Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Bevisst kommunikasjon innad og utad
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Gruppesamtaler 7.okt Fagsamling om publikumsutvikling i Buskerud Buskerud fylkeskommune i samarbeid med Norsk publikumsutvikling.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Tradebroker Reiseseminar 2011
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Internkontroll i kommuner
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
IKT Orkide Ledelse og Skole
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Planlagt kommunikasjon 2:4
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Sosiologi i barnehagen
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
1. Innledende påstander om organisasjoner
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
Kommunikasjon som virkemiddel i omdømmebygging
Øystein Pedersen Dahlen
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Endring og omstilling.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Definere og velge hovedmål og delmål
Kommunikasjonsrådgiver Erik Larsen 20. november 2009 Sye - Oslo
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
God intern kommunikasjon vær trygg
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
PR - informasjon og samfunnskontakt : Et relativt nytt fag basert på
Undersøkelse om kommunikasjonsfaget i Oslo kommune
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Omdømmebygging Hans Antonsen.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Modellkommunene Hva er unikt?
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
For lokale tillitsvalgte
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Organisasjonsteori - omgivelser
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er.
Kapittel 12 Endring og omstilling
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Samarbeid og medbestemmelse
1 Kommunikasjon.
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier Informasjonsforum tirsdag 13. september 2005 Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier Marit Jakobsen Leganger

AGENDA: Teori som har preget PR-faget Strategisk informasjonsarbeid Ulike kommunikasjonsmodeller

Definisjon PR (informasjon og samfunnskontakt) er: ”Å håndtere kommunikasjonen mellom en organisasjon og dens omgivelser.”

Excellence in Public Relations Basert på amerikanske undersøkelser omkring 1990. Hvilke betingelser er tilstede ved fremragende informasjonsarbeid? Stor innflytelse.

Tre sfærer i fremragende informasjons-arbeid:

Deltagende organisasjonskultur En lyttende kultur for å kunne utnytte organisasjonens samlede kunnskap. 1.-linje Tverrfaglig samarbeid

Delte forventninger Medlem av lederteam Felles oppfatning av informasjonsrollen ”Grenserytter”-rolle

Kjernekompetanse, tradisjonelt informasjonshåndverk: Mediekunnskap Pressekonferanser/ -meldinger Internavis Nettsider Skrive, snakke, fotografere Medieovervåkning Kriseberedskap Årsrapporter Har dere denne kompetansen i deres organisasjon? Mange av dere er bare en person, og en person vill ikke kunne mestre alle disse oppgavene alene. Men finnes de i din organisasjon? Kan du bruke ab¨\\ndre i organisasjonen som har denne kompetansen? Det viktigste er ikke å ha den, men å vite at den er nødvendig og å hente den der den finnes.

Kunnskapskjernen i strategisk kunnskap: Beherske tre arenaer: brukerne, kundene publikum, mediene aktuelle tema, kriser NB! Budsjettering

”…ser byrådet først og fremst informasjon og kommunikasjon som strategiske virkemidler eller instrumenter for at kommunen skal nå sine overordnede mål sentral og lokalt.” Bystyremelding 2/98

Strategisk informasjonsarbeid Gjennomføre en omverdenanalyse og vite hvem målgruppene er Prioritere mellom målgruppene kjenne målgruppenes holdninger og atferd Kjenne til og ha etablert relasjoner til enkeltpersoner i målgruppene. Det er stadig vanskeliger å få gjennomslag for sitt budskap. Ny teknologi og nye medier legger seg ”oppå ” hverandre= støyen øker. Hvordan nå folk med budskapet? Stikkårdet er motivasjon. Svaret på det meste i psykologi og adferdsendring.. Psykologvits - bare lyspæra er motivert. Hvordan få folk motiverte? Whats in it for me. Vi blir motiverte når noe berører oss på en eller annen måte. Disse treffer du bare med inngående kjennskap til segmentet. Hvem er de, hva vil de, hvordan tenker de?

Segmentering = Å dele mottakerne i grupper hvor medlemmene i gruppene er mer lik hverandre enn de er lik medlemmer i andre grupper. Dele dere i kjøtt, etat/bydel, alder, geografisk bosted etc Mange måter å dele disse gruppene på. Jo snevrere jo bedre. Men pass opp. I individualitetesn tidsalder får man ”underlige konstellasjoner som: Ung kvinne fra distiktet i offentlig sektor - Ja til EU det blir flere som oss. Derfor, kjennskap til segmentering, finne frem til signifikante trekk ved grupper. Stiller økte krev til dobbelkomptanse i informasjonenheten. Ikke bare hvordan man skal få informasjon ut, men like viktig, hvordan skal man få den inn.

Segmentering etter i hvilken grad en blir berørt: Ikke-bevisste Latente Bevisste Aktive Grunig bruker disse fire som utgangspunkt. Videre snakker han om i hvilken grad disse fire gruppene er bevisst i hvilken grad de berøres eller ikke. Oppfatter en selv som berøret eller ikke? Dettte er kompliserende faktorer. Det viktigste er å være bevisst på å kommunisere ulikt til ulike grupper. Eksempler: Stengeing av sognsvannsbanen: Bruker den ikke - ikke bevistt Latent - bor ved en annen linje (min tur neste gang), skal kanskje til Sognsvann Vet at det skjer , bor i nærheten/bruker banen Bor ved linja og blir direkte berørt, har klaget ofte til sporveiene

Kommunikasjonskart Andre avd. og etater faglig kunnskap Virk-somhet De som setter rammer Der som har ad hoc interesser De som har faglig kunnskap De som har en funksjonell relasjon Eksterne aktører Ansatte Andre avd. og etater Interne aktører

Strategisk informasjonsarbeid handler like mye om informasjonen vi henter inn, som den vi sender ut!

For å gi et strategisk bidrag må informasjonsenheten derfor kunne Kjenne mottakerne gjennom å kartlegge målgrupper. Skreddersy informasjonen. Jobbe med omdømme. (Mediene, kvalitetssikring i organisasjonen). Håndtere kriser og hendelser, tema i tiden. (Omverdenanalyse og ”issues management”)

Hva er omverdenanalyse? Et system for informasjonsinnhenting Et system for bearbeiding og analyse av informasjon Et system for å formidle dette til organisasjonen, få informasjonen omdannet til kunnskap og brukt som beslutningsgrunnlag.

Hvorfor omverdensanalyse? Effektiv kommunikasjon forutsetter at vi også kjenner målgruppenes ”landskap”. (Kunnskap, følelser, engasjement etc.) Bred kunnskap gir best beslutningsgrunnlag for strategiske beslutninger. Systematikk over tid for å spore utvikling og tendenser. Et øyeblikksbilde kan føre til forhastede konklusjoner.

Issues management Håndtere hendelser, trender som (tilsynelatende) oppstår plutselig. ”Ri av stormen” Forutsetter en form for omverdenanalyse Ivareta omdømmet

Excellenceteoriens syn på kjernekompetanse Evne til å praktisere to-veis kommunikasjon hos en info.avd avhengig av at man kan: Overvåke tilbakemeldinger fra målgrupper Benytte metoder som spørreundersøkelser, fokusgrupper, omverdenanalyse. Analysere alt dette og formidle det internt Med andre ord: Være organisasjonens øyne og ører

Må beherske to typer toveis kommunikasjon: Toveis asymmetrisk kommunikasjon Toveis symmetrisk kommunikasjon

To-veis asymmetrisk kommunikasjon Informatørens rolle er å hente inn informasjon fra omverden som basis for beslutninger om: Hvilke målgrupper skal prioriteres Hvordan oppnår vi effekt Hvilket budskap og hvilken kanal Målet er effektiv kommunikasjon fra organisasjonen til målgruppen, basert på analyser av omverden

To-veis symmetrisk kommunikasjon Samme metoder og kompetansekrav men informatørens rolle er å gjøre omverdensanalyse for å: Være rådgiver for ledelsens strategiske valg Forhandle frem løsninger mellom org. og omgivelsene Kommunisere egne mål og strategier ut og omverdens mål og strategier inn Kontinuerlig justere mål, strategier og planer Finne felles løsninger, interesser. Målet er samorientering mer enn overtaling

Asymmetrisk vs symmetrisk overtalelse konsensus (asymmetri) (symmetri) makt og ”excellence maktforhold in PR” markedsføring forhandling

Fire PR-modeller