INTERREG IIIB North Sea Northern Periphery Northern Maritime Corridor – The Motorway of the Northern Seas Interreg-prosjekt som forløper til Marco Polo-prosjekt? Konferanse Samferdselsdepartementet/Gardermoen Gunnar Eiterjord, Samferdselssjef i Rogaland og styreleder NMC
INTERREG IIIB North Sea Northern Periphery NMC mål og angrepsmåte Angrepsmåte: Etablere en arena for nettverksbygging Bringe sammen aktører fra privat og offentlig sektor Hovedmål: Å etablere nye sjøruter for å overføre gods fra veg til sjø.
INTERREG IIIB North Sea Northern Periphery Initiativ innen nærsjøfart Tre typer initiativ: Initiativ tatt av NMC og får deretter med seg rederier/transportører etc. Initiativ tatt av rederier/ transportører, og deretter bidrar NMC Initiativ tatt av investor- gruppe og/eller offentlig instans, og deretter bidrar NMC
INTERREG IIIB North Sea Northern Periphery SeaCargo og NorFerries SeaCargo: ”North Sea Bridge” NorFerries: Cuxhaven - Vestlandet
INTERREG IIIB North Sea Northern Periphery NBISS og BASIS Norway – Benelux Intermodal Seafood Service Barents Sea Intermodal Service
INTERREG IIIB North Sea Northern Periphery MINORO + RoRo Relay Service = NORSHUKON MINORORoRo Relay Service NORSHUKON
INTERREG IIIB North Sea Northern Periphery Oppsummering Interregprosjekt kan være forløper for Marco Polo- prosjekt gjennom: Arena for utvidet kontaktnett Aktivisere privat sektor i prosjektgrupper Markedsanalyser som er åpent tilgjengelig men laget ut fra aktuelle behov Bistand til Marco Polo søknad (ev. også MoS søknad) Deltakelse i markedsføring av intermodale løsninger Utarbeidelse av tilbudsdokumenter for nye sjøruter
INTERREG IIIB North Sea Northern Periphery Marco Polo Actions Modal shift actions Catalyst actions Traffic avoidance actions Motorways of the Seas actions Common learning actions
INTERREG IIIB North Sea Northern Periphery NMC i en global og europeisk kontekst
INTERREG IIIB North Sea Northern Periphery NMC – The Motorway of the Northern Seas Takk for oppmerksomheten!