Strategi 3 Konsernstrategi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
Advertisements

Er det fortsatt grunnlag for sterk vekst i REGIONSPAREBANKENE?
Programvare for nisje SMS
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Forelesninger i selskapsrett Disposisjonen pkt. 5 5
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Corporate Finance Kap 2 Decision objectives. Principal / Agent • Eierne av en bedrift (aksjonærene) ansetter ledere for å drive bedriften. • Vi får da.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Anvendelse av verktøyene
North Atlantic Drilling Ltd Status 14./15. mars 2011.
Kap 4 Investment-consumption decision model
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Leverandører Ansatte Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Markedsstruktur - teori og empiri
8 Mål og strategier Påstandene:
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Corporate Finance Kap 1 Financial decision making.
Analyseverktøy for valg av markeder
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Anvendelse av verktøyene
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
FONDSFINANS SIDE 1 Hvordan sikre verdiskapningen i Norge Erik Must Samfunn og økonomi 2002.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
HeH - litt bakgrunn og prinsipper for styring Kommunestyrets eierdag 8. Februar 2012.
Forelesning i mikroøkonomi.
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
AML hovedtrekk Ideologi Det gode arbeid Den sikre arbeidsplass Fullt forsvarlig arbeidsmiljø Faglig og personlig utvikling Teknologisk jevnbyrdighet.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Etikk og eierskap - filosofiske tanker om etikkens plass i aksjemarkedet Henrik Syse, tidl. leder for Corporate Governance-gruppen, NBIM E-post:
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Presentasjon for Styreakademiet Oslo, 10. februar 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk maner Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Valgkomitèens nøtt; riktig styreprofil. Anne Kathrine Slungård Markedsdirektør Entra Eiendom Leder Bedriftsforsamling og valgkomitè Statoil.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Strategi 3 Konsernstrategi Første forelesning 28. mars 2001 Erik W. Jakobsen

KONSERNSTRATEGI KONSERN Def. juridisk: Def. strategisk: (Mor)selskap som eier andre (datter)selskaper Def. strategisk: Selskap som opererer innenfor mer enn ett forretningsområde, dvs. et diversifisert selskap Erik W. Jakobsen

KONSERNSTRATEGI Et diversifisert selskap har to nivåer for strategi Konkurransestrategi er forretningsenhetenes (SBU) strategi dreier seg om hvordan enheten kan skape varige konkurransefortrinn innenfor hvert av forretningsområdene Konsernstrategi skal besvare to sentrale spørsmål hvilke forretningsområder konsernet skal operere i hvordan konsernet kan styre enhetene for å maksimere kapitaleiernes interesser Erik W. Jakobsen

Interessentverdi vs. aksjonærverdi Enhver organisasjon har mange interessenter, og strategiske spørsmål kan belyses med ulike interessenters briller. Hvilke briller bør vi ha på oss? kapitaleiernes? ansattes? kundenes? kreditorenes? lokalsamfunnets? storsamfunnets? Økonomisk baserte disipliner som finans og økonomisk organisasjonsteori, samt mye av strategi- og markedsføringslitteraturen tar kapitaleiernes ståsted; analytisk normativt, men ogsåmoralsk: Kunden har alltid rett. Industrial relations-skolen og mye arbeidslivspsykologi, sosiologi og sosialpsykologi har tatt motsatt perspektiv: De ansattes rettigheter og interesser står i sentrum: Ansattes trivsel Erik W. Jakobsen

INTERESSENTPERSPEKTIVET Gir Får Aksjeeiere ( Egen)- kapital Utbytte og gevinst ved kursstigning = residualresultat Ledere Strategi og organisering Lønn ( annen kompensasjon) Ansatte Kompetanse og tid Lønn Kreditorer Lån(e- kapital) Renter Myndigheter Infrastruktur Skatt Lokale myndigheter

Det økonomiske liv før “bedriften ble oppfunnet” Leverandører Ansatte Kreditorer Entreprenør Kunder Myndigheter

Det økonomiske liv etter at bedriften ble oppfunnet Leverandører Ansatte Bedriften Kreditorer Kapitaleiere Kunder Myndigheter

Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Leverandører Ansatte Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom kontrakter - unntagen kapitaleierne. De er “residual claimants” og sitter igjen med over-(under-)skuddet når alle kontraktsforpliktelser er oppfylt. Bedriften Kreditorer Kapitaleiere Kunder Myndigheter

