Sesjon 5: Implementering av strategi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Norske skipsverft – i lys av EU/EØS-utvidelsen •Hvorfor er norske skipsverft interessante – i denne sammenheng? •Globaliserte •Store, komplekse prosjekter.
Knut Haanæs, Ph.D. 26. Januar, 2000 Handelshøyskolen BI
Styrearbeid i Norwegian
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Sesjon 2: Strategi og innovasjon
Strategi 2: Strategiprosesser
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Sesjon 9: Oppsummering Knut Haanæs Handelshøyskolen BI Knut Haanæs.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
Den norske innovasjonsmodellen og universitetenes rolle Professor Arne Isaksen, Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Handelshøyskolen ved UiA Grimstad,
Kunnskapsbasert industri Adm dir Gunn Ovesen. 2 Den som leter, finner… Mer enn 70 prosent av dagens legemidler bygger på stoffer som er funnet i naturen.
Hvorfor Fellesforbundet er opptatt av produktiviteten i byggebransjen. Halvor Langseth forbundssekretær Fokus på PRODUKTIVITETEN I BYGGEBRANSJEN Konferanse.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Dynamiske honeypotter. Definisjon av honeypot En ressurs som har sin verdi i å bli angrepet og kompromittert. Den er forventet å bli testet, angrepet.
Innledning ved BioHus konferansen
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Retningslinjer for innovasjon i telekom Salvador Baille, Tek.no konferansen
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Hvordan bygge og utnytte norske fortrinn Hanne de Mora.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Industrial Revolutions Large-Scale Technological Transitions in History.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Bionæringene: Nasjonale muligheter og utfordringer
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
-Ein tydeleg medspelar FoI-strategi for Møre og Romsdal FoU-rådgivar Anna-Marie Hatlestad - regional og næringsavdelinga.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Om reguleringer Randbemerkninger til
Asker - mulighetenes kommune
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Den 3-årige ingeniørens rolle i samfunnet - Kvalitet og kvantitet
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Eksempel: Forholdet mellom intern og ekstern effektivitet.
Forelesningsfoiler HRS6002, 7. forelesning
Årsaker til økonomisk vekst
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Sesjon 5: Implementering av strategi Øystein Fjeldstad, Ph.D Førsteamanuensis Handelshøyskolen BI

Konkurranse, kompetanse og implementering Eisenhardt og Browns artikkel om “patching” Entreprenørskap i Norge Gjesteforeleser: Simon Yuen, intermediainvest

Konkurranse, kompetanse og implementering Eisenhardt og Browns artikkel om “patching” Entreprenørskap i Norge Gjesteforeleser: Simon Yuen, intermediainvest

Former for konkurranse Dell Panasonic Cotts Cola Norsk Hydro Schumpeter innovasjon Coca-Cola Unilever Rimi/Rema ABB IBM Høy Operatør Dynal Xerox (desktop) Autodisplay Apple Konkurranse intensitet Kontraktør “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Kreatør “Economic spillovers” Diffusion av nye ideer Lav Tid Bransjens utvikling over tid

Kompetanse og innovasjon Relasjoner Innovasjon Produksjon og vareflyt OPERATØREN Forbredret effektivitet “Just-in-time” Se og utnytte kommersielle muligheter Kontaktflate og tillit Nye markeder KONTRAKTØREN Nettverk til kunnskap og avanserte probl. Problem- løsningsevner Nye produkter KREATØREN

Konkurranse Kompetanse Relasjoner Operatøren Kontraktøren Kreatøren * “Just-in-time” relasjoner * Lave transaksjonskostnader * Forhandlingsstyrke * Merke-identitet * Bredde i markeder Operatøren (Konkurrerer på effektivitet) * Effektiv produksjon * Service ledelse * Kvalitetsledelse * Kontroll vareflyt og tid * Forhandling * Forståelse av markeder, aktører og ressurser * Evner til å se kommersielle muligheter * Organisere interne og eksterne kontrakter * Midlertidige relasjoner / mange latente realsjoner * (“Contactability”) Bred kontaktflate * (“Contractability”) Rennome som inngir tillit Kontraktøren (Utvikler markeder) Kreatøren (Utvikler ny teknologi) * Kompetanse i grunnteknologi * Forstår teknologiske muligheter * Evne til å lære * Evne til å eksperimentere * Problemløsningsevner * Nettverk som gir tilgang på relevant teknisk kunnskap avanserte problemer

Eksempel: Legemidler Generiske Konkurranse intensitet Pharma Biotech Schumpeter innovasjon Glaxo Merck Novartis Pfizer Roche Ivax Høy Amgen Chiron Dynal Genetech Biogen Generiske Konkurranse intensitet Pharma “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Biotech “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Lav Tid Bransjens utvikling over tid

Fordeler - Kreatør Ledelse innen produkt/prosess teknologi Læring og erfaring Forskning og patenter Standarder Tilgang på knappe ressurser Naturressurser Beliggenhet Produksjonskapasitet Mennesker og kompetanse Begge opp byttekostander Spesialiserte ressurser Kjøpsvaner

Fordeler - Kontraktør “Free-rider” Kreatør treg mht. kommersialisering Rekruttere medarbeidere Lære av og utnytte kreatørens feil Billigere å kopiere enn å innovere Kreatør treg mht. kommersialisering Konkurrere direkte på pris Kan velge nye og bedre teknologier

Fordeler - Operatør Teknologi og bransje klart definert Kan spesialisere på effektivitet Ressurser tilgjengelige i markedet Kan velge beste teknologi Kompetanse finnes i markedet Finnes standarder og dominerende design

Eksempel: Legemidler Generiske Konkurranse intensitet Pharma Biotech Schumpeter innovasjon Glaxo Merck Novartis Pfizer Roche Ivax Høy Amgen Chiron Dynal Genetech Biogen Generiske Konkurranse intensitet Pharma “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Biotech “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Lav Tid Bransjens utvikling over tid Kilde: Haanes og Fjeldstad

Dynal som eksempel Bioteknologi joint venture Etablert i 1986 av Dyno og AL Basert på J. Ugelstads patent på “Monosized magnetic bead” (Dynabeads®) Innovasjonsdrevet vekst Ledende innen biomagnetisk separasjon Rask vekst både i omsetning, geografisk og i form av produkter

Konkurranse, kompetanse og implementering Eisenhardt og Browns artikkel om “patching” Entreprenørskap i Norge Gjesteforeleser: Simon Yuen, intermediainvest