Nytt fag/ nytt forskningsområde, v. Olav Aaker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fleksibilitet i utdanning v/Edel Storelvmo Rektor ved Høgskolen i Narvik.
Advertisements

UH-sektorens samspill med fagskolesektoren (sett fra HiG)
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
Gruppe: Energi og miljøvennlig teknologi Ordstyrer: Ole Kr. Førrisdal Referent: Kamil Dursun.
U NIVERSITETET FOR MILJØ - OG BIOVITENSKAP D ET LEVENDE UNIVERSITET I Å S.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Tekniske og allmenne fag ”TAF”
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Universitetet i Agder Fornybar energi Studier i Grimstad
Virksomhetsplan for seksjonen – innspill til drøfting 1.FoU-virksomhet 2.Studier.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Y-vegen !.
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Kommentarer til dataingenørstudiet ved HiØ Februar 2011.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK Kunnskapsløftet og matematikkfaget. Gjeldende regler: -Alle må ha matematikk i minimum 2 år -P og T kurs (Praktisk og Teoretisk) -Helt ulike.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Institutt for naturforvaltning (INA)
Studier i bioteknologi, kjemi og matvitenskap
DET LEVENDE UNIVERSITET
Vilje til forskning Kommentarer fra Elkem av Konserndirektør Svein Sundsbø 7. april 2005.
Legg merke til import av strøm på vinterstid.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. XY mia: matematikk innen anvendelser.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
ERGO FYSIKK 1 Lærebok ● Studiebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
Karl Olav Nummedal Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen.
Materialer og kjemi 1 IKP sett utenfra Instituttseminar mars 2006 Ole Wærnes Forskningssjef SINTEF Materialer og kjemi Leder av Instituttrådet ved.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Velkommen til kjemi
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Våre studier Fakultet for veterinærmedisin og biovitenskap.
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Fremtiden starter med dine spørsmål!.
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs.
Industriell anvendelse av naturgass Arbeid med felles uttalelse fra Norskehavsregionen til Petroleumsmeldingen
TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Noen erfaringer fra NTNU ?
1 Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk INSTITUTT FOR PRODUKSJONS- OG KVALITETSTEKNIKK Heidi Dreyer /
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
SAKS-IT: Felles interesser (1:2) Overlapp og utfordringer innen data og IT i et sammenslått NTNU-HiST-HiG-HiA. Forskning / spissede undervisnings- og satsingsområder.
NHO Nordlands medlemsundersøkelse 2009 Vindkraft i Nordland – Samfunnsutvikling, næringsutvikling, kompetanseutvikling og miljøsatsing Edel Storelvmo Regiondirektør.
Fysikk 1 eller Biologi 2 Realfaglig matematikk R1 Kjemi 1 Internasjonal engelsk eller historie og filosofi 1.
Energikonferansen i Østfold Energiutfordringer for kraftforedlende Industri Paul Hartmann, Norske Skog Saugbrugs.
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
U. Pihl videregående skole
Rollen som instituttleiar/dekan Dekanskule 4
VALGRETNINGER VG3 SKOLEÅRET
Kort presentasjon av prosjektet
Introduksjonstime Presentasjon av forelesere
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Fysikkstudier ved Universitetet i Bergen
Hvordan jobber Det teknisk-naturvitenskapelig fakultet med utdanning og forskning basert på nye samfunnsmessige behov? Øystein Lund Bø Dekan - Det teknisk-naturvitenskapelige.
Hvilke utfordringer gir de nye læreplanene? (R1, S1, VG2T, VG2P)
Idéportalen.
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Bioteknologi og kjemi Bachelorstudium i ingeniørfag
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Yara Om oss.
Utskrift av presentasjonen:

Nytt fag/ nytt forskningsområde, v. Olav Aaker Grønn energi Nytt fag/ nytt forskningsområde, v. Olav Aaker

Presentasjon av meg selv Olav Aaker, Siv. Ing 1991, Dr. Ing. 1996 Faglig bakgrunn Prosessautomatisering Kjemiteknikk Matematisk modellering Operatørstøttesystemer Datateknikk Timelærer på Kråkerøy, permisjon fra Prediktor

Grønn Energi Faget undervises første gang i år Muligheter/ utfordringer i forhold til: Pedagogisk opplegg Forskningsområder Samarbeid med andre undervisningsinstitusjoner Samarbeid med industrien

Pedagogiske utfordringer Hvilken faglig bakgrunn skal vi forutsette Forskjell på kjemiker, maskin og elektrobakgrunn Hva med datateknikk/ simulering? Lage gode og praktiske lab’er Sammen med datateknikk/ simulering: En veldig lærerik kombinasjon Teoretisk nivå Hvor mye grunnfag (fysikk, matematikk, kjemi) kan studentene fra før?

Mulige forskningsområder Lokal/ midlertidig lagring av energi (eksempelvis ifb. SmartGrid) Fokusere på bestemte typer alternativ energi Vind (Aktuelle prosjekter på gang) Stirlingmotor? (her er det flere som er aktive) Utnyttelse av restvarme fra industrielle prosesser? Mulige småprosjekter for opplæring?

Samarbeid med andre institusjoner UMB? (jobber bl. a. med Stirlingmotorer) I Tyskland (Weihenstephan?) forskning på ulike typer vindgeneratorer Universitetet i Agder? Inspiria? (evt. lage demoer)

Samarbeid med næringsliv Prosjekter om energigjenvinning Produksjon av utstyr for alternativ energi? Vindmøller/ Stirlingmotor? Bruk av alternative typer brensel?

Oppsummering Lab/ Eksempler Industri/ praktisk bruk Økonomi