Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Kommunikasjonsdirektør FHL
Utfordringer knyttet til utnyttelse av verdens fosforreserver
Fra ord til liv August 2012.
EnergiForvaltning+ •Et produkt for Deg som –ønsker stabile, forutsigbare og lave elpriser –syns spotpris og fastpris er altfor risikabelt –ønsker å bruke.
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
Ei dramatisering Maren & Agnete – fritt etter Johan Herman Wessel.
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
10Velstand og velferd.
Laksesaken EU Trond Davidsen, 10. mars Markedsadgang •EU er vårt viktigste marked - Idag, imorgen og om fem år •Russland er vårt største vekstmarked.
Fiskeflåten 2020 Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen
Norwegian Salmon Et hav av muligheter Høstkonferansen Møre og Romsdal Havbrukslag Therese Log Bergjord Pan Fish ASA.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Oppdrettsnæringa utvikles gjennom levende lokalsamfunn Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Trøndelag som havbruksregion – hvordan utvikle næringen videre Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Tøff konkuranse! Forholdet mellom Norge og Chile
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Trosopplæring for alle uansett funksjonsnivå
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
Tro - å komme til tro - å dele troen i hverdagen - å leve i tro (ut av båten)
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Nordnorsk Havbrukslag 13. januar 2011 Fredd Wilsgård Når vestlendingene ser mot nord.
Bærekraftig utvikling Sumhuset, Trondheim 15. mai 2007
Havnedirektør, Bodø havn KF
Oljefondskampanjen i Fasteaksjonen 2015: Jobber og utvikling Sundvolden 25. januar 2014.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA

Forelesning i mikroøkonomi.
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Rømt oppdrettslaks – hvilke konsekvenser får dette i fremtiden for laksefiske i elv og sjø?
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Rask og enkel tilgang til behandling Helseforsikring.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Norwegian Ministry of Fisheries En konkurransedyktig havbruksnæring FHL havbruks årsmøte – tirsdag 30. mars 2004 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Ivar Pettersen, ECON Analyse Prosjektpartnere: Nor Cargo Thermo AS
Muligheter for midtnorsk havbruksnæring Alf Jostein Skjærvik, leder Midtnorsk Havbrukslag.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Politisk påvirkning.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Seniorer i finansnæringen
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utskrift av presentasjonen:

Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006

Markedsadgang (1) 1)Norge er verdens mest effektive lakseprodusent, hensyntatt vår nærhet til marked og vår dominerende posisjon i vårt kjerne marked – Superfresh Salmon 2)Vår nesegruse beundring av Chile bør finne sin avslutning og erstattes av en kynisk vurdering av hva vi kan lære fra måten de jobber på Verdens mest lønnsomme lakseselskaper finnes i Norge Vi skal være ydmyke - men stolte 3)Adgang til markeder i vekst er en forutsetning for lønnsomhet og videre utvikling av laks og andre arter 4)Vi lever i en rå, internasjonal handelspolitisk virkelighet Hvor vi ikke må være naive i forhold til hva vi kan oppnå og ikke minst hvordan Og med all respekt så handler det ikke om ”å tøffe seg” på Intrafish – et medium som de som virkelig bestemmer ikke en gang har hørt om

Markedsadgang (2) 1)EU er vårt marked nummer én. Idag, i morgen og om fem år 2)Russland er vårt vekstmarked nummer èn. Idag, i morgen og om fem år 3)Dernest handler det om å ta andeler i viktige havbruks nasjoner som Kina og India Disse vil også utfordre oss handelspolitisk 4)Vårt fokus må være å vinne ha tilgang på marked 1) og 2) For å utvikle markedene total volummessig Vi må beholde og øke vår markedsandel Vi må ha en klokkeklart fersk fokus Vi må skape super effektiv filletproduksjon 5)Og vi må ha markedsadgang

Markedsadgang (3) 1)Intet er viktigere for næringen fremover enn adgang til markedene Men husk på eget omdømme – storsamfunnet og politikerne må ha lyst til å støtte oss Egen verdiskapning – vi må får frem vår store betydning i de samfunnene vi har vårt virke Sunn og trygg mat – våre produkter må vises her hjemme på en måte som gjør konsumenten til vår viktigste tilhenger Vi må fremstå samlet og helhetlig 2)Vi må kort og godt vinne på hjemmemarkedet for å få det svært solide støtten som må til om vi skal.... Vinne tilbake markedsadgang til EU Vinne tilbake markedssadgang til Russland 3)I en verden full av krav om oppmerksomhet og prioritering må vi sørge for at det aldri er tvil om at Stoltenberg, Støre og Pedersen velger vår sak For oss er det opplagt – men ikke nødvendigvis for andre!

