NYTEK Axel R. Anfinsen Senioringeniør Fiskeridirektoratet Kyst- og havbruksavdelingen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjektleder, Standard Norge Funka Nu tilgjengelighetsdager 2011
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Et eksempel på kartlegging av matfiskproduksjon
Krav til dokumentasjon i kap
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Nagoya-protokollen om tilgang til og fordeling av goder ved bruk av genetiske ressurser NordGen miljøkoordineringsgruppe Stockholm, 14. april 2011 Nina.
Kurs i terminologi og terminologiarbeid Tromsø, 21. november 2011 Riktige termer gir godt fagspråk.
NYTEK – Næringas forventninger til leverandørene
Hvorfor sertifisere ?? Elisabeth Fahlstrøm Vedlikeholdskoordinator MTA
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
Anleggsinnehavers sjekkpunkt Ark 1 av 4 JANEIMå utføres innen Merknader Lokalitetsklassifisering 1. Er det utført en lokalitetsklassifisering (ihht til.

Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Rømmingsstatistikk NYTEK
Markedstilsyn og moduler
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Sameksistens mellom villaksen og oppdrettsnæringa Jørund Larsen Regionsjef, Midtnorsk Havbrukslag.
Næringas erfaring med NYTEK
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Hva trenger vi i smittevernarbeidet i sykehuset ? SHE dag L. Holst-Larsen Smittevernlege Helse Fonna HF.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
Orientering om Fiskeridirektoratets tilsyn og kontroll Startseminar Rømningskommisjonen 29. september 2006.
Høring av prNS 9417 Laks og regnbueørret – Enhetlig terminologi og metoder for dokumentasjon av produksjon Standardiseringskomiteen SN/K 504 Dokumentasjon.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
Skrevet av Harald Tronstad Aquastructures AS
Skrevet av Harald Tronstad Aquastructures AS
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlighet og partsinnsyn
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Specification texts for building, construction and installations
Prosjektleder Inger Svendsrud
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Forslag til ny akvakulturlov Fiskeriforum Vest 13. januar 2005 Ekspedisjonssjef Magnor Nerheim.
Standard Norge Universell utforming og persontransport (SN/K 556) RUDOLPH BRYNN PROSJEKTLEDER Oktober 2014.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Interessentdialog Småskala matproduksjon Stein Ivar Ormsettrø
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Sertifisering av sveisere / Nye standarder
Offentlige anskaffelser
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Revisjon av NS 9415 – Forvaltningens forventninger
Hvordan kan akkreditering bidra til færre ulykker i industrien
Nye forskrifter Forskrift om administrative ordninger på Arbeidsmiljølovens område. En oversikt over relevante paragrafer i den nye forskriften relatert.
Nye forskrifter Forskrift om administrative ordninger på Arbeidsmiljølovens område. En oversikt over relevante paragrafer i den nye forskriften relatert.
Juristsamling - Ålesund
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

NYTEK Axel R. Anfinsen Senioringeniør Fiskeridirektoratet Kyst- og havbruksavdelingen

Disposisjon Overordnet teknisk krav til fiskeoppdrettsanlegg NYTEK - et intrikat trekantforhold? NYTEK - en omlegging av myndighetene tilsyn Norsk Akkreditering Standard Norge Elementer i NYTEK-ordningen Krav, NS 9415 Samsvarsvurdering NYTEK-forskriften Forholdet mellom forskrift, standard og sertifisering Dispensasjon

Norsk oppdrettsnærings vugge Flytekrage Not Fortøyning

Overordnet teknisk krav til fiskeoppdrettsanlegg Fiskeoppdrettslovens § 16. første ledd Oppdrettsanleggenes tekniske standard: Anlegg som nyttes til oppdrettsvirksomhet skal ha forsvarlig teknisk standard. Godkjenning Stadfestelse av at krav er oppfylt

NYTEK – et intrikat trekantforhold Hjemmel Fiskeriforvaltning Standard Norge Krav NS 9415 Samsvars- vurdering Norsk Akkreditering

NYTEK En omlegging av myndighetene tilsyn St.meld.nr. 17 (2002 – 03). Om statlig tilsyn: Det vil videre være et mål å avvikle de tradisjonelle statlige tilsynsordninger på de områder hvor dette med fordel kan erstattes, eller i det minste reduseres, ved alternativer som for eksempel akkreditering og sertifisering IK

Akkreditering - Sertifisering Offisiell anerkjennelse av at en organisasjon har Kvalitetssystem Kompetanse og utstyr til å utføre nærmere beskrevne oppgaver og oppfyller vilkårene for akkreditering Sertifisering: Bekreftelse på at et ledelsessystem, et produkt, en tjeneste eller person tilfredsstiller kravene det erklæres samsvar mot Kilde: Norsk Akkreditering

Norsk Akkreditering (NA) … sikrer tillit www.akkreditert.no NA er en upartisk og uavhengig organisasjon etablert som forvaltningsorgan under NHD Medlem av IAF (International Accreditation Forum, www.iaf.nu) Certified once, accepted everywhere

NAs MANDAT Etablere og opprettholde et tilbud om teknisk akkreditering Etablere og opprettholde et tilbud om GLP-inspeksjon Informere om de aktuelle ordningene slik at de tas i bruk der det er hensiktsmessig Sikre internasjonal aksept for akkrediterte tjenester utført i Norge Kilde: Norsk Akkreditering

Akkrediterte produktsertifiseringsorgan NS-EN 45011 Aquastructures as Trondheim Norsk Sertifisering as Lysaker Sivilingeniør Finn Strøm as Drammen NOOMAS as Bergen ROLI Certification as Bømlo + (en søker) Kilde: Norsk Akkreditering

Akkrediterte inspeksjonsorgan NS-EN ISO/IEC 17 020 (tideligere NS-EN 45 004) Aquastructures as Trondheim NOOMAS as Bergen Akva Dykk as Kolnes Vik- Sandvik as Stord Barlindhaug Norfico as Tromsø Bergen Engineering as Bergen Norsk Sertifisering as Lysaker Akvaplan-Niva Tromsø + (to søkere) Kilde: Norsk Akkreditering

Miljøsertifisering Sertifisert mot ISO 14001 av akkreditert sertifiseringsorgan (NS-EN 45012) Akkrediterte sertifiseringsorgan DNV Cert. • NEMKO Cert. Dovre Sert. • TI Sert. • ROLI Cert. Kostnaden kan være ca 50`pr oppdretter som kan ha mange anlegg/konsesjoner Kilde: Norsk Akkreditering

Miljøovervåking (MOM) C-undersøkelse etter NS 9410 5 laboratorier er akkreditert NS‑EN ISO/IEC 17 025 Generelle krav til prøvings- og kalibreringslaboratoriers kompetanse De akkrediterte har god geografisk spredning Kilde: Norsk Akkreditering

Standard Norge (SN) www.standard.no Privat og uavhengig medlemsorganisasjon Samling av Norges Standardiseringsforbund (NSF) Vedtok NS 9415 Norsk Allmennstandardisering (NAS) Ledet standardiseringskomiteen Norges Byggstandardiseringsråd (NBR) Norsk Teknologisenter (NTS) Norges medlem CEN og ISO Kilde: Standard Norge

Standardiseringen i Norge Norsk Elektroteknisk Komite Post- og teletilsynet Standard Norge Standardiseringens salgsselskap Kilde: Standard Norge

Nasjonale og internasjonale standardiseringsorganissjoner IEC CENELEC ISO CEN ITU ETSI Norsk Elektroteknisk Komite Post- og teletilsynet Standard Norge Kilde: Standard Norge

SNs finansieringskilder Medlemskontigent Komitekontigent Statstilskudd fra NHD Prosjektmidler fra fagmyndigheter eller næringslivet Royalty fra salg av standarder Kursinntekter, foredrag etc. Kilde: Standard Norge

Standard Et frivillig avtaledokument Beskriver en vare, tjeneste og/eller en arbeidsprosess Hensikten med standardisering er å sikre kompatibilitet, orden og forenkling Internasjonale standarder skal bidra til å fjerne tekniske handelshindringer Standarder gir like konkurransevilkår, kjente spilleregler, reduserte kostnader og et styrket samspill med markedet Kilde: Standard Norge

Standarder og lovverk Norske lover og forskrifter Europeisk regulering Lover og forskrifter viser til Norsk Standard på flere områder Tradisjonelt mest utbredt på byggområdet og innenfor landbrukssektoren, men nå også som en konsekvens av europeisk lovgivning Europeisk regulering Ny metode direktivene viser til standarder som en måte å overholde de overordnede kravene på Standarder spiller en nøkkelrolle for å etablere et felles europeisk marked WTO regimet Det forutsettes at man benytter internasjonale (globale) standarder så fremt det er mulig/de finnes Disse har høyere status enn nasjonale standarder Kilde: Standard Norge

Hovedprinsipper for standardiseringsarbeidet Åpenhet Alle kan delta Bedrifter, myndigheter, forskningsinstitusjoner, forbrukere og arbeidstakere Frivillighet Basert på frivillig deltakelse fra interesserte/berørte parter Konsensus Siktemålet er enighet, innebærer prosess og forhandlinger Kilde: Standard Norge

Standardiseringsarbedet Ca. 3000 norske eksperter deltar i nasjonalt, europeisk og internasjonalt standardiserings-arbeid Frivillig ressursinnsats er beregnet å være 150 millioner kroner Ca 30 % av alle europeiske standardiserings-prosjekter er mandaterte, dvs. knyttet til et direktiv Kilde: Standard Norge

