Ungdom, makt og medvirkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

Hvem skal bestemme?.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Barn og unges rett til deltakelse
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Norske barns rettigheter i et internasjonalt perspektiv – Hvor står vi? Professor Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett.
Organisering av flyktningarbeidet
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Barneverntjenesten ISK
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
barn og unge med funksjonshemming
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Mål for ungdomsfeltet av Erasmus+ ►Forbedre ungdommenes nøkkelkompetanser ►Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet ►Aktivt medborgerskap.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Situasjonen i barnevernet i Agder fylkene Barneverntjenestene i Vest-Agder hadde samlet ved utgangen av 2008, 122,8 stillinger De mottok 1475 nye meldinger.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Foreldremøte 8.september trinn
AREALIS I 9-K - samarbeid med Fylkesmannen Eidsfoss AREALIS I FULL SKALA - VESTFOLD FYLKE Tiltak og resultater Temakart som beslutningsgrunnlag.
Om barne- og familievernet
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Enslige mindreårige IMDi Vest ved Katrine Vidme.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Samarbeid mellom skole og barnevern
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
VISJON   - hverdagsfellesskap hvor likeverd og raushet mellom mennesker gir gode mestringsopplevelser Foto: Peter Hamlin.
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Fagforbundet Vest-Agder
Skolebasert kompetanseutvikling
Om Rettighetsutvalget innstilling Bergen 27. oktober 2017
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 10. januar 2017
Skolebasert kompetanseutvikling
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Ungdom, makt og medvirkning NOU 2011: 20

Skolens demokratioppdrag Utvalget foreslår blant annet at det innføres et nytt, bredt demokratifag i grunnskolen skolevalg blir obligatorisk i videregående skole og at det tilrettelegges for skolevalg i ungdomsskolen det gjennomføres forsøk med regionale lærlingeråd fraværskvoten økes for elever i videregående skole

Organisasjonskanalen Utvalget foreslår blant annet at det opprettes et statlig tilskudd for oppfølging av grupper med lav grad av deltakelse i organisasjonene barne- og ungdomsorganisasjoner gis tilgang til skolens lokaler utenom undervisningstid kommunene tilrettelegger for lokale samarbeidsråd for barne- og ungdomsorganisasjonene

Myndighetsinitierte ordninger for medvirkning Utvalget foreslår blant annet at det innføres nasjonale retningslinjer for ungdomsråd og en tilskuddsordning for kommuner som følger retningslinjene myndighetene på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå tar i bruk modellen med ekspertgruppermøter med ungdom med særskilte erfaringer kommuneansatte får opplæring i nettkommunikasjon med ungdom

Stemmerettsalder Utvalgets medlemmer har samlet seg om tre hovedsyn seks medlemmer går inn for å beholde dagens stemmerettsalder for både nasjonale og lokale valg fem medlemmer går inn for at stemmerettsalderen senkes til 16 år for begge valg to medlemmer mener stemmerettsalderen bør senkes til 16 år for lokalvalg, men fortsatt være 18 år for nasjonale valg

Digitalt medborgerskap Utvalget foreslår blant annet at digital medborgerkompetanse integreres i det nye demokratifaget i grunnskolen det gis støtte til forskning om hvordan sosiale medier påvirker unges samfunnsengasjement og deltakelse, samt hva slags makt unge reelt sett får gjennom sosiale medier

Personvern i nye medier Utvalget foreslår blant annet at slettmeg.no videreføres i sin nåværende form og vurderes styrket på sikt personvern i nye medier tas inn i undervisningen om digital kompetanse muligheten for å regulere tredjepartsapplikasjoners innhenting og bruk av personopplysninger utredes personopplysningsloven innskjerper foreldres rett til å publisere informasjon om egne barn og at lovverket gjøres kjent for foreldre

Unge under offentlig omsorg Utvalget foreslår blant annet at barn og unges synspunkter skal dokumenteres i barnevernsaker og at det lovpålagte tilsynet med barneverninstitusjoner øker det ryddes opp i lovverket når det gjelder plassering av barn utenfor hjemmet og at reglene om inngrep i selvbestemmelsen under institusjonsopphold inntas i lov barnevernet får ansvar for alle enslige mindreårige asylsøkere