Elevers argumentasjon: kunnskaper, verdier og meninger Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk, Universitetet i Bergen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Når matematikk blir magisk
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Diabetes- sett fra en kolibri
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte
Naturvitenskapelig allmenndanning - mer enn kunnskaper i naturfag?
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
Verving Fagforbundet Buskerud
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Utskrift av presentasjonen:

Elevers argumentasjon: kunnskaper, verdier og meninger Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk, Universitetet i Bergen

Elevenes meningsdanning i sosio- vitenskapelige kontroverser Introduksjon Allmenndanning (AAAS) Risikosamfunn (Beck) Demokratiargumentet (Sjøberg) Gjennomtenkt meningsdanning (Aikenhead) 2

3 Introduksjon Funn fra tidligere forskning: Ingen beslutning i “gen”-kontroverser (Lewis ) Kostnader og effektivitet (Ratcliffe) Uenighet gav klarer ressonnering (Ratcliffe) Legitimiteten til informasjonskilden (Gaskell) Sosiale mer enn naturfaglige aspekt (Fleming) Elevenes meningsdanning i sosio- vitenskapelige kontroverser

Forskningsspørsmål Introduksjon Hvordan kommer elever fram til sine standpunkt i sosio-vitenskapelige kontroverser? Hvilke er deres viktigste argument? Hvilke kunnskaper drar de veksler på? 4

Risikofokuserte kontroverser Introduksjon Risiko ukjent! èRisiko kontroverser = dobble kontroverser Politisk / etisk / personlig spørsmål Risiko spørsmålet è Risikofokusert argumentasjon 5

”Cross-case” studie Metode Kvalitative data og analyse Dybdeintervjuer 22 seksten år gamle elever Aktuell kontrovers “Cross-case”: Sammenliknet de 22 elevene 6

Aktuell kontrovers Metode Høyspentledninger: Har barn som vokser opp nær slike ledninger økt risiko for å utvikle barneleukemi ? Det lokale kraftselskap søkte om byggetillatelse for høyspentledninger som ville gå gjennom boligområder Saken hadde mye medieomtale 7

Metode 8

Intervjuspørsmål Metode Personlig oppfatning Hovedargumenter Kunnskap vurdert som relevant Behov for mer informasjon Tillitsverdigheten til ulik informasjon Tillitsverdigheten til ulike kilder 9

Forberedelse fase Metode 1. Skoletime (15 lysark): Avisartikler Informasjonsbrosjyre (fra kraftselskapet) Konsekvensutredning 2. Skoletime: Gruppediskusjoner basert på tre spørsmål om deres oppfatning og argumenter 10

Analyse Metode Induktiv analyse (ikke teoribasert) “Code-and-retrieve” (Atlas.ti) “Constant comparative method” “Cross-case” analyse 11

Teoretisk rammeverk Metode Sosiale dimensjoner i vitenskap “Core science” og “frontier science” Industrialisert vitenskap Beslutninger er basert på et samspill mellom informasjon og personlige verdier Et argument er en påstand som er forsøkt understøttet med data 12

Foki for analysen Metode Fokuserte på påstander og oppfatninger, ikke på understøttende data Målet var å kategorisere, ikke å identifisere sterke og svake sider ved argumentasjonen Så etter alle typer informasjon som ble benyttet, ikke bare naturviteskapelig 13

Metode 14

Foki for analysen Metode Fokuserte på påstander og oppfatninger, ikke på understøttende data Målet var å kategorisere, ikke å identifisere sterke og svake sider ved argumentasjonen Så etter alle typer informasjon som ble benyttet, ikke bare naturviteskapelig 15

Foki for analysen Metode Fokuserte på påstander og oppfatninger, ikke på understøttende data Målet var å kategorisere, ikke å identifisere sterke og svake sider ved argumentasjonen Så etter alle typer informasjon som ble benyttet, ikke bare naturviteskapelig 16

Generelle funn Funn Risikoen er verken bevist eller motbevist Det er ikke enighet forskerne imellom i risikospørsmålet Argumentasjonen var risikofokusert Holdning til risikospørsmålet var avgjørende 17

Identifiserte beslutningsmodeller Funn Usikkerhetsmodell (n=3) Liten risiko modell (n=2) Relativ risiko model (n=6) Føre var model (n=11) 18

Findings Usikkerhetsmodell Beslutning: Ingen Liten risko modell Relativ risko modell Føre var modell 19 Identifiserte beslutningsmodeller

Findings Usikkerhetsmodell Sikker kunnskap om risikoen er nødvendig Liten risko modell Relativ risko modell Føre var modell 20 Identifiserte beslutningsmodeller

Findings Usikkerhetsmodell Sikker kunnskap om risikoen er nødvendig Liten risko modell Beslutning: Luftlinjer ok Relativ risko modell Føre var modell 21 Identifiserte beslutningsmodeller

Findings Usikkerhetsmodell Sikker kunnskap om risikoen er nødvendig Liten risko modell Små risikoer er uinteressante Relativ risko modell Føre var modell 22 Identifiserte beslutningsmodeller

Findings Usikkerhetsmodell Sikker kunnskap om risikoen er nødvendig Liten risko modell Små risikoer er uinteressante Relativ risko modell Beslutning: Luftlinjer ok Føre var modell 23 Identifiserte beslutningsmodeller

Findings Usikkerhetsmodell Sikker kunnskap om risikoen er nødvendig Liten risko modell Små risikoer er uinteressante Relativ risko modell Fokuserte på relativ risiko Føre var modell 24 Identifiserte beslutningsmodeller

Findings Usikkerhetsmodell Sikker kunnskap om risikoen er nødvendig Liten risko modell Små risikoer er uinteressante Relativ risko modell Fokuserte på relativ risiko Føre var modell Beslutning: Nedgraving 25 Identifiserte beslutningsmodeller

Findings Usikkerhetsmodell Sikker kunnskap om risikoen er nødvendig Liten risko modell Små risikoer er uinteressante Relativ risko modell Fokuserte på relativ risiko Føre var modell Søkte null risiko 26 Identifiserte beslutningsmodeller

Usikkerhetsmodellen Funn Varg Vargs beslutning: Ingen Vargs syn i risikospørsmålet Risikoen er ukjent Husket ingen risikoestimat 27

Usikkerhetsmodellen Funn Vargs argumenter: 1. Det er flere synspunkt i saken (1) 2. Elektrisk utstyr gir også “stråling” (1) 3. Nedgraving er kostbart (2) 4. Risikoen er verken bevist eller motbevist (2) 5. En må ha pålitelig kunnskap før en kan ta en beslutning (2) 28

Usikkerhetsmodellen Funn 29 Holdning til risiko Pålitelig kunnskap om risikoen er nødvendig Tilleggskunnskap Økonomiske konsekvenser Avgjørende kunnskap: Uenighet om risikoen Beslutning: Ingen Avgjørende verdi: Pålitelig kunnskaps- base nødvendig

Liten risiko modellen Funn Karen Karens beslutning: Luftledninger ok Karens syn i risikospørsmålet: Ett ekstra tilfelle pr. år Risikoen er liten 30

Liten risiko modellen Funn Karens argumenter for luftledninger: 1. Det gjør ingen forskjell (2) 2. Høyspentledninger er sannsynligvis mindre farlige enn andre daglige risikoer (2) 3. Egentlig er det ingen sak dette (2) 31

Liten risiko modellen Funn 32 Holdning til risiko Små risikoer er uinteressante Tilleggskunnskap: Økonomiske konsekvenser Avgjørende kunnskap: Risikoestimat Beslutning: Luftledninger Avgjørende verdi: Små risikoer er en naturlig del av livet

Relativ risiko modellen Funn Arne Arnes beslutning: Luftledninger er ok Arnes syn på risikospørsmålet: Det kan være en liten risiko, men vi vet ikke ennå 33

Relativ risiko modellen Funn Arnes argumenter for luftledninger: 1. “Strålingen” er relativt sett liten (5) 2. Konstnadene ved nedgraving er store (4) 3. Vi må vurdere om det er verd pengene (5) 34

Relativ risiko modellen Funn Holdning til risiko Fokusere på relativ risiko Avgjørende kunnskap: Relative kostnader Avgjørende kunnskap: Relativ feltstyrke Beslutning: Luftledninger Avgjørende verdi: Kostnadseffektivitet 35

Føre-var modellen Funn Aina Ainas beslutning: Nedgraving Ainas syn på risikospørsmålet: Den eventuelle risikoen er liten, og ikke bevist Selv en liten risiko er uakseptabel 36

Føre-var modellen Funn Ainas argumenter for nedgraving: 1. Viktig å være føre-var (3) 2. Det kan være en risiko (1) 3. Beboeres følelser bør også telle (3) 4. Den magnetiske feltstyrken fra nedgravde ledninger er svakere (2) 37

Føre-var modellen Funn 38 Holdning til risiko Søkte null-risiko Tillleggsverdi: Ta i betraktning følelser Avgjørende kunnskap: Mulig risiko Beslutning: Nedgraving Avgjørende verdi: Føre-var

Hypotese Diskusjon Holdning til små usikre risikoer avgjørende 39 Elevenes beslutninger i sosio- vitenskapelige risikokontroverser:

Naturfag som allmenndanning Diskusjon Naturfaglig informasjon var viktig i alle elevenes beslutninger 40

Naturfag som allmenndanning Diskusjon Naturfaglig informasjon var viktig i alle elevenes beslutninger Ønskelig å utvide beslutningsgrunnlaget i retning samfunnsmessige konsekvenser? 41

Naturfag som allmenndanning Diskusjon Naturfaglig informasjon var viktig i alle elevenes beslutninger Ønskelig å utvide beslutningsgrunnlaget i retning samfunnsmessige konsekvenser? Er alle beslutningsmodellene like verdifulle? 42

Konsekvenser for naturfagene Discussion Holdning til små usikre risikoer avgjørende Fokusere mer på begrepet “risiko”? 2. Utfordre studentenes holdning til små usikre risikoer?

44