Kreativ bruk av testverktøy

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Bruk av automatiserte tester på en kreativ måte i læringsprosessen
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Nyttige triks og erfaringer med Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST)
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
NKIs erfaring med Læringspartnere
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Verktøy for å kartlegge holdninger
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Kreativ bruk av testverktøy Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag svend.horgen@hist.no www.aitel.hist.no/~svendah

Oppvarming: Hvorfor flervalgstester? Automatisert retting Umiddelbar tilbakemelding Skape kontekst / læremodus Raskt å kartlegge kunnskapsnivå Repetisjon av pensum når som helst LMS: Lett å gjennomføre tester 3 spørsmål kan være nok! ... Jeg underviser, altså eksperimenterer jeg

Agenda Kreativ bruk av tester 1 Kreativ bruk av tester 2

Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Det er vanskelig å lage gode spørsmål Lærer du som faglærer noe av å lage lærestoff, spørsmål og oppgaver Ja Nei Vet ikke Hva med å la studentene lage sine egne spørsmål?

Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Gevinster God læring For å lage gode spørsmål kreves faglig innsikt og oversikt Øvelse i å formulere seg korrekt og presist Må omstille hjernen Motivasjon  Gode spørsmål kan inngå i lærers tester Studentene blir mer mottakelige for ”vanlige” flervalgstester? Lærer kan fange opp studenters nivå, problemer, kunnskap

Varianter Individuell oppgave Gruppearbeid Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Varianter Individuell oppgave Gruppearbeid kan lage tester til hverandre må forsvare spørsmål overfor andre på gruppen alle må kommentere hverandres spørsmål Begrunne riktige og gale svar

Utfordringer (?) Hva er gode spørsmål? Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Utfordringer (?) Hva er gode spørsmål? Tar tid å rette/gjennomgå for lærer...? Vanskelig å gjennomføre i praksis? Lag en mal i Word som skal fylles ut og returneres LMS? EVATEST?

Oppgave vår 2006 Delte ut øving som Word-dokument, de sendte inn Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Oppgave vår 2006 Delte ut øving som Word-dokument, de sendte inn Gav eksempel på spørsmål i oppgavebeskrivelsen passet på å ikke legge for mye føringer: nøytralt spørsmål de hadde også tatt andre tester på forhånd  høyere nivå i Blooms taksonomi Oppgave 1: ”Lag minst 8 spørsmål om alt du har lært til nå, 2 fra hvert tema” ”Du skal også begrunne med egne ord hva som er riktig/galt og hvorfor” Oppgave 2: ”Hva synes du om oppgaven denne gang? Lærte du noe, var det vanskelig, eller har du andre kommentarer?”

Erfaringer ”Publisering på Internett” og ”Operativsyst. med Linux” Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Erfaringer ”Publisering på Internett” og ”Operativsyst. med Linux” Nesten alle sier at de lærer, eller ser utfordringen med å lage gode spørsmål Noen samarbeidet på tross av instruks om individuell De har ofte bedre spørsmål enn resten Kanskje fordi de må diskutere og forsvare? Mange har rene faktaspørsmål En del kreative spørsmål Noen få tenker oppover i Blooms taksonomi Mange begrunner bra, men ikke alle

Kreativ bruk 2: Oppsummering av kurs Har nå hatt suksess med at studentene lager spørsmål i campus-fag Første tanke: dette blir vanskelig å gjennomføre i fjernundervisning tenker, grubler sover... Våkner: dette passer ypperlig i fjernundervisning (!) for eksempel til å oppsummere kurset og forberede seg på eksamen kunne også kjørt som vanlig øving, Kan prøve det ut i kurs våren 2006

Organisering Kurset: ”Webprogrammering med PHP”, erfarne studenter Kreativ bruk 2: Oppsummering av kurs Organisering Kurset: ”Webprogrammering med PHP”, erfarne studenter Lagde oppskrift for opplegget (1 side, notat) Teknisk hjelpenotat Kombinerte med forum ment for diskusjon av spørsmål Lagde mappe i it’s learning hvor studentene kunne opprette egne tester (utvidet rettighetene) Informerte om Bloom (teoribakgrunn, 1 side, notat) Avsluttet med evaluering av opplegget (undersøkelse)

Det er vanskelig å lage tester Kreativ bruk 2: Oppsummering av kurs Det er vanskelig å lage tester Samarbeid og diskusjon er viktig (sosio-konstruktivisme) Dette opplegget vil trolig gi stor læringseffekt

Erfaringer Liten respons (dessverre) Mulig årsaker Kreativ bruk 2: Oppsummering av kurs Erfaringer Liten respons (dessverre) ingen diskusjon i forumet ingen lagde tester 15 stk tok min dummy-test (banale spørsmål: hovedstad i Norge) Mulig årsaker siste aktivitet i kurset, burde lansert tidligere? for omfattende aktivitet? for lang tekstlig forklaring? frivillig? Ett svar på evalueringsskjemaet: ”Fint konsept da en sikkert lærer mye ved å lage sprøsmål selv. En får også større innsikt i lærerens oppgaver”

Kreativ bruk 3: Uventet test på forelesning Motivasjon Blokkvis undervisning = behov for gjenoppfrisking Studentene møter ikke opp, og de er inaktive Metode (Overraskende) flervalgstest i starten av timen Samme test i slutten av timen, men det vet ikke studentene før mot slutten Student retter selv og lærer fanger opp ”læreeffekt” Mål Vil øke læringen og utbyttet av forelesningen Vil bevisstgjøre studenter på læring og motivere/stimulere

Gjennomført vår 2006 Studentene tror det blir vanlig forelesning Kreativ bruk 3: Uventet test på forelesning Gjennomført vår 2006 Studentene tror det blir vanlig forelesning Gjennomfører opplegget første runde Anonymt, uforpliktende, pedagogisk øvelse Noen spørsmål om forrige tema, noen om gjeldende tema Delte ut på A4-ark Studentene fikk beskjed om å snu arket, løsning ”senere” Samme test på slutten av forelesningen Oppsummering etterpå, felles gjennomgang av ”fasit” De gav seg selv poeng (for eksempel 2, 0, -1) på begge testene Lærer (jeg) spurte: Hvor mange hadde best på første test? Studentene oppsummerte og evaluerte i siste skjema Samlet inn alle testene, verdifulle data til etterarbeid

Erfaringer ”Publisering på Internett” ”Operativsyst. med Linux” Kreativ bruk 3: Uventet test på forelesning Erfaringer ”Publisering på Internett” 16 av 24 gjorde det bedre 3 gjorde det svakere 4 gjode det like bra Likte opplegget Evaluering på baksiden av ark: ”Hva synes du?” ”Operativsyst. med Linux” 7 av 12 gjorde det bedre 1 av 12 gjorde like bra Bedre struktur på evaluering. Spurte om: forberedelse, arb.vaner, innsats i timen, etterarbeid etter forelesning Skal kjøre samme opplegg i andre fag også Kunne selvsagt brukt noe annet enn flervalgstester Fordel med tester er at resultat lett kan sammenliknes

Kreativ bruk 4: Test før og etter leksjon (FU) Motivasjon/bakgrunn Fjernstudenter får en leksjon hver uke Test før og etter forelesning fungerte ganske bra på campus Mål Vil øke læringen og utbyttet av arbeid med leksjon Vil bevisstgjøre studenter på egen læring og skape motivasjon Utfordringer Test må tas før og etter bearbeiding av lærestoff Ikke støtte for sekvensiering i it’s learning Metode Setter opp manuell sekvens

Kreativ bruk 4: Test før og etter leksjon (FU) PHP, leksjon 11 Leksjon 10 handler om ”programmerings-sikkerhet” del 1, leksjon 11 har videregående om sikkerhet I stedet for å møte en leksjonslenke som vanlig, møter studentene en mappe med 7 elementer

