Produksjons- og markedsstyrt innovasjon i havbruksnæringa – INs bidrag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kolbjørn Engeseth Daglig leder Jupiter System Partner AS
Advertisements

Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Innovasjon Norge Aktuelle finansieringsordninger
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
RDA: De store spørsmål Et blikk fra Universitetet i Tromsø på et kvarter Aase Tveito, Seniorrådgiver, staben til rektor og direktør.
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Bransjeseminar om grunnfondsbevis
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Presentasjon av internasjonale tjenester 31.august 2009.
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
Presentasjon 4. april 2006 Britt Haraldsen
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Utlysning EIC-tjeneste. Arbeidsmodell neste periode; Europeisk innovasjons- og markedstjeneste Marthe Haugland, Innovasjon Norge.
Ole Petter Ottersen, rektor UiO
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
HIT Nord-Norge Nettverksbasert innovasjon Arbeidsgruppa v/prosjektleder Tove Normann
ETABLERING AV 4 NYE REGIONALE/DISTRIKTSRETTEDE
Innovation Supply Chain Anvendt forskning - å vende blikket utover.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Organisatorisk innovasjon
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
"Verdier fra havet - Norges framtid"
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Elisabet Molander, prosjektleder Klimaløftet. Kort om Klimaløftet Lavutslippsutvalget Startet mars 2007 Regjeringens klimakampanje Miljøverndepartementet.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Trebasert Innovasjonsprogram Rådgiver Espen Stokke, avd. for skog- og ressurspolitikk.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Foredrag på Logistikkforeningens konferanse 11. november 2004 Med logistikk som verdiskapning Betydningen av et internasjonalt rettet næringsliv Stortingsrepresentant.
Miljøseminar akvakultur Florø, februar 2016 Egil H. Ytrøy, finansieringsrådgjevar IN.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
-Ein tydeleg medspelar FoI-strategi for Møre og Romsdal FoU-rådgivar Anna-Marie Hatlestad - regional og næringsavdelinga.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Utvidet situasjonsanalyse Oslo, sept 2010.
Et mer ambisiøst næringsliv Nina Broch Mathisen Direktør Innovasjon Norge Hordaland.
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Produksjons- og markedsstyrt innovasjon i havbruksnæringa – INs bidrag IN Finnmark v/Direktør Stein Mathisen

Nordøstlandet?? Kirkenes er sør for Tromsø Gislefoss.

Innovasjon er utviklingen gjennom ”blodbadet” Konsolidering Omstilling Idé Planlagt Utvikling Kommersialisering

Vår beliggenhet er nasjonens mulighet Det meste som er av stor betydning for Finnmark er av største betydning for nasjonen. Vi må fokusere mer mot marked og kunder enn våre problemer og distriktspolitiske utfordringer. Minner meg om Oluf historia der bjørnen tørka seg med ekornet Lang erfaring. Mye goodwill fra staten i næringssatsinga. For lite vekt på relasjonsbygging over tid. Ny kapital i Russland. Unge kapitalistiske menn som skjønner vestlig handel. Vår beliggenhet er ikke lenger et fortrinn. Russisk kapital er global. Dermed vil relasjoner og vår kompetanse være mulige konkurransefortrinn. Akkurat samme regler som i resten av landets eksportnæring.

Vår visjon Bedrift "Vi gir lokale ideer globale muligheter" fordi Kundebehov Vår visjon Kunnskap Tokyo Leverandør Trondheim Investor San Francisco/Oslo IN Bedrift Konkurrent/partner Berlin Teknologi Horten Kunde Rio "Vi gir lokale ideer globale muligheter" fordi et innovasjonssystem kjenner ingen grenser

Hva gjør vi i IN med dette VI GJØR ANDRE GODE LOKALT OG GLOBALT ved å Bygge på styrke - ikke kompensere for svakhet Ta utgangspunkt i FLINKE FOLK og DE SOM VIL BLI FLINKE. Stimulere til innovasjon og internasjonalisering Kompetanseprogram om marked for matprodusenter i Finnmark Nasjonalt marint innovasjonsprogram finne flinke folk fort få frem flinke folk flytt fra finnmark fort

MIP Marked Økt lønnsomhet hos bedriftene er målet Kompetanse- program Økt lønnsomhet hos bedriftene er målet Bedriftsnettverk mot marked er verktøyet som støttes av: Kompetanse- program Hospitantordning Felles tiltak for å styrke bedriftenes vilje og evne til markeds-tilpasning Bedrifts Nettverk Hospitantordning Felles inter- nasjonaliserings- tiltak INs arbeid er på mange områder basert på faglitteratur om innovasjonssystemer. Det ønsker vi å legge til grunn for vårt internasjonale arbeid også. I et slik perspektiv er det naturlig å sette bedriften i sentrum. For å realisere sine ambisjoner om innovasjon og vekst avhenger bedriften av en rekke ressurser utenfor seg selv. Sjømat fra Finnmark er ulike kommersielle bedriftsnettverk som bl.a. ser behov for styrket kompetanse mot marked – for å bedre fundamentet for de aktiviteter de ellers arbeider med. Nettverk er innen kongekrabbe, skjell, ørretproduksjon, hvitfisk ......... Denne presentasjon viser hvorledes vi fra Finnmark sammen med foreløpig 2 utekontor vil bidra med å bringe inn erfaringer og kunnskap som idag befinner seg langt utenfor nettverkene, men som de er avhengige av for å lykkes i marked. Vi gir dem tilgang til disse ressursene.

FINNMARKINGEN - kvæn, same, søring, blanding