Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli
Hvordan oppsummere forskning? Hva vil vi fange forskning om? –Formulering av spørsmål Hvor skal fangsten foregå? –Litteratursøk Hvilken fangst skal vi ta inn og hva skal vi kaste ut? –Utvalg av studier –Kvalitetsvurdering Fangstmelding –Sammenstille data og skrive rapport
Hva kan kunnskapsstatus bidra med? Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kunnskapsbasert praksis Bedre praksis ? Den gode dialog Det profesjonelle skjønn Spørsmål, nysgjerrighet, ideer Dokumentasjon Se noe nytt, tenke annerledes,,,
Hva finner vi av tematikk om inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne? Identifisering av barn med nedsatt funksjonsevne/barn med behov for særskilt hjelp? (Hvem?) Inkluderingsprosesser – og ekskluderingsprosesser (Hva skjer, når og hvordan med hvilke konsekvenser?) Profesjonsperspektiv (Personalets kompetanse og holdninger) Innsats og effekter (Hva er det som virker? Metoder - utviklingsarbeid) Foreldreerfaringer Kunnskapsoversikter
Dilemmaer Fellesskap vs individualisering Pedagogikk vs spesialpedagogikk Normalitet vs avvik Barnets- og barnas ressurser vs barn med problemer Problemer forankret i organisasjon (barnet i vansker) vs problemer forankret i barnet (barnet med vansker) Dokumentasjon vs kartlegging Barnehagen som ”liv” (”her og nå) vs barnehagen som framtid (”der og da”) Tidlig intervensjon vs tidlig differensiering og segregering