Kreativ bruk 4: Test før og etter leksjon (FU)

Erfaringer 17 tok første test, 14 tok andre test (ca 35 følger faget) Kreativ bruk 4: Test før og etter leksjon (FU) Erfaringer 17 tok første test, 14 tok andre test (ca 35 følger faget) 9 tok evalueringen Over 50% likte opplegget godt eller meget godt 55% gjorde det best på den siste testen, resten like bra Viktigere: Mange sier de ble nysgjerrige etter første test Noen lærte mer enn normalt, men mange påpeker at de kunne stoffet fra før (tar kurset for å dokumentere KW) Utdyp hva du synes: noen spørsmål var tvetydige opplegg trenger litt finpussing for lite praktisk rettet (red.anm: studenten har her misforstått og tror at opplegget skulle erstatte vanlig øving...)

Velkommen til forelesning Kreativ bruk 4: Kombinere flere elementer ”live” Velkommen til forelesning Programmering tema: funksjoner

Flervalgstest Kom i læremodus Oppsummering fra forrige gang 08:30 – 08:40 Kom i læremodus Oppsummering fra forrige gang

Flervalgstest 08:30 – 08:40 Spørsmål som foreleses denne timen

Teori Last ned powerpoint 08:40 – 09:00 Last ned powerpoint Kan lettere følge med hvis jeg går for fort frem 15 minutter, liten PPT

Diskusjon Forum ligger i LMS-systemet 09:00 – 09:15 Forum ligger i LMS-systemet Diskuter temaet. Husk å oppdatere for å få med siste tråder

Teori 09:30 – 10:00 Oppsummering fra forum knyttes opp mot gjennomgang av neste Powerpoint Strippet powerpoint-versjon kan lastes ned

10:00 – 10:05

Øvingsoppgave Oppgave ligger i LMS-systemet 10:05 – 10:45 Oppgave ligger i LMS-systemet Ta pause når dere vil, men vær tilbake kl 10:45 Gjør også undersøkelsen ”Oppsummering”

Evaluer egen innsast

Evaluering: Resultat

Erfaringer med undersøkelse i time Har veldig stor verdi! I løpet av 5 minutter kan en samle mange svar Inntrykk av hvor landet ligger faglig og organisatorisk sett Kan gjøre slike undersøkelser til en vane, men bør vurdere å variere spørsmålene Undersøkelser som dette kan gjøres anonyme, hvilket gjør resultatene mer troverdige Åpen-tekst-svar fanger opp alt du ikke spør om Matrisespørsmål  sammenliknbar informasjon og samtidig lett å svare på Studentene blir bevisste på sin egen innsats og kunnskap Eksempel på svar på spørsmål 2: ”Oi, dette kan jeg ikke svare på, her må jeg tydeligvis lese mer på egenhånd…” Forelesninger bør stimulere til mer aktivitet i ettertid, og undersøkelser (evt. flervalgstester) kan være et nyttig hjelpemiddel

Ny teoribolk 10:45 – 11:10 Tar hensyn til evalueringens resultater, og det resultatene fra testene Ser at det er uklarhet rundt tema X. Selv om jeg ikke hadde tenkt det, går jeg derfor gjennom øvingen som ble gjort etter kl 10. Foreleser videre

Flervalgstest 11:10 – 11:20

Oppsummering Dere fikk nå samme test som først i timen 11:20 – 11:30 Dere fikk nå samme test som først i timen Sammenlikn resultatene hvor mange gjorde det bedre på siste testen? betydde dette noe for læreeffekten? Takk for i dag!

