Reduksjon av uønsket deltid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Advertisements

Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Retten til hel stilling Sammen om en bedre kommune Siv Karin Kjøllmoen Rådgiver Gardermoen 13.februar 2013.
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Norsk sykepleierforbund Bodø
HVA SKJER MED OFFENTLIG TJENESTEPENSJON? OG HVA ER SITUASJONEN I PRIVAT SEKTOR? Konferanse
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Kvalitetskommuneprogrammet – sykefraværsprosjektet
Uønsket deltid i avdeling bistand- og omsorg i Steinkjer kommune
Tilsetting i Trondheim kommune
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
Skolelederundersøkelsen 2008
Rekrutteringsplan for helse- og sosialpersonell
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Endringer i arbeidsmiljøloven
Bosetting Nina Gran.
Prosjekt ”Uønsket deltid” I Drammen kommune – status høsten 2011
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Heltid – hvorfor det? Det store heltidsvalget Stokmarknes 2.april.
12. april 2013 – Odd Espen Høili Tilsettinger Fredrikstad kommune.
Tiltak for å redusere sykefraværet
Arbeid med bistand Rapportering.
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
UØNSKET DELTID INNLEGG TIL STYRINGSGRUPPEN ELIN TUSETH OG UNE HALLEM.
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
HTV/Leder samling i Troms Rett til hel stilling! Tromsø Siv Karin Kjøllmoen Rådgiver.
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Hele faste stillinger.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å hindre diskriminering Nødvendig for å sikre at personalpolitikken ikke gir noen fordeler - på.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Personalpolitisk strategi
I N N S T I L L I N G % Opplysninger om søkerne:
PILOTPROSJEKTET LIVSFASELEDELSE I STOVNER BYDEL I 2005  Bydel Stovner vært pilotbydel i samarbeid med UKE og VST  Barnehagestyrerne i bydelen  Personalavdelingen.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Universitetet i Tromsø
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Driftskomiteen i Levanger – Uønsket deltid – Elin Tuseth og Une Hallem UØNSKET DELTID Et delprosjekt i kvalitetskommuneprogrammet Innlegg.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
”Deltid – et steg videre” KS-Sør-Trøndelag 25.februar 2009 VIKNA –MODELLEN ” 3+3”
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Heltid framfor deltid Sarpsborg kommune en attraktiv arbeidsgiver? Reidar Ø. Handelsby.
Medarbeiderundersøkelsen 2015
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Presentasjon av Arbeidstidmodellen i Hurum kommune Heltid – Deltid – Frihet til å velge v/prosjektleder Grethe Reinhardtsen «Saman om ein betre kommune»
Best på kommunal sektor KS-Konsulent as Mer fleksibilitet – mindre uønsket deltid - jakten på attraktive løsninger både for arbeidstaker og arbeidsgiver.
AMLS BESTEMMELSER FASTE, HELE STILLINGER Kompteansesenter for Østlandet 2015.
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
FROKOSTMØTE 25. AUGUST 2011 Mandal kommune. Hva skjer i prosjektet?  Hva skjer med søknaden til arbeidsdepartementet om forlengelse av mulighet til å.
Handlingsprogram for heltid Kommunesjef Reidar Handelsby, des 2015.
Prosjekt ”Uønsket deltid” Sortland kommune Prosjektleder Hege Hodø.
Tema: Arbeidsmiljøloven §14-4a Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid Medlemsmøte den 11. februar 2015.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Hvordan få til både verdiskapning og gode opplæringsløp? - Erfaringer fra Bamble kommune Heidi Solstad Glittum Rådgiver personal- og organisasjonsutvikling.
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
Ny § 14-4a i arbeidsmiljøloven
«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
Utskrift av presentasjonen:

Reduksjon av uønsket deltid i Bamble kommune Tariffkonferanse Larvik 10.06.10 Heidi Solstad Glittum

Bakgrunn: Noen fakta om Bamble kommune pr. 31.12.09: 870,5 årsverk (274,9 i helse/omsorg) 1041 fast ansatte (83% kvinner/17% menn) 45 % av de ansatte jobber deltid (61% i 1998) 93,8 % av de deltidsansatte er kvinner Av alle kvinner som jobber deltid i Bamble kommune, har 28% registrert seg i databasen for uønsket deltid. __________________________________ Bakgrunn: HTA § 2.3. Hvordan få oversikt over den uønskede deltida? Hvilke tiltak kan vi bruke for å redusere omfanget av uønsket deltid?

Forenklede retningslinjer for redusert bruk av uønsket deltid: Vedtak ADU i 2005: Forenklede retningslinjer for utvidelse av deltidsstillinger og opprettelse av en sentral database med oversikt over ansatte som ønsker større stillinger. Databasen har nå vært i bruk i over 4 år. Forenklede retningslinjer for redusert bruk av uønsket deltid: HTA §2 Tilsetting Alle avdelinger vurderer muligheten for å ansette vikarer med fast stillingsprosent, men ikke fast arbeidstid (jfr. prosjekt Vest-Bamble aldershjem) På bakgrunn av spørreskjema opprettes en sentral felles database med oversikt over ansatte som ønsker større stillinger. Ved ledighet skjer utvidelse av deltidsstillinger i h.h.t. Ansettelsesreglementet § 3.7. Myndigheten til å utvide deltidsstillinger legges til virksomhetsleder i samarbeid med plasstillitsvalgt.

