: ”å gi slipp” – øke selvstendighet og autonomi samtidig som progredierende utvikling Å ta personlige valg ”frihet til å gjøre egne erfaringer, - også når disse virker urealistiske, dumme, utgjør en risiko etc.”

Foreldre og barn Venner naboer Familie slekt Tann- lege Lege/ helsesøster styrer, assistent rektor, pedagog Barnehage skole SFO

fylkesaudio pedagog Hjelpe- middel- sentralen Husbanken Frambu UNN Venner naboer Bolig sekr. transport vaktmester HAB arkitekt Familie slekt fylkessyns pedagog Foreldre og barn Tann- lege fysio- terapeut Lege/ helsesøster ergo- terapeut Trygde- kontor styrer, assistent rektor, pedagog PRO PPT Sosial- kontor Støtte- kontakt Barnehage skole SFO avlastnings bolig

En ungdoms erfaring og ønsker Bli ivaretatt og få ansvar Relevant informasjon til de som trenger det Kontakten med fagpersoner Kontinuitet i oppfølgingen når blitt voksen

Overganger – helsevesenet Tenke livsløpsperspektiv MODELL FOR OVERGANG – v/ UNN Organisering av tilbudet før 18 år (Barnehabiliteringen) Overgangen ved 18 årsalder Organisering av tilbudet etter 18 år (Mellomveien bo- og rehabilitering)