Nyttige triks og erfaringer med Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) www.aitel.hist.no/~svendah/

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Pilotprosjektet så langt
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
1 Stort elæringsprosjekt ved AITeL SELP. 2 SELP = 5 delprosjekt  Erfaringsbasert e-læring  Læring på arbeidsplassen  Lærestoff  Kvalitetsreformen.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Drift av Vmware ESX Server for HiST
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Hva er Fronter.
Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Kreativ bruk av testverktøy
Nyttige triks og erfaringer med
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Erfaringer med og uten bruk av
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Forum for studentaktive læringsformer
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Notes ved UiO Steinar Skogheim. Steinar Skogheim, USIT Målet med dette kurset Målet er å gi en oversikt over hvordan Notes generelt fungerer og brukes.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Utskrift av presentasjonen:

Nyttige triks og erfaringer med Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) fra ulike undervisningsopplegg LMS

2 Oppvarming: Noen få eksempler på kreativ bruk av forum

3 Oppslagstavle er synlig Husk at oppslag kan begrenses til tid, og publiseres på dato Presentasjon ved oppstart Dessverre, lite gjenbruk...

4 Presentasjon – forum Forum passer godt til presentasjon –Velkjent teknikk –Lærer seg at forum eksisterer og kan brukes Tips for å sikre bidrag –Øving 1, oppgave 1 (obligatorisk) –Alle skal presentere seg i LMS-systemet –Sett et godt eksempel, skriv noe selv som lærer

5 Eksempel (dårlig effekt) To typer forum i it’s learning –kategori –vanlig Lagde kategorier basert på landsdel Alle innlegg må kategoriseres Kan brukes i læringen (smart, tvinger refleksjon) Brukte det i presentasjonen (ikke smart) –god idé fra it’s learning, men ”uferdig” produkt –Hvorfor? (se neste foil)

6

7 Eksempel (god effekt) Syntes idéen om kategorisering var god –Fjernstudenter spredt over hele landet –Kanskje ikke brukt it’s learning før –Ensomme ulver? Simulerte kategorier selv –Eget forum bare for presentasjoner –Lagde fem hovedinnlegg –Studentene skulle svare i geografisk riktig tråd

8 Definerte ”reglene” i et par start- innlegg først...

9 Hvorfor var dette vellykket? Alle lærer å poste et innlegg –tips: lag et parallelt test-forum som en kan leke seg i Nybegynnere ser hvordan forum fungerer –post –svar –it’s learning har en utrolig smart funksjon: Vis alle! Lærer og studenter får raskt overblikk over klassen (antall + ”Vis alle”) Kan finne folk som hører sammen geografisk på en enklere måte

10 Rask oversikt over antall

11 Supertips (og noen minus) Du kan gjenbruke mye i LMS-systemet Før noen svarer, så lager du en kopi av forumet (og setter dette inaktivt) Får da et standard-velkomst-forum som lett kan kopieres til andre fag og andre semestre –pluss: sparer tid, har opplegg som funker –ulempe: dato henger igjen i startinnleggene dine

12 Nytt eksempel, kreativ forum-bruk Avveining å ta: –ett faglig forum, eller... –mange (basert på tema) Test-forum Tips&triks-forum –studentene kan bidra med tips til effektiv bruk av et komplekst LMS-system –lærer kan fange opp problemer studentene har –”engasjerte lærere” kan rapportere bugs++ til leverandør

13 Eksempel: Forum for kaniner og skilpadder Problembeskrivelse: Stort spenn i nivået til studenter Flinke bidrar, svake tør ikke......eller svake maser så mye at flinke/normale går lei  svake får ikke svar Løsning: Lag 3 nivå-baserte forum –Opprett grupper av ”kaniner” og ”skilpadder” –Gi tilgang til ulike forum for ulike grupper –Fordel: grupperes med andre på samme (ambisjons)nivå –Læreren ser, og kan delta i begge forum –Alle har tilgang til et tredje, generelt forum for normal aktivitet

14 Forum – øving Del studentene i grupper Lag mange forum Gi tilgang slik at hver gruppe får sitt forum Aktivitet pågår en viss tid Hvert forum skal for eksempel bli enige om standpunkt, og diskutere videre i fellesskap i klassen Mange varianter her – din kreativitet setter grensene!