Godkjenning Stadfestelse av at krav er oppfylt Samsvarsvurdering NYTEK -forskriften med formål om å begrense rømming fra flytende oppdrettsanlegg Generelt henvisning til NS 9415 Akkrediterte organ

Sertifiserings- og Inspeksjonsorgan NYTEK - organisering Forskrift NS 9415 Sertifiserings- og Inspeksjonsorgan

Elementer i NYTEK-ordningen NYTEK-forskriften Forskrift om krav til teknisk standard for anlegg som nyttes i oppdrettsvirksomhet Formål å begrense rømming fra flytende oppdrettsanlegg Gjelder all oppdrett av fisk i flytende anlegg Krav, NS 9415 Samsvarsvurdering, akkreditering og sertifisering Produktsertifisering Sertifiseringsselskap, NS-EN 45011 Fortøyning, sertifisering av (design)leverandør Dugelighetsbevis Inspeksjonsorgan, NS-EN 45 004 (nå NS-EN ISO/IEC 17 020) Uavhengighetsklasse C Totalanlegg Notgarderoben Lokalitetsklassifisering Kompetent organ

Eksisterende anlegg - dugelighetsbevis Lok: Klassi- fisering Kompetent organ Vur- dering av anlegg Dugelighets- bevis Akkreditert inspeksjonsorgan Bruk ihht Anerkj. prinsipper Lokalitetsklassifisering ihht NS 9415 Akkr. inspeksjonsorgan ihht NS-EN 45 004 (erstattet av NS-EN ISO/IEC 17 020)

Nye anlegg og hovedkomponenter Produkt- sertifikat Utstyrs- produsent Utvikling og konstr. Brukerh.bok Leveranse Anl./h.komp. Akkreditert Sert.selskap Installasjon ihht bruker- håndbok Lok. Klassi- fisering Gir viktige føringer for IK Kompetent organ Levering Sertifisering Leverandør Fortøyning Bruk ihht bruker- håndbok Produktsertifisering og lok.klassifisering ihht NS 9415 Akkr. sertifiserningsselskap ihht NS-EN 45 011

Oppfølging og kontroll Myndighetene har ansvar for forskriften og dispensasjonsbehandling SN har ansvar for NS 9415 NA og sertifiseringsorgan har ansvar for sertifisering Klageadgang tas opp av NA Utstyrsprodusent har ansvar for produktsertifikat Oppdretter har ansvar for: Lokalitetsklassifisering Anskaffelse Installasjon, drift og vedlikehold i samsvar med brukerhåndbok Dugelighetsbevis for eksisterende anlegg Myndighetene fører tilsyn Systemrevisjon basert på IK-Akvakultur Sjekk av prosedyrer for installasjon, bruk og vedlikehold Dokumentkontroll

Forskrift standard sertifisering NS 9415 Sertifiserings- og Inspeksjonsorgan Forskrift standard sertifisering Generelt Standard stiller krav Forskrift angir dokumentasjonsform Sertifiseringsorgan foretar samsvarsvurdering Totalvurdering av anlegg Flåter Not Dugelighetsbevis ”Resertifisering” av not

Dispensasjon § 18. Dispensasjonsadgang Fiskeridirektoratet kan i særlige tilfelle dispensere fra forskriften. § 12. Krav om dugelighetsbevis (2. ledd) Fiskeridirektoratet kan frem til 01.01.2008 etter søknad dispensere fra tidsfristen der eier av anlegget kan dokumentere at driften skjer med gyldig sertifisering etter internasjonalt godkjent miljøstyringssystem. NS-EN ISO 14 001 eller EMAS § 13. Utstedelse av og nærmere krav til dugelighetsbevis (siste ledd) Fiskeridirektoratet kan frem til 01.01.2008 etter søknad godkjenne at dugelighetsbevis utstedes av kompetent organ dersom søker kan sannsynliggjøre at bruk av akkreditert inspeksjonsorgan vil være vesentlig dyrere enn bruk av kompetent organ, eller andre særlige grunner foreligger. Dispensasjonsadgangen er ikke delegert til regionene

Oppsummering Overordnet teknisk krav til fiskeoppdrettsanlegg NYTEK - et intrikat trekantforhold? NYTEK - en omlegging av myndighetene tilsyn Norsk Akkreditering Standard Norge Elementer i NYTEK-ordningen Krav, NS 9415 Samsvarsvurdering NYTEK-forskriften Forholdet mellom forskrift, standard og sertifisering Dispensasjon NYTEK-tolkninger, spørsmål og svar: www.fiskeridir.no/

Rømming av laks og ørret 2001 – sept. 2005 Til sammen 2 771 971 Laks og ørret Kilde: Fiskeridirektoratet, Kyst- og havbr.avd.