Mulighetenes market Markedet for Atlantisk laks er i år på ca 1, 2 millioner tonn –Og det vokser Konsumet i EU i år har økt med 5% Konsumet i Russland har økt med 47% i 2005 etter en rekke år med sterk vekst

Så til marked

Mulighetenes market Eksporten av laks fra Norge økte med 5 % i 2006 –Og prisen har økte med over 10% –Og det vokser videre! Hvor øker vi så mest 1.UK 102 % 2.Russland 38 % 3.Polen 38 % 4.Frankrike 23 %

Hva skjer i mulighetenes market Tilbudsiden –Forsiktig vekst i 2006 –Noe sterkere vekst i 2007 –Ytterligere vekst i 2008 –Chile og Norge blir de dominerende aktørene Scotland og Nord Amerika når snart sitt kapasitetstak Ingen overraskelser –Vi vet fisken kommer –Vi vet at konkuransen fra andre produkter blir tøff –Kanskje vi skal forberede oss denne gangen!!!!!

Hva gjør vi i mulighetenes market Reagere mens vi har tid –Etterspørselen kan påvirkes –Slikt arbeid tar tid –Vi vet vi trenger økt konsum i 2007 / 2008 Skal vi vente og bli overrasket når vi kommer dit, eller skal vi gjøre noe nå? –Markedsarbeid koster penger –Markedsarbeid har en inntekts side Siste er en fraværende diskusjon i Norsk oppdrettsnæring

Volumer i mulighetenes market La oss si vi vil selge tonn laks i 2007 –NOK 1 i merpris gir NOK 700 millioner i økt bunnlinje Men vi vet at slikt skjer ikke av seg selv –Chilenerne vil selge –Færøyværingene er tilbake –Skottene vil ta tilbake sitt hjemmemarked –Kyllingfolket er med i kampen –Svineprodusentene likeså

Lønnsomhet i mulighetenes market La oss si vi vil selge tonn laks i 2007 –La oss investere NOK,50 per kg i økt markedsinnsats La oss bare for en stakket stund tro at markedsføring virker og at vi derved klarer å øke prisen med NOK 1 (eller mer) –50 øre er kun 2% av en laksepris på NOK 25 pr kilo –Men det gir oss NOK 350 millioner i økt markedsinnsat Og viktigere en økt netto fortjeneste på 350 millioner kroner

Hva gjør vi i mulighetenes market Fokus på fersk fisk Fokus i viktigste kjerne markeder Fokus på de markeder hvor vi har konkurransefordeler –EU Tradisjonelle volummarkeder Markeder som fokuserer fersk –Russland –Ukraina

Mulighetenes market Vi kan vente å se –Og igjen bli ”overrasket” over at utbud ble større en konsumvekst Vi kan fortsette bare å fokusere på produksjon –Og tro markedet kommer av seg selv Vi kan tro at markedsinnsats ikke påvirker konsum –Tiltross for at våre produsenter innen f eks kylling bruker millarder og vokser enormt mye mer og raskere enn oss Eller vi kan tro på at økt markedsinnsats skaper økt lønnsomhet –Skal ta et historisk felles løft folkens og gjøre det nå?

Hvilke valg har vi? Laksemarkedet – veien videre

Ubalanse i tilbud og etterspørsel er den sikreste veien til ”evig MIP” 1.Klarer vi å holde ”foten av gassen” eller er vi som vanlig ivrige og sterke i troen på at ”mye er bra og mer er bedre”? 2.Er vi villige til å invistere kraftig økte ressurser for å få til vekst i markedene og økt konsum 3.Eller lener vi oss tilbake og håper på det beste – og at ”de andre” får ta ansvar Svarer vi ja på 1 så er det grunn til å være optimister Svarer vi nei på 1 og ja på 2 er det fremdeles grunn til håp Svarer vi nei på 1, 2 og 3 tre så får vi i det minste som felleskap stå opp å ta ansvar for konsekvensene – og vi vet av lang erfaring de ikke blir hyggelige Laksemarkedet – veien videre

Vi har en fantastisk næring –Kostnadene er på full fart nedover –Intjeningen på full fart oppover og med den soliditeten –Markedet er sterkere enn noen sinne –Vi har over 20 års erfaring hva gjelder å forutse konsekvensen av egne handlinger Vi styrer selv hvorvidt vi skal få til en flott og forsvarlig utvikling fremover –For meg ligger svaret i markedsutvikling –Alt annet er defansivt og vil svekke konkurransekraften vår Laksemarkedet – veien videre