Campus-undervisning Campus veiledning gruppediskusjon praksis (lab) forelesning

Nettbasert undervisning digitalt lærestoff individualitet fleksibilitet automatisert retting av tester

Blended? Nettbasert Campus Blended learning veiledning LMS digitalt lærestoff Blended learning gruppediskusjon individualitet lenker til webstoff undersøkelse fleksibilitet øving test wiki praksis (lab) automatisert retting av tester evaluering forelesning forum

Oppsummert: Kreativ bruk av e-læring, Blended learning Motivasjon/bakgrunn Studentene er ikke aktive i timene, og/eller møter ikke opp Mål Vil øke konsentrasjonen under innarbeiding av lærestoff Vil bevisstgjøre studenter på egen læring og skape motivasjon Metode Bruker verktøyene i LMS-systemet som pedagogisk hjelp på forelesning Kombinerer mange aktiviteter (verktøy) i løpet av en læringsøkt Erfaring fra campus-fag: ”Publisering på Internett” vår 2006 veldig populært blant studentene øker aktivitet og læring betraktelig

Last ned lærestoff (digitalt) Typisk agenda Teori, i plenum Last ned lærestoff (digitalt) Undersøkelse/test Hva betyr multimedia for deg? Hva er en plugin? Hva skjer om du skriver about:plugins i nettleseren? Flervalg (velg mange): Ta stilling til utsagn om båndbredde ++ Oppgave, sammendrag: Besøk lenken www.digi.no/php/art.php?id=298986 og skriv en kort oppsummering av hva dette dreier seg om. Hvorfor er det relevant? Gi også forslag på gode vitser som kan brukes i forelesningene neste år

Erfaringer Fordeler Ulemper liker miks av teori/praksis blir engasjerte, aktive og motiverte mye mer innhold enn bare en powerpoint i auditorium lærer kan justere kurs i timen basert på tilbakemeldinger (test med undersøkelsesverktøy vs flervalgstest-verktøy) automatisert, mer individtilpasset enn normalt fjerner terskel for å stille spørsmål i plenum øker oppmøtet får mange gode vitser, gratis :-) Ulemper passer best lab-undervisning med PC kan bli et noe ”vel styrt opplegg”

Powerpoint Er powerpoint ut?

Powerpoint Gitt at du ofte bruker powerpoint på forelesning: Lag to versjoner, en som du deler ut, og en du viser på tavlen Utdelt har spørsmål (flervalg) med jevne mellomrom, og ikke svar Tavleversjon har spørsmålene, men svarene kommer (gjerne/helst implisitt) på neste foil Studentene har nettopp slitt med å svare, og får så umiddelbar tilbakemelding. Dette er automatisering i høyeste grad, samtidig som du kan svare ”manuelt” på spørsmål som måtte oppstå eller ta en oppsummering/utdypende forklaring i plenum Studentene noterer mer selv, de blir mer aktive og powerpointene dine gir ikke verdi med mindre en kommer på forelesning. That is, a must-try!

Hjelp – jeg har ikke pc! Hva om du ikke har PC tilgjengelig i undervisningen? Lag i LMS Skriv ut Del ut i time Kan for eksempel benytte flervalgstester og evalueringer Det er stimulerende å få poeng på noe en retter selv Bruk “asynkron blended learning”, forvent at de jobber med LMS-systemet hjemme i forkant eller etterkant. Noen som har gode ideer til slik bruk?

Avsluttende kommentarer Kun din kreativitet setter grenser Trenger erfaringsutveksling på tvers av fagfelt Ulike målsetninger, viktig å være bevisst på hva målet er Utfordringer Kvalitetssikring Finne balansegang  hvor mye skal tester brukes? Sikre best mulig læring Svend Andreas Horgen: ”Flervalgstester må ikke anses som erstatning for annen pedagogisk aktivitet og vurdering. Tester kan bidra til å forbedre læreprosessen, og passer i alle fagfelt. Gammeldags skepsis må avløses av nytenkende kreativitet. En må kjenne fordeler og begrensninger, og bruke sine pedagogiske virkemidler deretter”