Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Hvorfor overfisker Ivan
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Kartforklaring Fjordlinje
Hvordan forvalte bestandene? Neste generasjons forvaltningsstrategier Sverre Johansen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Bergen –
Litt mer om PRIMTALL.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
 Etablert i 1998  tonn lagerkapasitet, Nord-Norges største fryseterminal  100 m dypvannskai  Holm Eiendom inn som 100% eiere i 2001  Utvidet.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
EIENDOMSSEMINAR FIRST HOTEL MARIN
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
VG Fiskeriutdanning 14 skoler langs kysten 20 klasser VG1 Naturbruk
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Presentasjon av Adm. Dir. Jan Magne Flaat
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Eksterne virkninger og offentlige goder
Kapittel 14 Simulering.
Fiskeflåten 2020 Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Adgang til fiskeriallmenningen
REGULERING AV FISKE. HVEM TAR GEVINSTEN?
Høring finanskomiteen vedrørende Statsbudsjettet for 2007 Geir Ove Ystmark direktør FHL industri og eksport Agnar Moe direktør FHL fiskemel.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Kartforklaring Fjordlinje
Forskningskvote og Overvåkings- tjenesten
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
AV TORBJØRN TRONDSEN NORGES FISKERIHØGSKOLE/ HØGSKOLEN I BODØ
REGIONAL FORVALTNINGSMODELL AV FISKERETTIGHETER I FINMARK
Samdata 2012 Somatikk.
Vern av kysttorsk 2012.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Husøy, 20. august 2005
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Ressurs og reguleringer i fisket Sunnmøre og Romsdal Fiskarlags årsmøte 2004, Molde, november 2004 Politisk rådgiver Jorhill Andreassen, Fiskeri-
Norwegian Ministry of Fisheries 1 ”Rammebetingelser og utvikling av fiskerinæringen i Oslofjord-regionen” Fiskeriminister Svein Ludvigsen Oslofjorden Fiskerlags.
Innovasjon Norge Nordland Karsten Nestvold, Myre
En lønnsom kystflåte Årsmøte Sogn og Fjordane Fiskarlag Florø, 7. april 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Et fremtidsbilde av norsk fiskerinæring Bodø 18. september 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- og kystforvaltningen Nordland Fylkes Fiskarlags årsmøte, Bodø 24. september 2004 Politisk rådgiver.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Er omsettelige kvoter fremtiden for fiskeflåten? Nord-Norges Rederiforenings årsmøte 15. – 16. November 2002 Fiskeriminister.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Strukturtiltak for havfiskeflåten Nord-Norges Rederiforening 26. november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Fiskerinæringa ved et veiskille - leverandør av eksportinntekter eller ansvarlig for distriktsbosettinga? - med fokus på.
Livet i havet – vårt felles ansvar Ton Ola Rudi Dialogmøte – kongekrabbe Fiskeridirektoratet region Nord.
LØKSFJORD AS.
Utskrift av presentasjonen:

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? Torbjørn Trondsen

Regulering av fiske =forvaltning av verdier Ressursene i havet er et knapt gode med økende verdi Færre fiskere og fartøy å dele på Antall fiskere går ned Antall fiskefartøyer går ned Fangstkapasiteten går opp Kvotegrunnlaget svinger men er mindre enn fangstkapasiteten Hvem tar verdiene? T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? Spørsmål Utviklingstrender Hvilke verdier representerer fiskeressursene Hvordan øke verdiene? Hvordan sikre verdiene til kysten? T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? Utvikling i antall fiskere T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? Utvikling i antall fartøy T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? Konsesjonskapasitet 2001 21% 27% 45% 7% 100% T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Store landinger av ikke konsesjonsfiske Total torskefisk 2000: 549 mill kg Linefartøy > 28 m (M&R, ikke kons) 12,1% Fabrikktrålere 10,8% Ferskfisk-/rundfrysetrålere 8,3% Småtrålere 7,3 % Fartøy 21-28m 4,7% Fartøy 13-21 m 12,3% Fartøy 8-12,9m 9,5% T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Plan