Uønsket deltid ble tatt inn i handlingsplan for likestilling i 2006. Fra handlingsplan for likestilling, mangfold og inkludering, vedtatt i ADU 28.04.10: Fokusområde Mål Tiltak Uønsket deltid Alle fast ansatte som ønsker full stilling, skal få tilbud om det. Videreføring av databasen for uønsket deltid. Uønsket deltid som tema i medarbeidersamtaler Motivere til å prøve ut ulike arbeidstids- og turnus- ordninger.

Kartleggingsskjemaet - ligger i personalhåndboka og skal være tilgjengelig for alle ansatte på arbeidsplassene _______________________________________________________ KARTLEGGING OG SØKNAD OM UTVIDELSE AV STILLING Navn: __________________________________Fødselsdato:__________   1. Nåværende stillingsstørrelse (fast): ______________________________ 2. Hvilken kompetanse/utdanning har du?: ____________________________ ____________________________________________________________ 3. På hvilke arbeidssteder jobber du i dag?__________________________

4. Hvor stor fast stilling ønsker du?: _____________%   5. Ønsker du bare økt stilling på ditt nåværende arbeidssted? Ja / Nei 6. Dersom du svarte nei på forrige spørsmål, hvilke andre arbeidssteder ønsker du å arbeide ved? ________________________________________________________________________________________________________________________ 7. Er du interessert å jobbe i en vikarbank (flere arbeidssteder)? Ja / Nei 8. Begrensninger vedr. arbeidstid___________________________________ Kommentarer/synspunkter:________________________________________ Dersom dine ønsker endres, må du melde fra til personalavdelingen snarest.

Databasen - hva registrerer vi? Omfatter kun fast ansatte Virksomhetsleder får utskrift ved ledig stilling Excel-ark med summering og sortering Følgende opplysninger registreres: Navn Nåværende stillingsstørrelse Kompetanse Nåværende arbeidssted Ønsket stillingsstørrelse Økt stilling kun på nåværende arbeidssted (ja/nei) Evt. aktuelle arbeidssteder Interesse for å jobbe i vikarbank (ja/nei) Evt. kommentarer, begrensninger i arbeidstid

Praktisk gjennomføring / oppstart: Informasjon viktig! Informasjon i alle enheter Informasjon på personalmøter med utdeling av skjema ”kartlegging og søknad om utvidelse av stilling” + infobrev Informasjon til plasstillitsvalgte Virksomhetsleder orienterer om denne rutinen i medarbeidersamtaler og ved nytilsetting på deltid. HUSK: Endringsarbeid tar tid! De tillitsvalgte er en viktig ressurs i arbeidet

Årlig, som en del av årsrapporten om likestilling Rapportering: Årlig, som en del av årsrapporten om likestilling Å 31.12.06 31.12.09 Ant. ansatte registrert 160 132 Diff.mellom faktisk og ønsket stillingsbrøk (årsv.) 52,5 42 Ant. som bare ønsker utvidelse på eget arb.sted 101 78 Ant. som kan tenke seg andre arb.steder 59 54 Ant. som kan tenke seg å jobbe i vikarbank 41 33 Viktig å kunne følge utvikling over tid LDO

Resultater så langt: Til nå har 80 ansatte fått økt stilling til ønsket stillingsstørrelse og er ute av databasen 62 har fått økt stilling, men har fortsatt uønsket deltid

Målet er en ”levende” og oppdatert database! Fordeler med databasen: Forutsigbarhet og god praksis Ansvarliggjøring av ansatte ved at de må sende inn skjema God oversikt og rapportering Dokumentasjon av hva vi gjør i arbeidet mot uønsket deltid Lettere å sette inn tiltak når vi vet hva folk ønsker Tydeliggjøring av utfordringer, for eksempel at de fleste bare ønsker utvidelse på eget arbeidssted. Utfordringer: Manuell ajourføring av databasen Avhengig av at alle sender inn skjemaer ved endringer i ønsker Hva er ønsket og hva er uønsket deltid? Er det bare en ønskeliste???

Tiltak som reduserer uønsket deltid: Aktivt bruke fortrinn til ledig stilling, jfr. HTA Utvikling av løsninger innenfor turnus, fleksibel arbeidstid/årsarbeidstid og vikarordninger Opprette nye hele stillinger Dilemmaer: Rekrutteringsstillinger på helger Mange ansatte med delvis trygd/delvis arbeid Tilrettelegging, omsorgspermisjoner, seniorpolitikk Prosjekt med 100% rekrutteringsstillinger - diskriminering av eldre arbeidstakere

Årsarbeidstid/fleksibel arbeidstid: Vi får større faste stillinger ved å legge vikarvakter og vakante vakter inn i årsarbeidstida. Ansatte har selv ansvar for å ”plukke” ledige vakter. Avtale om årsarbeidstid er frivillig og baseres på rammeavtaler med arbeidstakerorganisasjonene. Pr. d.d. har 32 ansatte inngått avtaler om årsarbeidstid, fordelt på følgende arbeidssteder: Vest-Bamble aldershjem Bamble sykehjem Langesund sone Reidunsvei bofellesskap Krogshavn bofellesskap