15 Forum – oppdatert, samfunnsrelatert Hvordan få relevant lærestoff som er lett å vedlikeholde? Forum er mulig løsning –Legg ut dagsaktuelt innhold –Studenter bidrar mye –Lærer kan lære mye også! –Studenter får motivasjon til å lære teori –Kan kjøre som øving

16 Forum – FAQ Problem: Studentene spør om det samme om og om igjen, hvert eneste semester Løsning: Lag et forum og sett tilgang slik at bare du kan bidra. Samle ofte stilte spørsmål og svar (FAQ), gjerne kategorisert. Bygg opp en stadig økende FAQ over tid Ulempe: Dato henger igjen (som vanlig, hvorfor må alt være datoavhengig? ;-) Ulempe: Kan ikke gjenbruke på tvers av fag

17 Forum – etter forelesning Du holder vanlig forelesning I stedet for at engasjementet slutter der, så kan du legge ut oppfordring/krav om å diskutere dagens tema i forumet Du kan kanskje lage en oppsummering av dagens tema i forumet Fort å bli engasjert som student – og lærer!

18 En gåte

19 Diverse tips og erfaringer

20 Hva sier studentene? it’s learning generelt er positivt: ”E æ bortreist i hælga, så kainn æ sjækk ut ka som skijer på man’dan læll...” 1.klasse: Forskjellig opplegg høst/vår for å teste ulike oppsett Mange likte best høstsemesteret –1 storfag, hvert delfag lå i hver sin undermappe –alle lærerne brukte kalenderen  kalender aggregeres på forsiden Med 5 frittstående fag fungerer kalenderen (for) dårlig –Bruker ikke kalenderen våren 2006 –Dette er kanskje mer en utfordring til it’s learning enn til læreren? –Likevel: kanskje vi burde brukt kalenderen?

21 Pluss angående øvingsverktøyet Godkjenningsliste føres automatisk Alle studenter ligger inne med navn Gode muligheter til å sette status (godkjent ++) Kan sette frister. Hvorfor er det lurt? Opsys... Oppgave kommer som gjøremål for student Innleverte kommer (tallfestet) som gjøremål for lærer/veileder Kan lett ta ut statistikk på slutten av semesteret til for eksempel administrasjon...

22 Minus angående øvingsverktøyet Vanskelig å videreføre godkjente fra et semester til neste (gjelder særlig fjernstudenter) Må laste opp løsningsforslag X antall ganger. Hvorfor? Ikke mulig å anonymisere øvingsinnleveringer? Ikke fullgod statistikk (enda) Hvor mange har godkjent 8 av 12 øvinger? Kreativt tips til gjenbruk av svar  bygg opp en tekstfil i lite vindu. Deretter lager du en fil i it’s learning som du kan gjenbruke neste semester

23 Prosjekt Smart student (Thomas Næss, BABED-student) –Lagde et eget prosjekt –Kalte det BABED –Inviterte alle i klassen, ingen lærere –Tar opp alt mulig, og det varer i 3 år –Kan lage egne mapper og ha viktig innhold på ett sted... Hvem som helst kan lage sitt eget prosjekt! Kan også være tverrfaglig over hele institusjonen! Dette er en flott mulighet som it’s learning har gitt og som er gull verdt! Bruker også prosjekt-mulighet i veiledning av hovedprosjektstudenter. Veldig fornøyde!

24 LMS Hvilket LMS bruker du om 3 år? Hvorfor? Tenk gjenbrukbarhet! Skal systemet forme oss eller skal vi forme systemet? Hva om vi brukte mer aktivt et eget forum på institusjonsnivå for utveksling av erfaringer?

25 Skulle gjerne snakket om: Automatisering av oppgaver Avansert innholdsproduksjon  Standarder for e-læring LMS og fremtiden Bruk av LMS i fjernundervisningen ved AITeL Veileder/hjelpelærer Fleksibilitet for studenten Sikkerhet, personvern, etikk Forståelse av systemet Studentmodusets rolle KISS vs informasjonsmengde RTFM – hjelpesystem og hjelp Administrasjonens synspunkter Integrasjon med FS/MSTAS Håndtering av problemer Gjenbruk, gjenbruk... Manglende verktøy for læreren (faglig kursadministrasjon) Simulering av slike mangelfulle verktøy Bruk av chat Statistikk Ønsker for statistikk- funksjonalitet

26 Lykke til med pedagogisk og kreativ bruk av LMS Spørsmål? Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring Høgskolen i Sør-Trøndelag

27