Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Side 1 Betydningen av et aktivt regionrådssamarbeid Salten som eksempel.
Advertisements

1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg, Innherred samkommune Samkommunen – en regionkommune i utvikling?
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Møte med Fylkesmennene - Oslo 26.februar 2003 Statsråden Kommunenes moderniseringsarbeid.
Kommunestruktur – hva skjer i Norden – hva kan skje i Norge? Sigrun Vågeng, administrerende direktør KS.
Fylkeskommunal boligpolitikk?
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Betydningen av et aktivt regionrådssamarbeid Salten som eksempel.
1 Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Regionrådskonferansen 2005 Interkommunalt samarbeid i et nyorganisert Norge – Vil staten stikke kjepper i hjulene.
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
Framtidens kommunestruktur– kommuner med ansvar for egen utvikling En presentasjon av prosjektet ”Framtidens kommunestruktur – kommuner med ansvar for.
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunestruktur og oppgaveoverføring
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Erfaringskonferanse for Effektiviseringsnettverkene november 2004 En effektiv kommunesektor.
1 Statssekretær Roger Iversen, Kommunal- og regionaldepartementet Utfordringer i offentlig sektor.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunesektorens utfordringer fremover
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
IKT i samfunnsutviklingen - kan IT og interkommunalt samarbeid være et alternativ til kommunesammenslutning? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Utgreiing av kommunestruktur
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Samhandling mellom Folkehelsealliansen og kommunene i Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Kort om strategier i moderniseringsarbeidet 3.Kommunestruktur 4.Utfordringer for kommunesektoren

Kommunenes oppgaver Uansett størrelse ivaretar alle norske kommuner de samme oppgavene overfor sine innbyggere: Tjenesteyter Demokratisk arena Myndighetsutøver Samfunnsutvikling

Kommunenes styrke ligger i nærheten til brukerne som gir muligheter til å prioritere knappe offentlige ressurser i samsvar med variasjoner i lokale behov, og muligheter til finne nye løsninger forutsetningene for å se ulike tjenesteområder i en sammenheng legitimiteten som demokratisk valgt fellesskapsorgan

Hovedutfordringene i kommunene Stor brukertilfredshet i kommunene Men økte behov og forventninger fra innbyggerne til tjenesteproduksjonen Og begrenset rom for inntektsvekst – nødvendig å prioritere Mangel på spesialisert arbeidskraft – særlig i de små kommunene Gir et behov for omstilling og nytenking i kommunene

Den økonomiske situasjonen Inntekter, realvekst Netto driftsresultat, pst. Overskudd før lånetransaksjoner, pst.

KRDs moderniseringsarbeid - to hovedlinjer Bidra til gode rammevilkår og økt kommunalt handlingsrom som stimulerer til nytenking, omstilling og utvikling i kommunesektoren Støtte opp om kommunalt omstillings- og utviklingsarbeid – og bidra til formidling av erfaringer og gode eksempler

Pr Antall innbyggere

Trekk ved dagens kommunestruktur 434 kommuner: De 217 største:4 mill De 217 minste: 0,5 mill

Uhensiktsmessig kommunestruktur i mange områder i forhold til oppgaver og ansvar –Flerkommunale byområder –Uheldige kommuneavgrensninger –Mange små kommuner Trekk ved dagens kommunestruktur

Nationen, mandag 15. mars 2004

Større kommuner gir bedre tjenester Kvalitet Bredde Økonomi

Større kommuner – svekket lokaldemokrati? Nyere forskning: Ingen sammenheng mellom størrelse og kvalitet på demokratiet Forskjeller i formene for politisk deltakelse i små og store kommuner Diskusjonen om et vitalt lokaldemokrati bør knyttes til hva en kommune skal være, hvilke oppgaver den skal ha og hvordan innbyggerne kan involveres i løsingen av oppgavene

Større kommuner – større regional slagkraft Kommunesammenslutning i regioner med et klart definert senter kan gi ny styrke til regionalt utviklingsarbeid. I regioner med flere jevnstore kommuner er gevinstene mer uklare Regionalt samarbeid er likevel neppe mer effektivt

Sammenslutning diskuteres… Sør Aurdal, Nord- Aurdal, Øystre Slidre, Vestre Slidre (Oppland) Gol og Hemsedal (Buskerud) Kristiansund og Frei (Møre og Romsdal) Aure og Tustna (Møre og Romsdal) Beiarn, Bodø, Fauske, Gildeskål, Hamarøy, Meløy, Saltdal, Steigen og Sørfold (Nordland) Harstad og Bjarkøy (Troms) Lebesby og Gamvik (Finnmark)

Aftenposten, tirsdag 23. mars 2004

Interkommunalt samarbeid Uansett kommunestruktur vil det innen utvalgte områder være behov for samarbeid Eksempler: MEN: –Demokratisk underskudd, lukkede nettverk –Byråkrati –Svakere kostnadskontroll –Svekket intern samordning av deltjenester for brukere med behov for sammensatte tjenester?

Samarbeidsprosjekt om kommunestruktur ”Fremtidens kommunestruktur – kommuner med ansvar for egen utvikling” Samarbeidsprosjekt KS og KRD, ledet av KS Mål: Styrket lokaldemokrati gjennom mer robuste kommuner Diskusjoner og forslag fra kommunene om ulike fremtidsrettede inndelingsalternativer Oppsummeres for Stortinget våren 2006

Nytt inntektssystemutvalg Dagens system: Kompenserer for smådrifts- ulemper, bl.a. basistilskudd og regionaltilskudd Nytt inntektssystemutvalg: –Bedt om å utrede flere alternativer –Ett av alternativene som utredes: At kostnader knyttet til uhensiktsmessig kommunestruktur skal betraktes som en frivillig kostnad. Innebærer at en del kommuner selv kan komme til å måtte bære kostnadene ved smådriftsulemper i større grad enn i dag.

Regjeringen ønsker sterke kommuner som kan ta helhetlig ansvar for grunnleggende velferdsoppgaver og samfunnsutviklingen er effektive leverandører av trygge og omfattende velferdsløsninger er ansvarlige myndighetsutøvere er sterke lokale fellesskapsorgan basert på nærhet til og innflytelse fra innbyggerne

Hva er kommunenes utfordringer? Konkurranse om arbeidskraften Brukerkrav Små og sårbare fagmiljøer i flere av kommunene Begrenset rom for økonomisk vekst Felles bo – og arbeidsmarked  Vi har behov for en mer robust kommunestruktur