Faglig forsvarlighet – ”Ledelsens rolle og ansvar for sikre tjenester”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Trygge organisasjoner
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Statens helsetilsyn, ref.93/42/EØF om med. utstyr
Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Retningslinje- og implementeringsarbeid
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
eksempler på HMS-faktorer:
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
FAGLIG FORSVARLIGHET OG PASIENTSIKKERHET
 Utfordringer etter at «Opptrappingsplan for rus» er over..  Lovhjemler, rettigheter, organisering, mv Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Tilsynsmyndighetens rolle
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Barn som pårørende.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Samhandling leder/verneombud
Helsekonferansen 2013 ”Ansvaret for pasienten” direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Barn som pårørende.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Legemiddelhåndtering
Velkommen til Tilsynsutvalgopplæring
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Heidi Merete Rudi, ass direktør Statens helsetilsyn
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Prosjektleder Inger Svendsrud
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Presentasjon av Helse og omsorg sin KVALITETSHÅNDBOK FOR ANSATTE
”Tilsynssaker fra Statens helsetilsyns ståsted”
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Om oppfølging av leger i Norge med rus – sanksjoner/behandlingsapparat Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn Årssamling for avdelingsrådgivere.
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Tilsyn, innsyn og vidsyn - hva skal til for å sikre gode og trygge tjenester? Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn Kvalitetskonferansen 2015.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Fremtidens spesialsykepleiere
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Åndeleg omsorg, ryddigheit og kvalitetssikring - eit helsetenesteperspektiv Geir Sverre Braut Helse Stavanger (SUS) / Høgskolen på Vestlandet og Statens.
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Helse miljø og sikkerhet
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utskrift av presentasjonen:

Faglig forsvarlighet – ”Ledelsens rolle og ansvar for sikre tjenester” Lederkonferansen 2013 – ”Leder – mer enn en tittel” Landsgruppen av helsesøstre NSF Faglig forsvarlighet – ”Ledelsens rolle og ansvar for sikre tjenester” Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn

”Fortiden er fremtidens utsiktspunkt.” Eliezer (Elie) Wiesel

Statlige virkemidler Lover og forskrifter Finansiering Organisering Utdanning Råd/veiledning HOD Helse Nord RHF Helse Midt-Norge RHF Helse Vest RHF Helse Sør-Øst RHF

Verdimessige utfordringer? Mellom den normrasjonelle tilnærmingen (juridisk tilnærming) og den formålsrasjonelle tilnærmingen (medisinsk tilnærming) Lover og forskrifter = samfunnets krav til tjenestene på vegne av brukerne

Verdimessige utfordringer? Fritt etter prof. Ole Berg ”Tar du kvalitetsargumentet fra helsearbeidere tar du dyden fra dem.”

Helse- og omsorgstjenesteloven (”HOTL”) §4-1. Forsvarlighet   Helse- og omsorgstjenester som tilbys eller ytes etter loven her skal være forsvarlige. Kommunen skal tilrettelegge tjenestene slik at: den enkelte pasient eller bruker gis et helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjenestetilbud, den enkelte pasient eller bruker gis et verdig tjenestetilbud, helse- og omsorgstjenesten og personell som utfører tjenestene blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter og tilstrekkelig fagkompetanse sikres i tjenestene. Kongen i statsråd kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om kommunens plikt etter første ledd bokstav d.

Hva er faglig forsvarlighet? Forsvarlig virksomhet -§4 - kjernekravet i Helsepersonelloven Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig. Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig. Dersom pasientens behov tilsier det, skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling med annet kvalifisert personell. Helsepersonell har plikt til å delta i arbeid med individuell plan når en pasient eller bruker har rett til slik plan etter pasient- og brukerrettighetsloven§2-5. Ved samarbeid med annet helsepersonell, skal legen og tannlegen ta beslutninger i henholdsvis medisinske og odontologiske spørsmål som gjelder undersøkelse og behandling av den enkelte pasient.

Funksjonelt regelverk Funksjonelle regelverkskrav beskriver hvilke mål som skal oppnås, og det blir i stor grad opp til virksomhetene selv å velge løsninger for å innfri målene! Nasjonale faglige retningslinjer er en ”veiviser” mot målet!

Rettslige standarder ”Ord eller uttrykk i en lov som gir anvisning på en målestokk som ligger utenfor loven, som en bestemt praksis, utbredte holdninger i samfunnet eller andre forhold som skifter med tiden. All den stund disse fenomenene endrer seg over tid, vil også innholdet i loven gjøre det.” (Boe, 2005, s. 278) Nasjonale faglige retningslinjer gir ”liv” til regelverket!

