Sesjon 5: Implementering av strategi Øystein Fjeldstad, Ph.D Førsteamanuensis Handelshøyskolen BI
Konkurranse, kompetanse og implementering Eisenhardt og Browns artikkel om “patching” Entreprenørskap i Norge Gjesteforeleser: Simon Yuen, intermediainvest
Konkurranse, kompetanse og implementering Eisenhardt og Browns artikkel om “patching” Entreprenørskap i Norge Gjesteforeleser: Simon Yuen, intermediainvest
Former for konkurranse Dell Panasonic Cotts Cola Norsk Hydro Schumpeter innovasjon Coca-Cola Unilever Rimi/Rema ABB IBM Høy Operatør Dynal Xerox (desktop) Autodisplay Apple Konkurranse intensitet Kontraktør “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Kreatør “Economic spillovers” Diffusion av nye ideer Lav Tid Bransjens utvikling over tid
Kompetanse og innovasjon Relasjoner Innovasjon Produksjon og vareflyt OPERATØREN Forbredret effektivitet “Just-in-time” Se og utnytte kommersielle muligheter Kontaktflate og tillit Nye markeder KONTRAKTØREN Nettverk til kunnskap og avanserte probl. Problem- løsningsevner Nye produkter KREATØREN
Konkurranse Kompetanse Relasjoner Operatøren Kontraktøren Kreatøren * “Just-in-time” relasjoner * Lave transaksjonskostnader * Forhandlingsstyrke * Merke-identitet * Bredde i markeder Operatøren (Konkurrerer på effektivitet) * Effektiv produksjon * Service ledelse * Kvalitetsledelse * Kontroll vareflyt og tid * Forhandling * Forståelse av markeder, aktører og ressurser * Evner til å se kommersielle muligheter * Organisere interne og eksterne kontrakter * Midlertidige relasjoner / mange latente realsjoner * (“Contactability”) Bred kontaktflate * (“Contractability”) Rennome som inngir tillit Kontraktøren (Utvikler markeder) Kreatøren (Utvikler ny teknologi) * Kompetanse i grunnteknologi * Forstår teknologiske muligheter * Evne til å lære * Evne til å eksperimentere * Problemløsningsevner * Nettverk som gir tilgang på relevant teknisk kunnskap avanserte problemer
Eksempel: Legemidler Generiske Konkurranse intensitet Pharma Biotech Schumpeter innovasjon Glaxo Merck Novartis Pfizer Roche Ivax Høy Amgen Chiron Dynal Genetech Biogen Generiske Konkurranse intensitet Pharma “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Biotech “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Lav Tid Bransjens utvikling over tid
Fordeler - Kreatør Ledelse innen produkt/prosess teknologi Læring og erfaring Forskning og patenter Standarder Tilgang på knappe ressurser Naturressurser Beliggenhet Produksjonskapasitet Mennesker og kompetanse Begge opp byttekostander Spesialiserte ressurser Kjøpsvaner
Fordeler - Kontraktør “Free-rider” Kreatør treg mht. kommersialisering Rekruttere medarbeidere Lære av og utnytte kreatørens feil Billigere å kopiere enn å innovere Kreatør treg mht. kommersialisering Konkurrere direkte på pris Kan velge nye og bedre teknologier
Fordeler - Operatør Teknologi og bransje klart definert Kan spesialisere på effektivitet Ressurser tilgjengelige i markedet Kan velge beste teknologi Kompetanse finnes i markedet Finnes standarder og dominerende design
Eksempel: Legemidler Generiske Konkurranse intensitet Pharma Biotech Schumpeter innovasjon Glaxo Merck Novartis Pfizer Roche Ivax Høy Amgen Chiron Dynal Genetech Biogen Generiske Konkurranse intensitet Pharma “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Biotech “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Lav Tid Bransjens utvikling over tid Kilde: Haanes og Fjeldstad
Dynal som eksempel Bioteknologi joint venture Etablert i 1986 av Dyno og AL Basert på J. Ugelstads patent på “Monosized magnetic bead” (Dynabeads®) Innovasjonsdrevet vekst Ledende innen biomagnetisk separasjon Rask vekst både i omsetning, geografisk og i form av produkter
Konkurranse, kompetanse og implementering Eisenhardt og Browns artikkel om “patching” Entreprenørskap i Norge Gjesteforeleser: Simon Yuen, intermediainvest