Lønnspolitikk og lønnsfastsetting ved UiT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Advertisements

1 Lokale forhandlinger 2010 NITO UiB. 2 Tall UiB beregner ca 12 millioner til lokale forhandlinger Skal fordeles på 3200 UiB-ansatte: 3750 kroner i snitt.
ORGANISERING, TARIFFKRAV, RØDGRØNN REGJERING OG LO-KONGRESSEN I 2013 LO I TRONDHEIM 10. NOVEMBER 2011.
Hovedtariffoppgjøret bidrag til en mer attraktiv kommunesektor! Strategikonferansene 2012.
YS/STL/KY/KLF Knut Ellstrøm Hovedtariffavtalen i Staten.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Velkommen til felles opplæring, 2008
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Hovedtariffoppgjøret 2010 Forskerforbundets lønnsstrategi kunnskap gir vekst
Hovedtariffavtalens system og hvordan bruke avtalen?
Tariff prioriteringer for å møte arbeidskraftutfordringene Finnmark 9. februar Strategikonferansene 2010 Kirsti Vassbotn.
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Hovedtariffoppgjøret 2008 Noen utfordringer i KS-området KS Forhandling.
Tariffoppgjøret lokale lønnsforhandlinger ved HiL pr
Tariffoppgjøret Biloverenskomsten
Det tas forbehold om eventuelle skrivefeil i dokumentet
Overenskomst mellom NHO/Abelia og LO/NTL
NTL Forskningsinstitutter Konferanse og nettverkssamling Voksenåsen mai 2009.
Konferanse Hensikten med konferansen Kartlegge om det er utfordringer med tariffavtalen NTL/Abelia Informasjon om.
Medlemsmøte i NTL Riksrevisjonen 7. september 2010.
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Lokale lønnsforhandlinger Hta 2.3.3, høsten 2010
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Tariff Strategikonferansene Tariffperioden Hovedoppgjøret 2008Hovedoppgjøret 2008 –Økonomisk ramme: 6,34 % –Søkelys på kompetanse.
Universitetet i Tromsø
Organisasjonskart                                                                                                                                         
Tariff 2010 Dette er en tittelside. Resultater
SI DIN MENING OM LØNNSOPPGJØRET! TARIFFPERIODEN DM
Fleksibel arbeidstid Didrik Tårnesvik, juridisk rådgiver, Personalavdelingen.
Forskerforbundets tanker om fremtiden Kompetanse og lønn kunnskap gir vekst
Kapittel 12 Lønn, levestandard og livskvalitet
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Kompetanse og lønn – innspill/ utfordringer i Forutsetning og bakteppe: En arbeidsgiverorganisasjon, men tett dialog med kommunene som tjenesteyterne.
Lokale forhandlinger 2012 Utdanningsforbundet Bergen.
Bør private skoler ha lokale forhandlinger? Noen sider ved saken!
Informasjonssaker til AMU – Arbeid med strategisk plan 2012 – 2015 ◦ Nåværende Strategisk plan og handlingsplan for HiL løper ut 2011 ◦ Oppstart.
Møte Lønnssystemet på KA-sektoren.
Tillitsvalgtes rolle under omstilling Individuelle konsekvenser? Sørmarka 2016.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Resultat - Hovedtariffoppgjøret i staten Hva var årsaken til den første streiken i staten på 28 år? Uenighet om tallgrunnlaget. Staten mente at.
Tariffkonferanse NTL Forskningsinstitutter 25. Mai 2016.
Hovedtariffoppgjøret 2016 U tdyping av temaene i debattheftet og utfordringsbildet foran tariff 2016 Per Kristian Sundnes, KS Arbeidsliv.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
Organisasjonsmessig behandling. Tariff 2016 Hva blir det viktigste for Utdanningsforbundet i vårens hovedoppgjør? Tariff 2016s2.
Den norske tannlegeforening Velkommen til Tariffkonferansen 2009 Sentralt Forhandlingsutvalg.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
Lønnsoppgjøret 2016 KMDs nettside; lønnsoppgjøret 2016: /
Lokale forhandlinger i staten
Drøftingsmøte - HTA kap. 3 pkt 3. 2
Strategi & bemanningsplaner
Tariffoppgjøret 2006 Hva vil vi? © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005.
Skranker i arbeidslivet
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
HTV-konferanse 8. – 9. februar 2017
HOVEDPROBLEMSTILLING:
Krav til ledere Merethe Foss Liverud Oslo, 6. juni 2013
Mellomoppgjøret 2017 KMDs nettside:
Lov, avtaler, veiledere mm
Agenda: Lønn Forventninger Kontorstruktur Spørsmål og svar
Hva er det og hva omfatter de?
NSF lønnspolitikk Påstander om NSFs lønnspolitikk – riktig eller galt?
HOVEDPROBLEMSTILLING:
Fordeling av arbeidstid – arbeidsgivers styringsrett/handlingsrom
Tariff Oslo 2016 Resultat Oslo kommune
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Utskrift av presentasjonen:

