”Når vi bestemmer selv”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Inkludering i skole og fritid
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
AVLASTNING Melhus
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Livsstilsendring Telemark Rehabiliteringssenter
Er det en bolig eller er det et hjem?
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Wenche Frogn Sellæg hilser til dere alle.. Et godt liv med demens Hamar Wenche Frogn Sellæg/ Kari-Ann Baarlid.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
LSVT LOUD Hvem er vi? Katrine Kvisgaard og Gry Sandland
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Et økende problem i skolen?
Hva vet vi om hvilke tiltak som virker avlastende for pårørende? Interkommunalt fagnettverk Notodden 11.feb
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Etablering av privat praksis – lag din egen drømmejobb
Velferdsteknologi og ergoterapi
Møre & Romsdal fylkeslag  Treffsted siste torsdag hver måned på Oasen Kreative Senter  Ellers etter ønsker fra medlemmene  Setter i gang selvhjelpsgrupper.
Prosjekt for Elin Støre Barbro Juul Terje Hallem
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Hele faste stillinger.
Å leve med ADHD i familien
Brukerstyrt personlig assistanse
Utforskeren.
Hvilke rettigheter har vi? Lov om sosiale tjenester
Fylkeskonferansen 2. og 3. oktober 2012 Marianne Munch –– Laila Helland – Elisabeth Moen Synnøve Skarpenes.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Brukerstyrt personlig assistanse - BPA NFUs boligpolitiske konferanse Gardermoen
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Prosjektleder Inger Svendsrud
Fritid med Bistand.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Brukerstyrt personlig assistanse
Hva er Borgerstyrt personlig assistanse? Borgerstyrt personlig assistanse (BPA) er en alternativ organisering av praktisk og personlig assistanse for.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
- reduserer bedriftens sykefravær!
«Saman om ein betre kommune» Mål for prosjektet: FAGFORENINGENE VIL HA EN HETIDSKULTUR I ELVERUM KOMMUNE.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
1 1 Registerbasert personellstatistikk, foreløpige tall i KOSTRA 2008 Arbeidsgruppen for pleie og omsorgstjenester 2.april 2008 Åsne Vigran, Seksjon for.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Rehabiliteringskonferansen 2015 Variasjon i organisering av tjenestene.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Samvirke innen offentlige tjenester
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Helle-Viv Helle Magnerud
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
hvordan kan det gjennomføres?
Samvirke innen offentlige tjenester
Helle-Viv Helle Magnerud
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Notat om BPA
Utskrift av presentasjonen:

”Når vi bestemmer selv” Erfaringer med ordningen: Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) v/ Dag Ivar Caspersen Bærum 10.mars 2005

Disposisjon 1. Generelt om BPA gjennom ULOBA 2. Hva er autisme og hvorfor trenger man avlastning. 3. BPA-ordningen for barn med autisme. 4. BPA`s rolle i det totale tilbudet for barn med autisme. 5. Institusjon eller BPA ? 6. Før og etter BPA. Egen erfaring. 7. Konklusjon

Generelt om BPA gjennom ULOBA ULOBA er et nonprofit andelslag. Eies og drives av folk som har assistansebehov ULOBA er arbeidsgiver for assistentene Brukeren er selv arbeidsleder Styrer selv hvem som ansettes Hva skal gjøres Når Hvor ”Er selv eksperter på eget liv”. Assistansegarantister for mennesker med intellektuell funksjonsnedsettelse.

Disposisjon √1. Generelt om BPA gjennom ULOBA 2. Hva er autisme og hvorfor trenger man avlastning. 3. BPA-ordningen for barn med autisme. 4. BPA`s rolle i det totale tilbudet for barn med autisme. 5. Institusjon eller BPA ? 6. Før og etter BPA. Egen erfaring. 7. Konklusjon

Hva er autisme og hvorfor trenger brukerens nærpersoner avlastning? Autisme: Alvorlig omfattende funksjonshemming som påvirker kommunikasjon og evnen til sosialt samspill. (Eikeseth S., E.Jahr) Majoriteten har mental retardasjon. Stereotyp og repeterende atferd. Manglende forståelse for andres behov. Ca. halvparten av barn med autisme utvikler ikke et funksjonelt talespråk Forekomst: 1-2 per 1000 barn.

