Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Fange opp – følge opp! 22. januar 2012.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
PP-tjenestens rolle i utvikling av god pedagogisk praksis
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Langt igjen ”I forhold til utdanning og arbeid er funksjonsnedsettelse en risikofaktor” Toril Heggen Munk Nestleder.
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Ungdom, makt og medvirkning
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Tidlig innsats for livslang læring
Kommentarer til rapportene «En av flokken?» og «Langt igjen?» v. Pia Paulsrud, Utdanningsdirektoratet.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Om SAFO Bettina Thorvik. SAFO Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk Forbund for Utviklingshemmede.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Prosjekt tidlig innsats
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Kampen skole Vår visjon:
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Norges idrettsforbund
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Sykehuset Østfold HF: Avdeling for rusbehandling
Alvorlig skolefravær.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ragnhild Inderhaug seksjonssjef. Hvorfor en ny seksjon?  « Sammen for kvalitet «( spesialpedagogisk plan ) er ikke bare en plan, men.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Endringar i barnehageloven og rettleiar for spesialundervisning
Fagforbundet Vest-Agder
Hvordan kan vi sikre inkluderende opplæring?
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov

Mot et inkluderende utdanningssystem Spesialskoleloven fra 1951: Kraftig utbygging av statlige spesialskoler Blomkomiteen fra 1969: integrering av flest mulig i ordinære skoler Grunnskoleloven fra 1987: alle elever har rett til å gå i nærmiljøskolen Avvikling av statlige spesialskoler i 1992: Omorganisering til kompetansesentra Midtlyng-utvalgets utredning fra 2009: Regionalisering av Statped

Omfanget av spesialundervisning, 1992–2011 8,4 % 6,2 %

Spesialundervisning øker utover i grunnskolen

Skjev kjønnsfordeling i spesialundervisningen – uten tegn til endring

Arenaer for spesialundervisning 46 000 av 615 000 elever i grunnskolen Skole 4000 elever Faste spesialklasser 1900 elever Egen skole (spesialskole) 1500 elever Alternative opplæringsarenaer

Tre strategier for mer tidlig innsats Fange opp – følge opp Målrettet kompetanse – styrket læringsutbytte Samarbeid og samordning – bedre gjennomføring

Viktige rettigheter videreføres «Barn under opplæringspliktig alder som har særlege behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til slik hjelp» Opplæringslova § 5-7 «Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning» Opplæringslova § 5-1

Rettighetene må realiseres på en bedre måte enn i dag Forebygging og tidlig innsats – kurven over omfanget av spesialundervisning skal snus til å bli størst på de første årstrinnene Lærings- og utviklingsprosess – spesialundervisning skal ha konkrete mål, tiltak og vurderinger av resultater Inkludering – spesialundervisning skal ikke føre til utstøting og diskriminering

Utvalgte tiltak Tilbud om språkkartlegging til alle barn Plikt til å vurdere og eventuelt prøve ut før spesialundervisning Tydeliggjøring av assistenters rolle og oppgaver Bedre tidsbruk ved at kravet om å utarbeide halvårsrapporter faller bort Bedre vurdering og oppfølging gjennom en ny digital veileder for elever med spesialundervisning Programmet Vi sprenger grenser Foreldreplakat Nytt senter for læringsmiljø og atferdsforskning Økt forskning på effekter av spesialundervisning

Bedre bruk av ressursene i PP-tjenesten og Statped Støttesystemet for den inkluderende skolen: 1900 årsverk i PP-tjenesten 900 årsverk i Statped Bringe PP-tjenesten tettere på barnehager og skoler Statped tettere på kommunene, desentralisering og bedre geografisk dekning Bedre støtte til små kommuner

Fra 12 kompetansesentra til 4 Statped-regioner

Fange opp – følge opp Utfordringer Læring og fellesskap Spesialpedagogikk svakt forankret i barnehagen Økende omfang av spesialundervisning Mangelfull vurdering og oppfølging Lave forventninger, lang varighet og lav bevissthet om resultater Lite kunnskap om effekter av spesial-undervisning Læring og fellesskap Retten til spesialpedagogisk hjelp flyttes til barnehageloven Krav om å vurdere og ev. prøve ut tiltak Digital veileder med eksempler for god praksis Programmet «Vi sprenger grenser» Økte bevilgninger til forskning og egen ekspertgruppe Fange opp – følge opp

– styrket læringsutbytte Utfordringer Kompetansebehov om læringsmiljø og tilpasset opplæring Mye bruk av assistenter Varierende kompetanse i PP-tjenesten Statped-sentrene arbeider på avgrensede fagområder Læring og fellesskap Nytt senter for læringsmiljø og atferdsforskning Regler for bruk av assistenter i opplæringsloven Satsing på etter- og videreutdanning Flerfaglige sentre Målrettet kompetanse – styrket læringsutbytte

Samarbeid og samordning – bedre gjennomføring Utfordringer Tilgang til Statpeds tjenester Behov for bedre samarbeid mellom kommunale tjenester for barn og unge Foreldres kjennskap til rettigheter og tilgang til informasjon Tidsbruk og byråkrati i spesial-undervisningen Læring og fellesskap Ny struktur med Statped i fire regioner Forsøk med henvisningsrett for PP-tjenesten til BUP og HABU Foreldreplakat, styrket foreldre-opplæring og ny veileder Kravet om halvårsrapport faller bort Samarbeid og samordning – bedre gjennomføring

Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov