Samtaler med barn om religiøse og eksistensielle spørsmål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Den vesle gutten og julenissetoget
Barnet som subjekt i teologi og kirke
Skjønnlitterær fortelling
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Fra ord til liv April 2009.
Fra ord til liv Mars 2011.
Barnet som gave og oppgave
Barnet som subjekt i teologi og kirke
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Fra ord til liv August 2012.
Gudstjeneste med Skattejakt.
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Hvordan intervjue en forsker?
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
Nettvett.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvem er Jesus?.
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
En måte å lese Bibelen på
Smittende tro Det kommende året vil vi fokusere på: Hvordan…
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Sterkere: Normisjons diakonale mulighet v/ Arne Kristian Rokseth.
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Taushetsplikt for frivillige
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Noen ganger tror jeg på Gud, men …
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Diakoni og trosopplæring
Tre håndfuller vann for livet.
Velkommen til ettårssamling
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Kapittel 39 Samlivsformer.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Tro - å komme til tro - å dele troen i hverdagen - å leve i tro (ut av båten)
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv April 2010.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Problemet og løsningen:
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende??
Og.
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Bokollektivet Målgruppe:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Disippel-overføring.
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
“Disippel-høring”.
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utskrift av presentasjonen:

Samtaler med barn om religiøse og eksistensielle spørsmål Elisabeth Tveito Johnsen Høgskolelektor i religionspedagogikk/ doktorgradsstipendiat i barneteologi Det praktisk-teologiske seminar (PTS) Universitetet i Oslo

Samtaler med barn… Barneteologi Barns religiøse og eksistensielle spørsmål Foreldre i møte med barns spørsmål Religiøs oppdragelse som samtale Kirkens trosopplæring

1. Barneteologi er: ”Å anerkjenne at barn og unge allerede er fullt ut mennesker, allerede mennesker fullt ut; at enhver som er døpt, allerede er en troende og fullverdig borger av Guds rike.” (Sturla Stålsett 2007) ”Det medfører en overgang fra lydig underordning til en situasjon hvor gjensidig ansvarlighet i jeg-du-møtet danner kriterium for vokses naturgitte ansvar for barna” (Dagny Kaul 2007)

Hva er barneteologi? Synet på barn som subjekter # objekter ”Det tredje leddet” Barns perspektiv # perspektiv på barn Fortolke den kristne tro og bibelske tekster sammen med barn Barneteologi # miniatyrteologi

Barneteologi er ikke: At voksne skal slutte å være subjekter At voksne skal slutte å utvikle teologi for barn At voksne skal abdisere fra sin voksenrolle At barn ikke skal lære noe At barn skal bestemme alt At barn skal bli akademiske teologer

2. ”Vinduer” til barns spørsmål vindu: Tillit vindu: Døden Vndu: Gud

Jente 9 år Før bestemor døde, fortalte hun meg om alt hun skulle gjøre i himmelen. Hun sa at hun kom til å ha det bra, og at hun håpte at jeg også kom til å ha det bra når hun døde. Den dagen hun døde tok hun et bilde av seg selv og klistret det på et postkort og skrev bakpå: ”Jeg vil besøke deg i hjertet ditt.” Nå er hun alltid hos meg. Jeg snakker jeg med henne hele tiden. Jeg vet at alle de som er døde er i himmelen. Det har bestemor sagt. Hun gjør rent i himmelen. Hun håper at jeg skal lever lenge, og at jeg kan besøke henne der oppe. Jeg vil gjerne besøke henne, men når man kommer opp dit så må man blir der for alltid. Det er ikke mulig å komme til himmelen før man er død. Himmelen ligger høyt høyt der oppe, høyere oppe enn verdensrommet. jfr..Schweitzer 2006:16-17

5 store spørsmål i barns oppvekst Hvem er jeg? Hvem får jeg lov til å være? Spørsmålet om meg selv Hvorfor skal du dø? Spørsmålet om meningen med livet Hvor finner jeg trygghet og beskyttelse. Spørsmålet om Gud Hvorfor skal jeg behandle andre rettferdig? Spørsmål om grunnlaget for etisk handling Hvorfor tror mange barn på Allah? Spørsmålet om andres religion