Behovet for avlastning og tilrettelegging av fritid . Atferd: Mennesker med autisme har i tillegg til lærevansker ofte spesiell og til dels utfordrende atferd. Eksempler: Ødeleggelser av gjenstander. Selvskading. Renslighetsproblemer. Grising med avføring etc. Sikkerhet. Eksempel: Kan ikke passe seg i trafikken. Noen uttrykker seg periodevis ved svært høye lyder. (Skrik). Aggresjon. Kan være fysiske. Monoton lek. Sover ikke om natten

Disposisjon √1. Generelt om BPA gjennom ULOBA √2. Hva er autisme og hvorfor trenger man avlastning. 3. BPA-ordningen for barn med autisme. 4. BPA`s rolle i det totale tilbudet for barn med autisme. 5. Institusjon eller BPA ? 6. Før og etter BPA. Egen erfaring. 7. Konklusjon

BPA-ordningen for barn med autisme. Kort beskrivelse av tilbudet: Kommunen finansierer x antall timer per uke i avlastning gjennom ULOBA. ULOBA foretar lederopplæring av en av foreldrene. (Garantisten). Foreldrene får oppfølging fra egen konsulent. Foreldrene ansetter selv de assistenter de mener kan gjøre en god jobb. Assistentene får sin lønn fra ULOBA. Aktiviteter avtales mellom foreldre og assistenter.

BPA og barn med autisme Separat leilighet for avlastningsformål. Muliggjør at assistenter kan være nattevakter for bruker mens bruker sover i sin egen seng. Følelsen av å være hjemme selv om det er andre enn foreldrene som tar seg av ettersynet i perioder.

Disposisjon √1. Generelt om BPA gjennom ULOBA √2. Hva er autisme og hvorfor trenger man avlastning. √3. BPA-ordningen for barn med autisme. 4. BPA`s rolle i det totale tilbudet for barn med autisme. 5. Institusjon eller BPA ? 6. Før og etter BPA. Egen erfaring. 7. Konklusjon

BPA`s rolle i forhold til det totale tilbudet for barn med autisme. Pedagogisk tilbud (skole). Beslutningsprosess Tilgang på kompetanse Økonomi BPA / Tilrettelegging av fritiden. Samarbeid mellom Hjem Skole Avlastningspersonell / Assistenter

BPA som grunnlaget for en effektiv harmonisering mellom skole, hjem og assistenter. Teammøter Dagbok Aktivitetsoversikt Faste retningslinjer

Disposisjon √1. Generelt om BPA gjennom ULOBA √2. Hva er autisme og hvorfor trenger man avlastning. √3. BPA-ordningen for barn med autisme. √4. BPA`s rolle i det totale tilbudet for barn med autisme. 5. Institusjon eller BPA ? 6. Før og etter BPA. Egen erfaring. 7. Konklusjon

Institusjon/barnebolig eller BPA ? Livskvalitet Økonomi

Økonomi Ref. rapport 2003-76 fra Econ Analyse

Samfunnsøkonomiske kostnader og pedagogisk tilrettelegging. Tall i 1000 kr.

Disposisjon √1. Generelt om BPA gjennom ULOBA √2. Hva er autisme og hvorfor trenger man avlastning. √3. BPA-ordningen for barn med autisme. √4. BPA`s rolle i det totale tilbudet for barn med autisme. √5. Institusjon eller BPA ? 6. Før og etter BPA. Egen erfaring. 7. Konklusjon

Før og etter BPA. - Egen erfaring. Livskvalitet for bruker: (+) Livskvalitet for nærpersoner: (+) Brukers motivasjon for læring: (+) Assistentenes arbeidssituasjon: Fleksibel

Ingen utfordringer med BPA ? Jo, noen utfordringer er det: Administrasjon: Oppfølging av assistenter Arbeidsplaner Timelister skal sjekkes og godkjennes Teammøter Assistenter kan være syke, eller forhindret fra å komme på vakt av andre årsaker. Foreldrene må selv skaffe vikar (hvis mulig). Tilrettelegging av en ekstra husholdning Mat Vedlikehold Investering i egen leilighet .

Disposisjon √1. Generelt om BPA gjennom ULOBA √2. Hva er autisme og hvorfor trenger man avlastning. √3. BPA-ordningen for barn med autisme. √4. BPA`s rolle i det totale tilbudet for barn med autisme. √5. Institusjon eller BPA ? √6. Før og etter BPA. Egen erfaring. 7. Konklusjon

Konklusjon BPA gir oss svært mye bedre livskvalitet sammenlignet med barnebolig/institusjon fordi: Vår sønn sover alltid hjemme i sin egen seng. Trygghet Mer forutsigbar hverdag. (Viktig for denne type brukere.) Vi ansetter og styrer assistentene selv. Skjermes fra ”støy” i institusjon. Bedring av motivasjon for læring. Få assistenter sammenlignet med tilbudet i institusjon/bolig. Lettere å holde et høyt ”brukerspesifikt” kompetansenivå blant assistentene.