Rømming av laks og ørret 2001 – sept. 2005 Kilde: Fiskeridirektoratet, Kyst- og havbr.avd.

Rømming av marin fisk 2003 – sept. 2005 Til sammen 306 567 Derav 96,4 % torsk Kilde: Fiskeridirektoratet, Kyst- og havbr.avd.

Rømming av marin fisk 2003 – sept. 2005 Kilde: Fiskeridirektoratet, Kyst- og havbr.avd.

4 Uavhengighet, upartiskhet og integritet 4.1 Generelt Personalet ved inspeksjonsorganet skal ikke være utsatt for kommersielle, økonomiske eller andre typer press som kan påvirke deres vurdering. Det skal anvendes prosedyrer som sikrer at personer eller organisasjoner utenfor inspeksjonsorganet ikke kan påvirke resultatene av inspeksjon som er utført. 4.2 Uavhengighet Inspeksjonsorganet skal være uavhengig i den grad det kreves med hensyn til betingelsene som det utfører sine tjenester under. Uavhengig av disse betingelsene skal det oppfylle minstekravene i ett av tilleggene A, B eller C.

4.2.1 Inspeksjonsorgan type A Inspeksjonsorganet som yter tjenester som «upartisk tredjepart», skal oppfylle kravene i tillegg A (normativt).

Tillegg A (normativt) Uavhengig hets krav til inspeksjonsorganer type A Inspeksjonsorganet som det er henvist til i 4.2.1 skal oppfylle følgende krav: A.1 Inspeksjonsorganet skal være uavhengig av partene som er innblandet. Inspeksjonsorganet og dets personale som er ansvarlig for å utføre inspeksjonene, skal ikke være konstruktøren, produsenten, leverandøren, installatøren, kjøperen, eieren, brukeren eller vedlikeholderen av gjenstanden og heller ikke den bemyndigede representanten for noen av disse partene. A.2 Inspeksjonsorganet og dets personale skal ikke engasjere seg i noen aktiviteter som kan komme i konflikt med deres evne til uavhengig vurdering og deres integritet under inspeksjonene. Spesielt skal de ikke direkte være innblandet i utforming, fremstilling, levering, installering, bruk eller vedlikehold av gjenstandene som inspiseres, eller tilsvarende lignende konkurrerende gjenstander. A.3 Alle interesserte parter skal ha tilgang til inspeksjonsorganets tjenester. Det skal ikke finnes uforholdsmessige økonomiske eller andre betingelser. Prosedyrene som organet arbeider under, skal ledes på en ikke-diskriminerende måte.

4.2.2 Inspeksjonsorgan type B Inspeksjonsorgan type B som danner en atskilt og identifiserbar del av enorganisasjon, som arbeider med utforming, fremstilling, levering, installering, bruk eller vedlikehold av gjenstander det inspiserer, og som er etablert for å yte inspeksjonstjenester til hovedorganisasjonen, skal oppfylle kravene i tillegg B (normativt).

Tillegg B (normativt) Uavhengighetskrav til inspeksjonsorganer type B Inspeksjonsorganet som det henvises til i 4.2.2, skal oppfylle følgende krav: B.1 Det skal være et klart skille mellom ansvaret til inspeksjonspersonalet og ansvaret til personalet som er ansatt i andre funksjoner, ved organisasjonsmessig identifikasjon og rapporteringsmetoder for inspeksjonsorganet innenfor hovedorganisasjonen. B.2 Inspeksjonsorganet og dets personalet skal ikke engasjere seg i noen aktiviteter som kan komme i konflikt med deres evne til uavhengig vurdering og deres integritet i forhold til deres inspeksjonsaktiviteter. De skal spesielt ikke bli direkte innblandet i utformingen, fremstillingen, leveringen, installeringen, bruken eller vedlikeholdet av gjenstandene som inspiseres, eller, lignende konkurrerende gjenstander. B.3 Inspeksjonstjenester skal bare ytes til organisasjonen som inspeksjonsorganet er en del av.

4.2.3 Inspeksjonsorgan type C Inspeksjonsorgan type C som arbeider med utforming, fremstilling, levering, installering, bruk eller vedlikehold av gjenstander det inspiserer, eller av lignende konkurrerende gjenstander og som kan yte inspeksjonstjenester til andre parter enn hovedorganisasjonen, skal oppfylle kravene i tillegg C (normativt).

Tillegg C (normativt) Uavhengighets krav til inspeksjonsorganer type C Inspeksjonsorganet som det henvises til i 4.2.3, skal oppfylle følgende krav: C.1 Inspeksjonsorganet skal treffe organisasjonsmessige sikkerhetstiltak for å sikre egnet fordeling av ansvarsområder i forbindelse med inspeksjonstjenester ved organisering og/eller dokumenterte prosedyrer.

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN !