Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Planlagt kommunikasjon 2:4
Larsåke Larsson, kap. 3-6
2
Den kritiske skolen Samfunnsansvar: bedriftene har et ansvar for samfunnet de eksisterer innenfor, både lokalt og globalt Etikk: lovgivning, policy, allmennmenneskelige prinsipper og informatørens oppfatning av rett og galt Dialog: Habermas, strategisk og kommunikativ handling, åpenhet, symmetri, ærlighet, empati og omsorg
3
Funksjonelle beskrivelser av PR
Institusjonelle Representativ Ideologisk Integrerende kulturell
4
Organisatorisk plattform
Organisasjonsteoretiske syn Analyse av organisasjoner Organisasjonskommunikasjon Informasjonsfunksjonen i organisasjoner Informasjonsvirksomheten
5
Organisasjonsteoretiske syn
Det strukturelle perspektivet: Klassisk teknokratiskole, Max Weber og de ideelle modellene. Det personrettede perspektivet: menneskene i organisasjonen. Ulike retninger, ex prosesser, behov og motivasjon, læring og kommunikasjon Det kulturelle perspektivet: Organisasjonens indre kultur og dens plass i kulturen Politiske system: et makt- og interesse-perspektiv
6
Analyse av organisasjoner
Sektorer: hvilken sektor tilhører organisasjonen, offentlig, privat? Virksomheten: hva leverer organisasjonen? Strukturen: hvordan er organisasjonen ordnet? Oppbygging: byråkratier eller flate strukturer? Funksjon: Prosessrettet eller fritt styrte?
7
Funksjon Prosessrettet eller resultatrettet
Personalrettet eller oppgaverettet Identifiseres med organisasjonen eller med oppgaven Åpne system eller lukkede system Fritt styrte eller streng kontroll Normativ eller pragmatisk innstilling
8
Organisasjonskommunikasjon
Begrepet organisasjonskommunikasjon omfatter de kommunikative handlingene og samhandlingen til foretak, myndigheter, interesseorganisasjoner og andre organiserte parter som deltar i ulike beslutningsprosesser i samfunnet åpent og aktivt eller på andre måter.
9
Organisasjonskommunikasjon
Intern og ekstern kommunikasjon Formell og uformell kommunikasjon Verbal og ikkeverbal kommunikasjon Den interne kommunikasjonen - funksjon og kriterier - kommunikasjonsnivåer, nettverk og roller - interne kommunikasjonsveier
10
Informasjonsfunksjonen i organisasjoner
Støtter virksomheten: fungerer grenseoverskridende for organisasjonen Støtter markedet: hjelper organisasjonen å beholde sine konkurransefordeler Relasjonsrolle: bygge opp gode forbindelser til viktige grupper og samarbeidspartnere
11
Informasjonsvirksomheten
Analyse, strategi og planlegging Relasjoner Produksjonsfunksjon Konsulentfunksjon (internt)
12
Informasjonsarbeidets retning
Samlende spørsmål – offentlig og privat Intern kommunikasjon – offentlig og privat Ekstern kommunikasjon – offentlig: henvender seg til medborgere og brukere, kommuniserer om lovgivning og rettigheter, privat: henvender seg til kunder og støtter markedsavdelingen, sikter mot økt økonomisk utbytte
13
Virksomhetsplanlegging
Flerårsplaner Ettårsplaner Prosjektplaner
14
PR i organisasjoner: excellency-modellen
15
Omverdensanalyse og føranalyse
Omverden: politiske, sosiale, økonomiske, økologiske og teknologiske dimensjoner. Aktiviteter: forberedelse, etiske aspekter, tidligere innsats, evaluering, kriseanalyse
16
Omverden Markedsrettet overvåking – SWOT: strengths, weaknesses, opportunities, threats. Issues management: går fra overvåking av omverden til å analysere resultatene og ta konsekvensen av analysen.
17
Fem steg i ”issues management”
Identifisering Søking Overvåking (monitoring) Analyse Prioritering av beslutninger
18
Etiske aspekter Lover Regler Alminnelig dannelse og moral
Kultur/religion Hvordan en organisasjon forholder seg til etikk er avhengig av organisasjonsformen og aktiviteten.
19
Interne faktorer i organisasjonen
Kultur Stemning Kompetanse Struktur
20
Tidligere aktiviteter
Erfaringer Formativ evaluering: hvordan lignende prosjekter har fungert tidligere i organisasjonen eller utenfor (se faglitteratur) Pretesting: hvordan reagerer folk?
21
Kriseanalyse Hva kan gå galt Hvordan kan vi hindre at noe går galt
Hvordan kan vi hindre at ting går galere når det først er gått galt?
22
Mål og målsetting Ha et mål for innsatsen Ha et gjennomførbart mål
Ha et målbart mål Ha en måte synliggjøre målet
23
Sentrale spørsmål: infoplan
Trenger noen informasjonen? Trengs det mer informasjon? Hvorfor? Kan problemet løses uten informasjon? Skill mellom ingeniørløsninger og informasjonsløsninger
24
Målnivåer Visjon – overgripende for organisasjonen
Hovedmål (for infoarbeidet) Sektormål Prosjektmål Delmål
25
Grunnbegreper i planlegging
Virksomhetsidé Visjon Mål Strategi
26
Profil, identitet, image
Profil: organisasjonen vil formidle Image: slik omverden ser på organisasjonen Identitet: slik organisasjonen oppfatter seg selv, det kulturelle helhetsbildet
27
Profil, Image, Identitet
Skillet mellom slik en organisasjon vil bli oppfattet, slik den faktisk blir oppfattet og slik den oppfatter seg selv
28
Mål må være Begripelige Relevante Substansielle Brukbare Realistiske
29
Mengden planlegging Nok til å vite hva som gjøres og hvorfor
Arbeidsmengden må vurderes Logistikk og rekkefølge er viktig Rasjonaliteten må ikke ta overhånd Systemet må bevare fleksibiliteten
30
Planleggingsnivå, fig 6.1 Helhets-planlegging Spesifikk planlegging
Langsiktig planlegging Virksomhets-planlegging Prosjekt- og kampanjeplan-legging Kortsiktig planlegging Planlegging av tiltak Operativ planlegging
31
Erfaringer om kampanjer
Kampanjer er best for å nå kortsiktige mål Media er det beste kanalene for å skape oppmerksomhet Publikum må identifisere seg som mottakere Gode kampanjer har utnyttet resultater og erfaring fra forskning
32
Planleggingshjulet
33
Ti råd om planlegging Kjenn organisasjonens mål
Finn realistiske kommunikasjonsmål Studer målgruppen Kunnskap er makt Prioriter innsatsen Intern enighet om strategi, rammeplan og budsjett Involver organisasjonen Velg ansvarlige Selg planen internt Slutt ikke å planlegge
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.