Høring finanskomiteen vedrørende Statsbudsjettet for 2007 Geir Ove Ystmark direktør FHL industri og eksport Agnar Moe direktør FHL fiskemel
NOx-avgiftens omfang for fiskeriene 270 fiskefartøy omfattes av avgiften i følge FKD 400 fiskefartøy kan bli omfattet i følge tall fra næringen. 285 millioner beregnes i avgifter for fiskeflåten. Opp til 5 millioner for enkeltfartøy i følge FKD Avsatt 75 millioner til NOx dempende tiltak i fiskeflåten Beregnet 300 millioner i behov. I tillegg fraktfartøy, frakt av fiskefôr og brønnbåter for havbruksnæringen.
Betydelig potensial for råstofflekkasje Landing til utenlandsk havn vil medføre avgiftsfritak Unntak for fjernt fiske og et mer komplisert regelverk for fiskeriene De mest mobile fiskefartøy rammes hardest av avgiften Havgående flåte har tradisjon for landinger til utlandsk havn NOx avgiften vil stimulere til landing av ubearbeidet råstoff til våre konkurrenter i utlandet
Faren for råstofflekkasje Pelagiske fiskerier tonn (NVG tonn) Reker tonn Torsk tonn Hyse tonn Sei tonn Brosme og lange fanget ved Shetland og Færøyene tonn lever Norge og tonn levert utlandet innenfor pelagisk så langt i 2006 uten avgift. Til sammenligning er det avsatt 3484 tonn til distriktskvoten 2006.
Førstehåndsverdi Torsk 920 millioner Hyse 185 millioner Lange/brosme 90 millioner Sei 632 millioner Reker 412,5 millioner Råstoff til fiskemel og olje 160 millioner Makrell 663 millioner Nordsjøsild 77,5 millioner Norsk vårgytende sild 841 millioner
FHLs forslag til løsning Må unngå råstofflekkasje og andre utilsiktede effekter av ordningen. Ordningen må gjennomgåes slik at den gir de mest effektive tiltakene for å redusere NOx utslippene. Bør derfor utsettes til 2. halvår Innbetalinger til NOx fond som et alternativ til NOx avgift vil gi bedre effekt Unngår gjennom fondsløsning utfordringer knyttet til ESA Fondsløsning vil dermed kunne gi mer målrettede effekter for å redusere NOx utslippene.