Konferanse 2007 Psykologisk ivaretakelse av familier med barn med alvorlig progredierende nevromuskulær sykdom. psykolog Berit Dahle Universitetssykehuset.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Når småbarnsfammiliar blir ramma av alvorleg sjukdom
Individuell Plan Palliasjon
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Leve med MS Triaden, lørdag 10.nov.07
Cochleaklubben sommertreff
Psykiske utfordringer ved MS
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
”Hva med oss?” Kort presentasjon.
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
CP konferansen januar 2006 Tilrettelegging som virker Suksesser og fiaskoer gjennom 13 år v/Reidun Årdal
Wenche Frogn Sellæg hilser til dere alle.. Et godt liv med demens Hamar Wenche Frogn Sellæg/ Kari-Ann Baarlid.
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
Foredrag 2007 Den utfordrende overgangen fra barn til voksen
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Trinn 4 Barnets andre leveår.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
"God bagasje på livets reise."
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
SKOLEHELSETJENESTEN Ra ungdomsskole. Skolehelsetjenestens program 10.klasse: Vaksine (difteri, stivkrampe, kikhoste, poliomyelitt) 8. – 9. – 10. klasse:
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Lyshovden Oppveksttun!
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Foreldremøte 1. trinn Flatåsen skole
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Deltakende læring.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
BarnsBeste Brukerutvalget Siri Gjesdahl leder. Strategi/ satsingsområder: 2007: Oppstart regjeringens satsing på barn som pårørende Modellkommuneforsøket.
BOF Barneorientert familieterapi
Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker.
Primærhelsetjenesten i et fremtidsperspektiv Anette Mjelde, avdelingsdirektør Psykisk helse og rus Lillestrøm 3. desember.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Forberedende samtaler
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Invitasjon til Helt sjef!
Hvordan sikre et best mulig tilbud for unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til voksenlivet? Dette er et prosjekt som er gjennomført av ansatte ved.
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til foreldremøte
Psykisk helse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
Å miste noen i selvmord.
Å miste noen i selvmord.
Temakveld Hvordan forholder vi oss til barn som sørger?
Oppstart i barnehagen.
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GRUPPE FOR UNGDOM GRUPPE FOR UNGDOM
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Konferanse 2007 Psykologisk ivaretakelse av familier med barn med alvorlig progredierende nevromuskulær sykdom. psykolog Berit Dahle Universitetssykehuset Nord-Norge

Kjennskap til hverdagslivet - og variasjoner over tid (oppturer og nedturer) –likhet / forskjell på familier Spesialisthelsetjenestens rolle og ansvar Nasjonale løft ”hva med oss” – ”fyrtårnsatsing” Konferanser og kongresser – psykologers deltakelse og tema Utfordring fremover – forum med erfaringsutveksling ? Psykologisk ivaretakelse – HVA / HVORDAN ? Tenke og jobbe differensiert direktejobbing barn, ungdom, foreldre indirekte jobbing med fagpersoner lokalt og nærmiljø

Noen begreper: KRISE MESTRING OMSTILLING Voksenperspektiv vs. barneperspektiv

Direkte jobbing - med foreldre Ved setting av diagnose Fokus på krise og sorg Fokus på mestring Fokus på bekymring Fokus på endring i tilstand Fokus på informasjon Fokus på det vanlige liv Fokus på å ivareta barnet Fokus på å ivareta seg selv Fokus på relasjoner i nettverket

Direkte jobbing – med barn Fokus på diagnose, forklaring og endre andre merkelapper Fokus på å være barn Fokus på vennskap, sosial delaktighet og tilhørighet Fokus på interesser og drømmer: Ikke la framtiden frata øyeblikket og håp Fokus på fremtidsplaner Fokus på sykdom, endring i funksjon, tap Fokus på informasjon Fokus på mestring av hverdag Fokus på autonomi og integritet Fokus på nære relasjoner og fortrolighet

Indirekte jobbing med familien – direktejobbing med de viktige nære relasjoner Personlige assistenter Lærere Klasse Helsesøstre Andre

Foreldre og barn Bolig sekr. fysio- terapeut ergo- terapeut Lege/ helsesøster Tann- lege transport vaktmester Trygde- kontor Sosial- kontor PRO avlastnings bolig Støtte- kontakt Familie slekt Venner naboer UNN HAB Hjelpe- middel- sentralen Barnehage skole SFO fylkessyns pedagog styrer, assistent rektor, pedagog Frambu PPT Husbanken arkitekt fylkesaudio pedagog

AVSLUTTENDE KOMMENTAR TENKE OG JOBBE DIFFERENSIERT FORHOLDE SEG TIL KOMPLEKSITET - BARN VELGER FORSKJELLIG - FORELDRE VELGER FORSKJELLIG - NÆRPERSONER FORHOLDER SEG FORSKJELLIG VÅR TILNÆRMING -LYTTE OG RESPEKTERE ? -LÆRE GJENNOM DIREKTE KJENNSKAP ? KOLLEGIALE LUFTEKANALER - BEVISSTGJØRING OG REFLEKSJON