eller markedsdrevet? Hva er drivkraften i konsentrasjon og regional omfordeling av kvoteverdier? Offentlig planlegging eller markedet? Fiskerimyndighetene påstår at kvoter ikke er omsettelige Overføring av en fiskekonsesjon fra en fisker til en annen krever tillatelse fra fiskerimyndighetene Men. Fiskeren trenger ikke å selge til andre enn de som får overført fiskerettigheten som selgeren må si fra seg ved salg av båten. Hva er virkeligheten? T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Omsatte konsesjonsverdier i Norge Kolmulekonsesjon evigvarende (mill kr) 10-15 mill Sild/makrellkonsesjon (mill kr) 60-100 Torsketråler uten leveransebindinger 60 mill kr Torsketråler med leveransebindinger 35-40 mill kr 28 meters kystbåt med sildekvote 3,5-5 mill kr Linebåt over 28 m 20 mill 10 meter sjark 200.000 T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Kvoteverdier som omsettes i dag Norge Island Torsk evig m)fri oms (kr/kg) 60 80 Torsk evig. m) leveringsavtaler (kr/kg) 35-40 Sesongkvote torsk (kr/kg) 9-10 13 Sild evig. kystflåte (kr/kg) 5 Sei evig. (kr/kg) 29 Hyse evig. (Kr/kg) 64 Reke evig (kr./kg) 24 Blåkveite (kr/kg) Uer evig. (kr/kg) T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Beregnede samlede kvoteverdier av norsk fisk 2002 TOTAL VILL FISK 62 -47 mld kr (tilsvarende 50% av Statoils børsverdi) Pelagisk fisk 22-16 mld kr Torskefisk 32-24 mld kr Skalldyr 6 -5 mld kr Beregnet slik: Islandske og norske kvoteverdier omregnet fra relativ salgspris i forhold til torsk (for eksempel sei 38% av torskepris) Kvoter 2002, ellers fangst 2001 omregnet i torskeenheter etter relativ pris T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Beregnede varige kvotepriser Kr/kg T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Kvoteverdi pelagisk fisk T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Kvoteverdi torskefisk T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Kvoteverdier skalldyr T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? Beregnet kvoteverdi Torsk, hyse, sei, blåkveite landet i Nord Norge 2001 (Islandsk prisnivå) Nord Norge 28 mld kr Finnmark 12 mld. kr Nordland 9 mld kr Troms 7 mld kr T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering i fisket hemmer verdiskapningen Felles konkurransekvoter Stimulerer fiskerne til å fange mest mulig på kortest mulig tid Som investerer i fangstkapasitet og seilingsfart Gir lite tid for verdiskapende aktiviteter Til høy kvalitet og levendefisk Til utnyttelse av biprodukter Til leveranse når markedet betaler best Leveransepress i sesonger presser ned prisene Konsesjonsregler gir tekniske begrensninger på plass for foredling og sortering om bord Konsesjonsprisene hemmer rekruttering av nye aktører med nye ideer for verdiskapning Aktørene fokuserer på konsesjonsverdiene ikke foredling og bedre markedstilpasning T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Verdiskapning for hvem? Høyest verdiskapning når aktørene må konkurrere om individuelle omsettelige kvoter Men hvem skal ha gevinsten? Island, New Zealand, Nederland mfl. Individuelle omsettelige kvoter Konsekvens: De som var først inne fikk hele gevinsten Norge har innført omsettelighet gjennom konsesjonssystemet og fordelt verdiene til private Planlegges innført i kystfisket, men med regionale bindinger Alternativ løsning: Alle rettighetene overføres til fylkeskommunene/Sametinget som leier rettighetene til fiskerne på kort og langsiktige kontrakter For Troms innebærer dette en verdi på 7 mld. Kr T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten? Konklusjon Rettighetene til norske kvoter omsettes Fiskekvoter representerer store verdier som Privatiseres Flyttes steg for steg ut av landsdelen Til Møre og Romsdal og Hordaland Fiskeripolitikken fremmer denne utviklingen Reguleringspraksisen i fisket hemmer markedsbasert verdiskapning Regionalisering av rettighetene kan sikre samfunnets verdier til kysten Alternativ til Fiskeridepartementets opplegg: Forvaltningen av rettighetene flyttes til Fylkeskommunene/ Sametinget for utleie til sine fisk T. Trondsen, Driv 28.09.02 Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?