Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Brukermedvirkning satt i system
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Tanker om brukermedvirkning
Velkommen til kontaktkonferansen. Innledning 4. mai 2010 Anne-Lise Arnesen BARNEHAGENS ARBEID FOR INKLUDERING AV BARN MED NEDSATT.
Hva nytter innen tobakksforbyggende arbeid
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Nyutdannet lærer – ressurs eller reservedel?
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Forebyggende innsatser i skolen
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Hva slags kunnskap trenger vi
Om SAFO Bettina Thorvik. SAFO Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk Forbund for Utviklingshemmede.
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Velvære prosjekt. Øyeblikk av lykke Velvære 1 time Levende lys – beroligende musikk Uforstyrret Kommunikasjon Verdighet Bodylotion Aroma Lett berøring.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Alle skal med Frelsesarmeens jubileumsseminar Kjell Erik Øie Statssekretær
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Skoleledelse og skoleutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
The Sogn og Fjordane Preschool Physical Activity Study PRESPAS Fysisk aktivitet hjå 3-5 år gamle barn i Sogn og Fjordane.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Hva er god praksis i fremtidens helsetjeneste? Tone Mette Flått, Overhalla kommune Karin Knutsen, Stjørdal kommune Aud Moe, Senter for omsorgsforskning/
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Primærhelsetjenesten i et fremtidsperspektiv Anette Mjelde, avdelingsdirektør Psykisk helse og rus Lillestrøm 3. desember.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Kompetanse for mangfold
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Ressursfokus vs mangelfokus
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Home-Start Familiekontakten Asker
Pedagogisk dokumentasjon
Home-Start Familiekontakten Asker
Danning og voksenrollen i barnehagen
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli

Hvordan oppsummere forskning? Hva vil vi fange forskning om? –Formulering av spørsmål Hvor skal fangsten foregå? –Litteratursøk Hvilken fangst skal vi ta inn og hva skal vi kaste ut? –Utvalg av studier –Kvalitetsvurdering Fangstmelding –Sammenstille data og skrive rapport

Hva kan kunnskapsstatus bidra med? Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kunnskapsbasert praksis Bedre praksis ? Den gode dialog Det profesjonelle skjønn Spørsmål, nysgjerrighet, ideer Dokumentasjon Se noe nytt, tenke annerledes,,,

Hva finner vi av tematikk om inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne? Identifisering av barn med nedsatt funksjonsevne/barn med behov for særskilt hjelp? (Hvem?) Inkluderingsprosesser – og ekskluderingsprosesser (Hva skjer, når og hvordan med hvilke konsekvenser?) Profesjonsperspektiv (Personalets kompetanse og holdninger) Innsats og effekter (Hva er det som virker? Metoder - utviklingsarbeid) Foreldreerfaringer Kunnskapsoversikter

Dilemmaer Fellesskap vs individualisering Pedagogikk vs spesialpedagogikk Normalitet vs avvik Barnets- og barnas ressurser vs barn med problemer Problemer forankret i organisasjon (barnet i vansker) vs problemer forankret i barnet (barnet med vansker) Dokumentasjon vs kartlegging Barnehagen som ”liv” (”her og nå) vs barnehagen som framtid (”der og da”) Tidlig intervensjon vs tidlig differensiering og segregering