Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra, 10.05.2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
W w w. c a p p a. n o Cappa Trivselbarometer ® Cappa Trivselbarometer ® (Internundersøkelse for kjøpesentre / kjeder) NB: Presentasjonen er selvgående.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
HMS-kultur Janne Lea Svensson
HELSEFORETAKET KJELL STANDAL A/S
Frode B. Nilsen Drifts- og utviklingssjef, BankID Norge
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
”Klubbens indre liv og vekst”
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Les mer om plan og målarbeid
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
Revitalisering av IT-studiene Oppsummering av Riga-seminaret og Veien videre frem mot studiestart 2008 Jan Høiberg Juni 2007.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Medlemskap og mangfold
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Avdeling for sosionomutdanning
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Daglige stand-up møter er destruktive
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Departementets styring og styrenes rolle
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Modellkommunene Hva er unikt?
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Jon Olaf Olaussen ASKU Handelshøyskolen i Trondheim 1.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Medarbeiderundersøkelsen 2016/2017
Framtid - Samspill - Skaperglede
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Det strukturelle perspektivet
Teampresentasjon Innhold: Hva er et team?
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Årets norske Leanvirksomhet
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Årets norske Leanvirksomhet
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Årets norske Leanvirksomhet
Årets norske Leanvirksomhet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,

Team? “Et lite antall mennesker med utfyllende ferdigheter, som er forpliktet til en felles hensikt, felles mål og felles tilnærmings- måte, som det holder hverandre gjensidig ansvarlig for” (J. R. Katzenbach, 1993)

Hvorfor team på Avdeling for IT? ● Vi trenger å samle og fokusere de faglige ressursene for å: – Opprettholde topp kvalitet i studietilbudet. – Få flere med i FoU som understøtter masterstudiet (og et fremtidig Ph.D-program). ● Flyttingen til Remmen skal bli en reell samlokalisering av virksomheten, noe mer enn felles husrom.

Hva har vi hatt tidligere? ● Personalmøter og -seminarer. ● Midlertidige arbeidsgrupper rettet mot bestemte mål (utvikling av master, harmonisering av kursportefølje m.m.). ● Løst organiserte faggrupper (studieretninger på 3. år og master, laboratoriegrupper). ● Sporadisk kollkvievirksomhet og gjensidige presentasjoner av egen FoU.

Og hva er galt med det? ● For uforpliktende. ● Lite reelt samarbeide i møtene. ● Meningsutveksling uten at det tas beslutninger ● Få kollektive prosesser ● Dårlig vertikal og horisontal integrering. ● Fragmentert virksomhet, lite synergieffekter. ● “Ledelsen bestemmer alt” – svak medvirkning fra “menige” i viktige strategiske beslutninger.

Ny arbeidsform: Faglige team ● Fag- og teknisk ansatte organiseres i team. Hvert team fokuserer på et avdelingens viktige fag- eller virksomhetsområder. ● Et team delegeres hovedansvar for å planlegge og drive frem avdelingens arbeid med teamets fokusområde. ● Teamene gis tilgang til nødvendige ressurser som FoU-tid, reise- og utstyrsmidler, ekstern hjelp, etc. ● De ulike teamene må ha dialog med hverandre og rapportere beslutninger og planer til ledelsen og evt. avdelingsstyret for diskusjon.

Hvordan skal vi få det til å fungere? ● Vi trenger ikke et lag til med byråkrati. ● Men: Det må være noen forpliktelser og mekanismer som gjør at arbeidet ikke renner ut i sanden – en ansvarlig leder for hvert team? ● Teamene må(?) avkreves leveranser i form av planer for studieåret og rapporter om oppfølging av plan. ● Både teamstørrelse og -sammensetning er vel kritiske faktorer? ● Skal teknikere og IT-drift delta i teamene?

Og hvilke team trenger vi? ● Hvor mange faglige team er det fornuftig å ha, hvilke fagområder er viktigst? ● Valget av de faglige fokusområdene er et viktig strategisk valg mht. hva avdelingen skal satse på i tiden fremover. ● Er det viktige deler av virksomheten vår som kanskje ikke bør underkastes teamarbeid?

Hvor trykker den faglige skoen mest? ● FoU er oftest sololøp, flere må bli med i forskningen som støtter masterstudiet. ● Studieretningene i masterstudiet henger på enkeltpersoner, stor sårbarhet. Det samme gjelder mange av kursene i lavere grad. ● Trenger en tydeligere “rød tråd” i lavere grads kursportefølje og laboratorievirksomhet. ● Kontakter med samfunns- og næringsliv er “enkeltmannsforetak”, samordning må til.

Gruppearbeidet Bruk gjerne noe tid innledningsvis på en generell diskusjon om nytten av innføring av faglige team på avdelingen, hvis dere føler behov for det. Gruppen skal komme med forslag til svar på: ● Hvilke team trenger vi ved Avdeling for IT? ● Hvordan skal vi best organisere teamarbeidet? De foregående foilene inneholder flere punkter og delspørsmål som kan brukes som grunnlag for diskusjon. Hver gruppe velger en ordstyrer og en referent som presenterer gruppens konklusjoner i plenum.