Samordning av statlige innsigelser i Aust-Agder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Samordning av statlige innsigelser – forsøk 12
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
SNØSCOOTERLØYPER FORSØKSORDNING. Bakgrunn • Strategisk næringsplan vedtatt 2012 – ønsker snøscooterløyper. • MD inviterte til deltakelse i forsøksordning.
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Tidsfrister i planleggingen
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Pressekonferanse 24. august Lokalpolitikerne er tilliten verdig.
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Forsøksordning med snøscooterløyper Gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven.
Lill Hildonen seniorrådgiver i kommunalavdelinga
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Reguleringsplaner.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Innsigelsesinstituttet
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Aktørenes roller i planprosessene
Opplæringspakken for barnerepresentantene Juridisk forankring av hensynet til barn og unge.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Forsøk med samordning av statlige innsigelser til kommunale planer (innsigelsesforsøket)
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
NY PLANDEL I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN Generell del, Nasjonal del, Regional del Erik Sveistrup, seniorrådgiver Avdeling for regional planlegging, MD PBL-konferanse,
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Fylkesmannen i Buskerud
UU og Fylkesmannens rolle
Seniorrådgiver Terje Kaldager
Utskrift av presentasjonen:

Samordning av statlige innsigelser i Aust-Agder Arendal 10. og 11. september Maria Fremmerlid

Om forsøksordningen Mål med prøveprosjektet Seks prøvefylker: Vestfold, Aust-Agder, Rogaland, Hordaland, Sør-Trøndelag og Nordland Prøveperiode 1.9.2013 – 1.9.2016. Mål med prøveprosjektet En mer effektiv og målrettet behandling av plansaker. Bedre samarbeid mellom kommuner og statlige myndigheter. Styrke kvaliteten og gjennomførbarheten av kommunale planer.

Myndigheter ikke omfattet av prosjektet i Aust-Agder: Totalt er det i dag 21 myndigheter med innsigelseskompetanse i plansaker, jamfør plan- og bygningsloven § 5-4. Myndigheter holdt utenfor prøveprosjektet av MD: Riksantikvaren: Kulturminne-, kulturmiljø- og landskapsinteresser. Fylkeskommunene: Kulturminne-, kulturmiljø- og landskapshensyn/friluftsliv regionale planinteresser/planfaglig kvalitet, fylkesveger, havbruksinteresser. Sametinget: Samiske kulturminne-, kulturmiljø- og landskapsinteresser, Samisk kultur og næringsutøvelse. Andre kommuner: Saker av vesentlig betydning for kommunen.

Myndigheter hvis saksområde ikke blir berørt i Aust-Agder: Avinor AS: Luftfartsanlegg drevet av Avinor. Oljedirektoratet: Etablerte og planlagte landanlegg og rørledninger for petroleumsvirksomhet knyttet til utvinning av petroleum på norsk kontinentalsokkel. Områdestyrene for reindriftssaker: Reindrift.

Myndigheter omfattet av samordningen i Aust-Agder: Biskopene/bispedømmerådene: Kirker og kirkegårder. Direktoratet for mineralforvaltning: Massetak, bergverk. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap: Virksomheter som håndterer farlige stoffer, transport av farlig gods, brannsikkerhet, herunder tuneller og underjordiske anlegg tilfluktsrom. Fiskeridirektoratet: Fiskeri, tang- og tarehøsting. Forsvarsbygg: Forsvarets interesser. Fylkesmennene: Forurensning, vannmiljøkvalitet, klima, naturmangfold, friluftsliv og landskapshensyn, helsemessige forhold herunder miljørettet helsevern, barn og unges interesser, samfunnssikkerhet, risiko og sårbarhet, jord- og skogbruk.

Mattilsynet: Fiskesykdommer, drikkevann. Politidistriktene: Kriminalitetsforebygging. Luftfartstilsynet: Støyhensyn ved lufthavnsdrift og reglene om luftfartshinder. Kystverket: Havne- og farvannsforvalting, utnyttelse av sjøområder, kaianlegg, sjøverts transport. Jernbaneverket: Jernbaner, jernbanetransport. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE): Energi-, skred-, vassdrags- og grunnvannsspørsmål Statens vegvesen: Riksveger, vegtransport. Statsbygg: Bygge- og eiendomspolitikk og samfunnspolitiske mål i forhold til arkitektur.

Fylkesmannens rolle Fylkesmannen har i dag et ordinært samordningsansvar for innsigelser innenfor embetets ansvarsområde. Forsøket gir også Fylkesmannen et samordningsansvar for innsigelser fremmet av andre statlige myndigheter. Fylkesmannen skal motta innsigelsene og foreta en samlet vurdering av disse. Fylkesmannen gis kompetanse til å avskjære innsigelser på nærmere betingelser.

Forsøket skal skje innenfor felles rammer gitt i brev fra MD av 3. 9 Forsøket skal skje innenfor felles rammer gitt i brev fra MD av 3.9.2013, men den praktiske gjennomføringen kan tilpasses forholdene i hvert fylke. FMAA: En kontaktperson for alle samordningssaker og spørsmål knyttet til disse plansakene. Maria Fremmerlid E-post: fmaamfr@fylkesmannen.no Tlf: 37 01 75 36 Fylkesmann Øystein Djupedal og ass. fylkesmann Knut Berg kan også kontaktes.

Rammer for forsøket: Melding om oppstart FM skal bidra til at berørte statlige fagmyndigheter gir innspill til planoppstart. Det skal fremgå av innspillene om nasjonale eller viktige regionale interesser blir berørt. FM skal bidra til at statlige myndigheter er aktive medspillere underveis i planprosessen. FM skal bidra til at regional planforum brukes aktivt av statlige myndigheter og kommunene i fylket. FK er ansvarlig for planforum jf. pbl § 5-3, 2. og 3. ledd. FM har ingen samordningsrolle utover det som fremgår av pbl. FM gis ingen myndighet utover eget ansvarsområde på dette stadiet av planprosessen.

I Aust-Agder: Dersom statlige myndigheter varsler innsigelse ved melding om oppstart av planarbeid skal det sendes kopi til FMAA. Statlige myndigheter som trenger utsatt frist for uttalelse til melding om oppstart avklarer dette selv med kommune/konsulent. Statsetatene ønsker bedre oppstartsmeldinger, og hvis FM skal ivareta samordning er det ønskelig med adresseliste slik at vi kan se hvem som er varslet.

Offentlig ettersyn Normal høringsfrist på 6 uker skal som et utgangspunkt overholdes. Dersom det er behov for utvidet frist må dette avklares mellom kommunen, statsetaten og FM. De statlige fagorganer sender evt. innsigelser til FM. FM samordner høringsuttalelser i samråd med høringsinstansene. FM skal vurdere innkomne innsigelser og merknader og gi en samordnet uttalelse der det tas stilling til hvilke innsigelser som skal fremmes. FM kan avskjære en innsigelse slik at denne ikke blir fremmet for kommunen. Det skal skje i dialog med vedkommende myndighet. FM skal finne praktiske løsninger for en samordnet uttalelse. Evt. innsigelser som er avskåret skal følge FM sin samlede uttalelse.

I Aust-Agder: FM legger i begynnelsen kun opp til samordning av uttalelser der det fremmes innsigelser. Saker der det kun fremmes faglige råd og merknader sender den enkelte etat selv til kommunene. Statsinstansen må varsle FM om at det vurderes å fremme innsigelse innen 4 uker av høringsfristen. FM vil i de to påfølgende ukene ta stilling til om innsigelsen skal fremmes, dette vil skje i dialog med den enkelte etat. Dersom FM vurderer å avskjære en innsigelse vil det bli kalt inn til møte mellom statsetaten og fylkesmannen/ass. fylkesmann. Alle samordna uttalelser publiseres på FMAA sin hjemmeside.

PBL § 5-4 Myndighet til å fremme innsigelse: Berørt statlig og regionalt organ kan fremme innsigelse til forslag til kommuneplanens arealdel og reguleringsplan i spørsmål som er av nasjonal eller vesentlig regional betydning, eller som av andre grunner er av vesentlig betydning for vedkommende organs saksområde. Dersom planforslaget er i strid med bestemmelser i loven, forskrift, statlig planretningslinje, statlig eller regional planbestemmelse, eller overordnet plan, kan det fremmes innsigelse.

Avskjæring av innsigelse Dersom FM avskjærer en innsigelse vil MD ha adgang til å innkalle arealplan etter pbl §§ 11-16, 3.ledd og 12-13, 3.ledd. Dersom en innsigelsesmyndighet mener en innsigelse er så viktig at planen bør innkalles etter disse reglene, må dette avklares med det aktuelle fagdepartement, som evt. tar saken opp med MD. Pbl § 11-16: Departementet kan, selv om det ikke er reist innsigelse, oppheve hele eller deler av planen eller gjøre de endringer som finnes påkrevd, dersom den strider mot nasjonale interesser eller regional plan. Kommunen skal ha fått mulighet til å uttale seg før departementet treffer vedtak. Kommunen må innen tre måneder etter at departementet har mottatt den være underrettet om at planen kan bli endret. Pbl § 12-13:Departementet kan, selv om det ikke er reist innsigelse, oppheve deler av planen eller gjøre de endringer som finnes påkrevd, dersom den strider mot nasjonale interesser eller regional plan. Dette gjelder også der planen strider mot kommuneplanens arealdel. Kommunen skal ha fått mulighet til å uttale seg før departementet treffer vedtak.

Bearbeiding av plan etter høring Etter at FM har kommet med sin samordna uttalelse med innsigelse, skal kommunene og innsigelses-myndighetene arbeide aktivt for å finne løsninger. Fylkesmannens rolle som mekler ved innsigelse er uendret. Det betyr at FM mekler mellom kommunen og det fagorgan som har fremmet innsigelse. Det er et mål med prosjektet at flere innsigelser løses gjennom mekling og færre saker løses i MD. Oversendelse av innsigelser til departementet som evt. gjenstår etter kommunestyrets behandling følger de ordinære rutiner.