Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Forventninger og videre arbeid…...
Etikkutvalg for fagskolen
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Digital tools in kindergarten
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Kunnskapsdepartementet LMU-forum 2016 Tromsø 20.oktober Bodil Marie Olsen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6

2 Kunnskapsdepartementet NOKUT-EVALUERINGEN Lærerutdanningen ble evaluert i Mange oppfølgingspunkt påhviler institusjonene Tydelig ledelse på alle nivåer En organisering som fremmer lærerutdanningen som en integrert profesjonsutdanning Kvalitetssikringssystemer som styrings- og kontrollsystem Den fagdidaktiske delen må styrkes Bedre kobling mellom fag, fagdidaktikk og pedagogikk og praksis

3 Kunnskapsdepartementet NOKUT- evalueringen fortsatt Klare forventninger til studentenes innsats og resultater mangler Tilstrekkelig høyt kompetansenivå Forsknings og utviklingsarbeid rettet mot grunnskolens erfaringsområde må økes Det etableres samarbeidsrutiner både internt og i forhold til eksterne aktører – praksis som felles ansvar mellom utdannnig og praksisskole

4 Kunnskapsdepartementet NOKUT Oppgaver for departementet: Samfunnsorienteringen løftes fram Satsingen på flerkulturell rekruttering økes Sammenligning av karakterdata på nasjonalt nivå Dimensjonering vurderes nasjonalt – bedre arbeidsdeling og profilering Nasjonal styring av lærerutdanningen?

5 Kunnskapsdepartementet Universell utforming – Ot. prop. 44 Antidiskrimineringsloven UH-loven: –§ 4-3. Læringsmiljø –Styret har ansvar for at læringsmiljøet på institusjonen, herunder det fysiske og psykiske arbeidsmiljø, er fullt forsvarlig ut fra en samlet vurdering av hensynet til studentenes helse, sikkerhet og velferd. I utformingen av det fysiske arbeidsmiljøet skal det, så langt det er mulig og rimelig, sørges for –i)at læringsmiljøet er utformet etter prinsippet om universell utforming. –-- –Nasjonal pådriverenhet for funksjonshemmede i høyere utdanning NTNU –IKT

6 Kunnskapsdepartementet Kap. 1. Forslag Kap. 2. Begrunnelser Kap. 3. Lærerrollen Kap. 4. Lærerutdanningen Kap. 5. Lærerutdanningsinstitusjonene Kap. 6. Rekruttere og behold – utfordrende? Innholdselementer I meldingen

7 Kunnskapsdepartementet Lærerrollen – lærerprofesjonen Hva definerer lærerrollen? Lærerrollens utvikling i Norge Krav og forventninger til lærerrollen i dag –Krav i nasjonale styringsdokumenter –Eksempel på skoleeiers og rektors krav og forventninger Hva sier forskningen om kompetanser en lærer bør ha? –Fagkompetanse - formidlingskompetanse –Andre kompetanser

8 Kunnskapsdepartementet Lærerkompetanse Fag- og formidlingskompetanse Relasjonskompetanse – elevaktivisering, evnen til å ta hensyn til elevenes ulike forutsetninger Regelledelseskompetanse – tydelig ledelse av læringsarbeidet Læringsstøtte

9 Kunnskapsdepartementet Krav til lærere på ulike trinn Kompetanseforskriften – hva skjer videre med den? Krav til lærere på trinn – begynner- opplæring, grunnleggende ferdigheter, flere fag? Krav til lærere på ungdomstrinnet – faglig fordypning, universitetsutdannede lærere?

10 Kunnskapsdepartementet Sertifiseringsordninger Ulike former for sertifisering – koblet mot veiledning vil bli drøftet Sertifisering i andre profesjoner – særlig helseyrker Sertifisering av lærere i andre land – utredes i Sverige, er etablert i Skottland, England Eventuelt forslag om sertifisering av lærere i Norge – i så fall pilotering? Betydning for status?

11 Kunnskapsdepartementet Andre yrker inn i skolen Som avlastning for lærere – assistenter, bibliotekarer, barne- og ungdomsarb. Som styrking av det kvalitative tilbudet til elevene –hvem skulle det være? Som erstatning for lærere – andre yrkesgrupper inn i skolen? Kap 3 avsluttes med en vurdering og forslag til tiltak.

12 Kunnskapsdepartementet Kap. 4 Grunnskolelærerutdanningen Hva skal barnet hete – klasselærer? Gruppelærer? Kontaktlærer, Allmennlærer? Utviklingen i etterkrigstida Allmennlærerutdanningen i dag – NOKUT- evalueringen – mange utfordringer til institusjonene Forskningsbasert kunnskap om lærerutdanningen – lite ? Utdanning i andre land- de nordiske, Skottland, England, tyske delstater?

13 Kunnskapsdepartementet Prinsipper for lærerutdanning Differensiering mot barnetrinnet 1 – 7 og ungdomstrinnet ? Styrket profesjonsinnretning? Utvidet praksis ? Obligatorisk Bacheloroppgave knyttet til profesjonsfaget og praksis? Hovedinnretning mot barnetrinnet – 4 undervisningsfag, minste omfang 30 sp? Hovedinnretning mot u-trinnet 3 undervisningsfag, minste omfang 60 sp?

14 Kunnskapsdepartementet Prinsipper fortsatt: –Krevende utdanning – for slapp i dag, for stort frafall, for små forventninger til studentene –Opptakskrav –Intensive studier –Utviklingsorientert utdanning –Forskningsbasert utdanning –Utvikling av master innrettet mot grunnskolen - tilpasset opplæring, begynneropplæring?

15 Kunnskapsdepartementet Rekruttere og beholde Lærermod – oversikt fra Statistisk Sentralbyrå over framtidig lærerbehov Rekruttere – inntakskrav, andre tiltak? Lærerstatus – sertifisering? andre tiltak? Seniorpolitikk – AFP ? Lønn – arbeidstid?

16 Kunnskapsdepartementet Melding om lærerrollen og lærerutdanning Meldingen skal legges fram ved årsskifte. Send gjerne konstruktive forslag til Kunnskapsdepartementet