Lønnspolitikk og lønnsfastsetting ved UiT 10.12.09

Fundament Lønnspolitikken i staten Hovedtariffavtalen Lokal lønnspolitikk for UiT Lokale særavtaler for UiT Nettsider om lønnspolitikk under POA: http://www2.uit.no/ikbViewer/page/ansatte/organisasjon/artikkel?p_menu=42374&p_lang=2&p_document_id=133798&p_dimension_id=88218

Momenter Lønnsfastsetting ved tiltredelse Lønnsendring innen 12 mnd og ved overgang fra midlertidig til fast stilling Forhandlingssystemet i staten Lokale og sentrale forhandlinger UiTs lønnspolitikk UiTs opplegg for forhandlinger

Utlysning og tiltredelse Analysere stillingens ansvars- og arbeidsinnhold - kriterier: Krav til formell kompetanse Krav til reell kompetanse og selvstendighet i forhold til stillingsbeskrivelsen Grad av lederansvar og myndighet (personell, økonomi, faglig ansvar) Krav til erfaringer og oppnådde resultater i tidligere stillinger Krav til personlige egenskaper og evne til kommunikasjon og miljøbygging Ref HTA pkt 2.3.8, HTA lønnsplanhefte, og Lokal lønnspolitikk punkt 3 Stillingsinnplassering og 5 Stillingsstruktur (innhold og kvalifikasjonskrav)

Utlysning og tiltredelse forts. Ledelsen ved fakultet/enhet fastsetter et ”normalnivå” for stillingen i samråd med POA Nytilsatte skal innplasseres i henhold til kunngjøringsteksten Organisasjonene skal kunne uttale seg om kunngjøringsteksten, og kan kreve drøfting av valg av stillingskode og lønnsplassering Arbeidsgiver kan vurdere lønnsplassering på nytt inntil 12 mnd etter tilsetting, og ved overgang fra midlertidig til fast stilling

Forhandlingssystemet i staten Sentralt inngått avtale mellom staten ved FAD og hovedsammenslutningene – Hovedtariffavtalen Stillinger, lønnstabeller, lønnsrammer, lønnsspenn Forhandlingsbestemmelser Fellesbestemmelser (arbeidstid, overtid, permisjoner mv) Tjenestetvistloven Hovedrevisjon av avtalen hvert 2. år Sentrale forhandlinger 2010 starter etter påske, frist ut mai, mekling medio juni Sentrale tillegg, justeringer, pott og føringer for lokale forhandlinger

Utfordringer sentrale forhandlinger Inntektspolitikk (sysselsetting, prisvekst, konkurranseevne) Reallønnsvekst > 3 % i 2010 (lite rom for store tillegg) Frontfagmodellen LO/NHO først ut og legger et nivå Statlig tariffområde oppfattes slik at det stadfestes hva konkurranseutsatt sektor kan tåle Nytt solidaritetsalternativ? Ikke presse ut næringer vi trenger på lang sikt gjennom høy prisvekst Likelønn

