Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Buskerud Konkretisering av prosjekt organisering av administrasjonsfunksjonen 29. november 2006.
Advertisements

Prosesstyring som styringsverktøy
Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
IKT Orkide Ledelse og Skole
Ansvar og prosesser i skolen
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
”Litt bedre i dag enn i går”
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
KVALITET I HØYERE UTDANNING
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
høgskolens elektroniske kvalitetssystem
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Lokal arbeidstidsavtale
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
OU-prosess utdanningsavdelinga
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Samspillet med administrasjonen - respekt og tillit Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012 Å være i samme båt.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være skadefri Med alle menes Myndigheter,
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Cittaslowrådet Hvordan arbeide for å få energi og effekt ut av Levanger som Cittaslow? Levanger er en flott plass å bo – utrolig vakker også,
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
RIS-metoden for prosessforbedring
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Helse miljø og sikkerhet
Årets norske Leanvirksomhet
Kurs for brukere av KFF-KSS
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Årets norske Leanvirksomhet
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde Implementering i organisasjonen.

Hva vil vi med et kvalitets- system? Vi ønsker gode resultater med hensyn på ytelse, studenter, ansatte og samfunnet omkring oss, oppnådd gjennom en strategi drevet fram av ledelsen og levert gjennom de ansatte, gode samarbeidsrelasjoner, ressurser og prosesser. Kvalitetssystemet skal, gjennom målinger vise om vi oppnår det og om vi er så gode som vi ønsker og kan bli.

Grunnleggende prinsipper Vi vil ha: et redskap for forbedring , - ikke rigorøs kontroll et enkelt, robust og ubyråkratisk system med en tydelig prosessfokusering. medvirkning og ansvarliggjøring og en opplevd nytte på det utøvende nivået.

Hvordan griper vi det an? Prosessanalyse, - hvordan henger ting sammen? Identifisering av kvalitetskritiske punkt og grensesnitt i studieprosessen. Utvikling av rutiner og nødvendige beskrivelser og underlag Formulering av operasjonelle mål for kvalitet Utvikling av indikatorer, (måleparametre) Definering av roller og plassering av ansvar, (jfr. ny organisasjonsplan vedtatt av styret) Linje: Rektor – avdeling m/dekanus og avdelingsråd Direktør - administrasjon Studieprogramledelse, - studieleder m/kvalitetsteam. Emne/fag-ansvarlig og faglærere

Hvordan griper vi det an? Forankring i organisasjonen, - kvalitetssikring må oppleves som nyttig for de som utfører den. Enkle dokumentsjonsrutiner og minimum av rapportering. Lokalt prosesseierskap med bruk og tilpasning. Kontinuerlig oppfølging. Krav til systematiske vurderinger av måloppnåelse undervis og i ettertid. Plassering av ansvar for oppfølging av påvist kvalitetssvikt. Åpenhet og tillit i prosessene. Forbedringsrutiner og støttesystemer. Kontinuerlig læring, innovasjon og forbedring.

Hva er det som utgjør ’læringsmiljøet’? Fysiske forhold og milø Alle prosesser som bidrar til det vi ønsker å oppnå som virksomhet. Egentlig ’alt’.

Hvem definerer kravene til læringsmiljøet? Studentene, - Studieprogram og undervisning Ressurser, (bibliotek og IKT) Støtteprosesser og faglig hjelp Forhold til ansatte og hverandre, (faglig og sosialt miljø.) Faglig ansatte, - Forholdet til studentene Inntakskvalitet på studentene Faglige resultater og muligheter. Administrativt ansatte, - Administrative systemer Ryddige grenseflater mellom faglige og administrative aktiviteter. ++ Og kvaliteten bestemmes gjennom evalueringer, målinger, undersøkelser etc.

Hvordan gjennomføres målinger og rapportering? Det meste av det vil foregå i faglig og administrativ regi. Skal LMU selv stå ansvarlig for gjennomføring av visse typer av målinger? Rapportering: LMU skal årlig rapportere til styret om forhold i LM. I kvalitetssystemet er vi pålagt å levere den årlige rapporten om kvaliteten i virksomheten, - også til styret. Hva er forskjellen mellom disse rapportene? Behøver det å være noen forskjell?

Mer om rapporteringen. KS-rapporten utarbeides av administrasjonen. Kan LMUs rapport tenkes som en kommentar til hele eller deler av KS-rapporten, (et kritisk vedlegg)? All rapportering av evalueringer og målte kvalitetsdata må følges av forslag til tiltak for å bedre prosesskvaliteten. Tiltak kan kreve ressurser og vi får en kopling til styrets og skolens budsjettprosess. LMU må kunne foreslå egne tiltak for å bedre læringsmiljøet eller foreslå endringer i prioriteringen av tiltak i KS-rapporten.

LMUs rolle. LMUene som er etablert ser ut til å streve litt med å finne sin plass i organisasjonen og strukturen av råd og utvalg. Vi vil trenge en gjennomgang av hva vi har av råd og utvalg og evt. omdefinere ansvar og myndighet i tråd med den nye organisasjons-strukturen. LMU har selv foreslått å ta opp i seg ’Rådet for funksjonshemmede’, men hva med AMU?