Bedrifters attraktivitets- og frivillighetssystem Alle kontraktene må være attraktive for begge parter for at de frivillig skal bli inngått og opprettholdt Leverandører Ansatte Bedriften Kreditorer Ansatte Kunder Myndigheter

Corporate governance: Behovet for eierstyring Kontrollproblemet Separasjon av eierskap og ledelse fører til et agentproblem Fragmentert eierskap fører til gratispassasjerproblem mellom eierne Ledelsen kan dyrke sine personlige interesser på bekostning av eiernes interesser Markedsløsninger Effektive produktmarkeder Effektive arbeidsmarkeder Effektive selskapsmarkeder (kapitalmarkeder) Institusjonelle løsninger Lover og vedtekter (Aksjeloven, Børsens vedtekter etc.) Aktivt aksjonærdominert styre incentivkontrakter (f.eks. opsjoner)

EKSPANSJON TIL NYE MARKEDER Motiver for diversifisering

Økende press på diversifiseringsbeslutninger Dekonglomeratisering Diversifiserte bedrifter må rettferdiggjøre sitt eierskap gjennom verdiskapende inngrep. Dette medfører en mer ambisiøs og kompleks eierrolle Økt konkurranse i produktmarkedene Deregulering og globalisering intensiverer konkurransen i produktmarkedene. Bedrifter med de uriktige eller ineffektive eiere vil bli sårbare. Utviklingen i markedet for selskapskontroll Ineffektive strukturer og forretningssystemer ses som en forretningsmulighet. Dersom restruktureringsgevinsten blir stor nok vil kapitalmarkedet intervenere

Motiver for diversifisering Aksjonærer Ledere Hvem profiterer: Skape ny verdi Overføre Kompensasjon/ ansettelsesrisiko Prestisje Kilde til fordeler:

Ledelsesmotiver Diversifisering skjer fordi ledelsen ønsker vekst Ledelsen kan profitere på tre måter: Ledelsens lønn er en funksjon av bedriftsstørrelse, selv når man kontrollerer for resultater Ledelsens prestige øker med bedriftens størrelse Diversifisering reduserer ledelsens ansettelsesrisiko Ledelsesmotiver er verken i samfunnets eller aksjonærenes interesse, dvs. verdiødeleggende Vel å merke når ledelsesmotiver fører til diversifisering som ellers ikke ville blitt gjennomført

Sannsynligheten for ledelsesmotiver øker når: Interessekonflikten mellom ledere og eiere er stor Ledernes ansettelseskontrakter Fri kontantstrøm Eiernes evne til å overvåke og disiplinere ledelsen er svak Fragmentert eierskap Styresammensetning Uavhengighet Insentiver Evne

Verdioverføring Markedsmakt, overføring fra kunder og leverandører ”Deep pockets” Gjensidige konkurranserestriksjoner Gjensidige kjøp Konsentrasjon av forhandlingsmakt Skattefordeler, overføring fra det offentlige Fremførbare underskudd Motsykliske over/underskudd Økt gjeldskapasitet Verdioverføring er i aksjonærenes interesse, men ikke i samfunnets

Skape ny verdi Hvordan skaper diversifisering ny verdi Bedriften ses som et knippe ressurser, hvorav enkelte er verdifulle, sjeldne og vanskelig å kopiere finansielle, fysiske, organisatoriske, kunnskapsmessige og relasjonsbaserte ressurser Noen av disse ressursene er ikke fullt utnyttet i eksisterende virksomhet, og den ledige kapasiteten utnyttes gjennom diversifisering Er både i aksjonærenes og samfunnets interesse

Forutsetninger for at diversifisering skaper ny verdi At ressursene faktisk er verdifulle i målbransjen De må være verdifulle, sjeldne og vanskelig kopierbare At overføring av ressurser er organisatorisk mulig At man ikke har uoverstigelige ulemper på nødvendige, komplementære ressurser At det er ledig kapasitet i ressursen(e) Hvis ikke risikerer man ressursoverføring fra anvendelser med høy verdi til anvendelser med lavere verdi At det ikke er mulig å selge ledig kapasitet direkte I såfall er dette mer effektivt enn å utvanne ressursens verdi ved å måtte konkurrere på tilleggsressurser som man har ulemper på

Begrensninger ved “share value”-tenkningen Tidsperspektiv Er kapitaleiere mer kortsiktige enn andre interessenter? Forhandlingsmakt Misbruker eierne sin forhandlingsmakt overfor andre interessenter? Eksterne virkninger Tar eierne tilstrekkelig hensyn til samfunnets interesser? Ideologi Er kapitalmarkedet sin egen dommer?