Likelønn Likelønnskommisjonen NOU 2006:8 Fastsette lønn på samme måte, fjerne urimelige forskjeller Lønnsdiskriminering (lite), stillingsdiskriminering (mye), verdsettingsdiskriminering Gjeldende HTA - nedsatt partssammensatt arbeidsgruppe, rapport over årsskiftet Mindre forskjeller i staten enn i arbeidslivet generelt Ledere tjener ca likt uavhengig av kjønn, forskjellene ligger i lavere inntektsgrupper Soria Moria 2: Ber partene avklare om det er grunnlag for tiltak, og ser likelønn som et fordelingsspørsmål, ikke et bevilgningsspørsmål Rettede tiltak sentralt, evt føringer for lokale forhandlinger?

Utfordringer sett fra virksomhetene Utfordringer er lokale, mens hoveddelen av lønn fastsettes sentralt Større pott til lokale forhandlinger Mer fleksible virkemidler ut fra virksomhetenes behov Overføre stillinger på lønnsramme til lønnsspenn Geografiske forskjeller Lønn som et bedre personalpolitisk virkemiddel

Sentrale og lokale forhandlinger Forhandles mellom sentrale parter Ramme for oppgjøret, og fordeling sentralt – lokalt Sentrale tillegg og justeringsforhandlinger Endringer i stillingskoder, lønnsrammer, lønnsspenn, lønnstabeller Lokale forhandlingsbestemmelser Føringer for lokale forhandlinger (eks. likelønn) Øvrige endringer i HTA – Fellesbestemmelser FAD og KD gir også føringer for arbeidsgiversida lokalt, mht innretning på lokale forhandlinger

Lokale forhandlinger Hovedtariffavtalen punkt 2 Forhandlingsregler og -prosess Årlige forhandlinger - 2.3.3 Forhandlinger på særlige grunnlag - 2.3.4 Virkemidler – 2.3.6 Årlige forhandlinger - 2.3.3 Midler avsatt i sentralt oppgjør, og evt. lokale midler Partene prioriterer krav Møter mellom partene på virksomhetsnivå Individuelle tillegg eller gruppetillegg En gang per år, evt. hvert 2. år, med gitte frister

Lokale forhandlinger forts. Forhandlinger på særlige grunnlag – 2.3.4 Gjennomføres løpende - månedlige møter mellom partene på virksomhetsnivå Krav spilles inn fra arbeidsgiver, og fra den enkelte tjenestemannsorganisasjon Hjemler Vesentlige endringer i de forhold som er lagt til grunn ved fastsetting av lønn, også over tid Særlige vansker med å rekruttere eller beholde spesielt kvalifisert arbeidskraft Rette opp lønnsforskjeller basert på kjønn

UiTs lønnspolitikk Bygger på HTA, og jf pkt 2.3.1 Enighet mellom lokale parter, stadfestet av u-styret Revidert etter fusjonen Innhold Overordnede prinsipper og mål Stillingsinnplassering Endring av lønn – kriterier og prosedyre Stillingsstruktur ved UiT – koder, innhold, kvalifikasjonskrav

UiTs opplegg for forhandlinger Universitetsdirektøren ved POA representerer arbeidsgiver Fullmakt fra u-styret ved årlige forhandlinger Må ha god dialog POA – fakultet – institutt - ledere Løpende samarbeid mellom partene Alle ledere ansvar for å: Gi rom for å drøfte lønnsspørsmål med ansatte Gi innspill til lokale forhandlinger etter 2.3.3 og 2.3.4 Vurdere stilling og lønn ved utlysning og tilsetting Mål: aktiv bruk av lønn som personalpolitisk virkemiddel