God praksis og forsvarlig virksomhet Forsvarlig praksis Uforsvarlig virksomhet

God praksis og forsvarlig virksomhet Fag kompetanse Organisering Prosedyrer/ fremgangsmåter Beredskap/ nødprosedyrer Prosedyrer/ fremgangsmåter Overvåking/ feilvarsling Utstyr og materialer Bemanning

Todelt funksjon av kravet om forsvarlig virksomhet Ikke alle avvik fra god praksis gir uforsvarlig virksomhet.

Risikoanalysen skal vise dette Ledelsen og de ansatte må vite hvor det er risiko og svake punkter.

Hvordan kan ansvaret ivaretas? Virksomhetenes og profesjonsutøverenes ansvar for faglig forsvarlig tjenesteyting utfyller hverandre i pasientsikkerhetens tegn. Lederen skal legge til rette for god praksis!

Innholdet i internkontrollen Oppgaver og mål for virksomheten og utviklingsarbeidet Ansvars- og oppgavefordeling Tilgang til lover og forskrifter Nødvendige kunnskaper og ferdigheter, utnytting av medarbeidernes erfaringer Erfaringer fra pasientar og pårørende Oversikt over områder med fare for svikt Prosedyrer, inkludert korrigering av avvik Systematisk gjennomgang av internkontroll

Hvordan kan ansvaret ivaretas? Internkontroll (IK) – ”juristenes forsøk på å beskrive god ledelse”. IK og fag – spiller på samme lag! ”Løs oppdraget og ta vare på dine menn!”

En pedagogiske utfordring Internkontroll og fag – spiller de på samme lag? NOU 1987: 32 Internkontroll i virksomhetenes og tilsynsorganenes arbeide med arbeidsmiljø og sikkerhet - 4.3 Hvordan tilsynsmyndighetene bør gå fram for å stimulere til oppfyllelse av IK-forskriften

En pedagogiske utfordring forts. Kunnskap om regelverket – en integrert del av fagkunnskapen? innholdet i grunn- og videreutdanninger treparts-samarbeidet (ledelse-ansatte-myndigheter)

”Morderiske krav – anorektisk støtte.” Ukjent – om forventninger fra overordnet ”Morderiske krav – anorektisk støtte.”

Faglig forsvarlighet Vi forventer en proaktiv holdning – ikke vente på tilsynet. Fremtiden vil fordre risiko- /sikkerhetstenkning – menneske – teknologi – organisasjon (MTO)

Om poenget er å lære av erfaringer…… ……er det rimelig å legge til grunn at det skjer best når erfaringsformidlingen/granskingen: Kommer nær hendelsen i tid og sted Sikrer aktiv deltaking fra de involverte Presenterer en god framstilling (les: fortelling) av hendelsesforløpet og årsakssammenhengen; som relevante personer kan forstå og kjenne seg igjen i Være åpen for undring der man ikke er sikker Åpner for spørsmål utenfra (les: høring)

Kung-fu-tse skal ha sagt at mennesket kan handle klokt på tre måter: - ved ettertanke, det er det edleste - ved å etterape, det er det letteste - ved erfaring, det er det bitreste

Kan sjefen gjøre en forskjell? Ja, hvis sjefen er dedikert og bevisst nysgjerrig og systematisk målorientert og evaluerende kunnskapsbevisst og lærende Og er tett på egen virksomhet – hver dag!

Hvordan kan sjefen gjøre en forskjell? Ledelse er å oppnå resultater gjennom andre, for å nå de mål som er satt, ved hjelp av de ressurser som er stilt til rådighet.

”Man erstatter ledelse med politikk og journalistikk.” Sjefens utfordring prof. Torgeir Reve Dvs. man gir ut et bilde av elendigheten (journalistikk) og så vil man ha ressurser (politikk – som i bunn og grunn kan sies å være fordelingen av goder) ”Man erstatter ledelse med politikk og journalistikk.”

Sjefens utfordring Ledelse ledelse ”helt ut” (faglig og administrativt) – ansvar og involvering faglig ledelse (etterspørre på kvalitet) ”førstelinjelederen” og antall nivåer

Landsleder Erling Jahn, Mental Helse “Det er jo de helt enkle tingene dere ikke får til. Mental Helse er helt entydig når det gjelder hva dere trenger av kompetanse. Det å involvere pasientene i behandlingen, snakke med de pårørende og samarbeide med andre tjenesteytere.”

Erfaringer fra tilsyn Læring i organisasjonen kulturbygging – hvilken ”kultur” er rådende (”vi er best”/ frykt/ydmykhet) lederansvar åpenhet

Erfaringer fra tilsyn Kommunikasjon mellom personell mellom enheter

Erfaringer fra tilsyn Kompetanse rett kompetanse og til rett tid tilstrekkelig kompetanse initialt i vurderingsforløp (”du ser det du vet”)

”…men størst blant dem er kompetansen.” Fritt etter Paulus første brev til Kor. 13,13 (Det nye testamentet) ”…men størst blant dem er kompetansen.”