3. Barns spørsmål – også for de voksne? Egen barndom og egen barnetro Dårlige erfaringer med religiøs oppdragelse Usikkerhet knyttet til religiøse spørsmål Religiøse samtaler med barn som mulighet Lære religiøs livstolkning av barn

”Sånn skal ikke jeg oppdra mine barn!” Egen religiøs oppdragelse preger oppdragelsen av egne barn Lydighet som mål for oppdragelsen (1930-1960) Gud overvåkende og straffende instans ”Vær forsiktig lille hånd hva du gjør…” Selvbestemmelse og anerkjennelse som oppdragelsens mål (1970) Barnet som subjekt og ikke bare objekt

”Jeg vet ikke hva jeg selv tror på, og derfor kan jeg ikke gi mine barn en religiøs oppdragelse” Barns spørsmål – konfrontasjon med egen religiøs livshistorie Uavklarte spørsmål i forhold til egen tro som hindring Behov for å endre forestilling om ”religiøs oppdragelse” Oppdragelse i dag: gjensidig prosess der barnet er aktør Uavklarte spørsmål og tvil som mulighet for samtale Tro # et arsenal med ferdige svar

Religiøs oppdragelse i kritisk oppgjør med egen livshistorie! Dårlige opplevelser med religiøs oppdragelse skal huskes og ikke gjentas overfor egne barn Religiøs oppdragelse må ikke bli en fortsettelse av undertrykkende oppdragelsesmetoder Religiøs oppdragelse må ha barns medbestemmelse og frihet som mål Plass for voksnes kritiske oppgjør med egen livshistorie

Egne spørsmål og tvil må ikke fornektes! Den voksnes usikkerhet og tvil er ikke i veien for religiøs oppdragelse Barnet er en medspiller som finner fortolkningsmuligheter Voksnes spørsmål og tvil er like viktige som barns spørsmål og tvil Barns tro avspeiler ikke en problemfri barneverden Kan gi voksne ny adgang til troen i egen livshistorie

Barnets selvbestemmelsesrett skal tilgodesees! Barn skal selv få være med å bestemme om hva de skal delta på Alle former for tvang eller indoktrinering må utelates Barns egne erfaringer og innsikter skal anerkjennes

4. Den religiøse oppdragelse i praksis Bibelfortellinger og godnatthistorier med aftenbønn Samtaler om liv od død på vei til butikken eller fra fotballen Store spørsmål dukker opp når en minst venter det! Kvaliteten måles ikke i antall bibelvers og hvor ofte en voksen ba sammen med barnet

Barn og bibelfortellinger Barna elsket å høre og se bibelfortellinger - på flanellograf Ofte interesse for sider ved fortellingene som lederen ikke fokuserte på Eksistensielle temaer som urettferdighet, venner, familie, døden. Ivrige på å rekke opp hånda på begynnelsen av spørsmålsrundene Ofte mye kroppslig uro knyttet til å repetere bibelfortellingene Lederen var opptatt av at fortellingene skal fortelles rett - og at barna skal huske dem korrekt Redd for å følge opp spørsmål som berørte problematiske sider ved bibelfortellingene. (Eks. barnedrap)

Utferden fra Egypt Leder: (forteller) Den natten gikk det slik Gud hadde sagt. Den eldste gutten døde hos alle egypterne. Da sa Farao til Moses: ”Dere må dra med en gang!” Endelig fikk israelittene dra. Barn 1: (rekker ivrig opp hånda) Hvorfor måtte de som var snille dø? Det var jo litt dumt! Leder: Noen fortellinger er litt triste. I dag har vi noen slike fortellinger. (forteller videre) - Ett annet barn avbryter lederen etter at hun har fortalt at havet slukte egypterne. Barn 2: (avbryter) Levde de igjen? Leder: Nei, de døde. (forteller videre)

Religiøs oppdragelse som samtale Vær oppmerksom på barns spørsmål: ”Hvorfor egentlig…” Spør forsiktig videre for å hjelpe barnet til å formulere egne spørsmål tydelig Bruk fortellinger som anledning til samtale – eks. bibelforellinger Gi barna mulighet for å gi uttrykk for egne iakttakelser om fortellingen Kirke eller museumsbesøk som mulighet til religiøs oppdagelse La barna stille spørsmål og anspor til flere spørsmål Kikk ut av ”vinduene” sammen!