Læringsteorier En første oversikt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Språk, tanke og kommunikasjon
Advertisements

Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Læringspsykologi: Klassikerne
Læringspsykologi: Klassikerne
Øystein, Susana og Anita
Trinn 2 Barnets første leveår.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Avoidance Frode Svartdal Okt
Senter for livslang læring
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Lek og begynneropplæring
LÆRING OG LÆRINGSTEORIER
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Læringsperspektiver En første innføring i læringsperspektiver med utgangspunkt Svanberg og Wille 2009.
Kulturhistorisk perspektiv
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
LÆRINGSTEORIER Magne Jensen 2009.
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
Barns læring, voksnes ansvar!
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Lek og Læring i barnehagen
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
”Bevissthetspsykologien”
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
Læring Forelesning i A1ab 2008
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Daniel Stern`s Teori.
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Allmennlærerutdanningen 1
Lærerutdanning for barnetrinnet/LUB 1
Allmennlærerutdanningen/ 1
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Kognito ergo sum.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PBL1 Praksisgruppe 6 Ingrid, Ulla, Kristin og Hilde.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Kapittel 7 Læring.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
ULIKE PERSPEKTIVER PÅ LÆRING
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Kapittel 11 Læringsteori.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
”Bevissthetspsykologien”
Utskrift av presentasjonen:

Læringsteorier En første oversikt

Læringsperspektiver Behaviorismen Fenomenologi Humanistisk psykologi Psykoanalytisk teori Kognitiv psykologi Det sosialpsykologiske perspektivet Konstruktivisme Sosiokulturell teori

1. Oversikt Behavioristisk tilnærming (kap. 2.1,8.2,8.3 og 13) Kognitiv og konstruktivistisk tilnærming (kap.2.4, 9, 10,13) Sosial/sosiokulturell tilnærming (kap.2.5, 2.6, 11,13)

1.1. Behavioristisk tilnærming Objektivisme Stimulus – respons Belønning og straff Alle kan lære alt

Overføring av følelsesreaksjoner Betinget Respons

Forming av atferd Nøytral atferd (R) Forsterkning (SR)

Straff og belønning Forsterkere: 2 slag Positive forsterkere: Fungerer som belønning når de blir føyd til situasjonen Negative forsterkere Fungerer som belønning når de fjernes fra situasjonen (det å fjerne en ubehagelig tilstand kan fungere som belønning)

Nettkilder http://www.fox.com/nanny911/ http://www.tvnorge.no/index_program_html?expandCategory=247&displayProgram=1154126 http://nettpsykologene.no/barneoppdragelse.htm http://pub.tv2.no/TV2/program/article348365.ece

Sentrale teoretikere Thorndike (1874 – 1949) Watson (1878 – 1958) Skinner (1904 – 1990)

Barnevakten Se på TV

Kognitiv psykologi Intellektuelle funksjoner/mentale prosesser i fokus Læring Hukommelse Tenkning Problemløsning Persepsjon Mennesket reagerer ikke automatisk på ytre stimuli Tolker Vurderer Finne mening og sammenheng i tilværelsen

Tre-trinns hukommelsesmodell Sanser Korttids- minnet Langtids- minne

Hukommelse Sanse- register Ferdighetsminne Sentral arbeids- enhet Kognitivt minne Episodisk Semantisk

Metakognisjon

Det sosialpsykologiske perspektiv

Utvikling Påvirket utenfra eller innenfra? Samspill mellom arv og miljø Eks: oppfatning av oss selv. Andre menneskers reaksjoner på oss har betydning for vår selvforståelse. Vi reagerer på det som kommuniseres gjennom språket (symbolspråk) = symbolsk interaksjonisme

Konstruktivisme Utgangspunkt i teori om kunnskap – hva er kunnskap? Kunnskap finnes ikke ”der ute” Kunnskap finnes bare i menneskets hode Mennesket bidrar selv til kunnskap gjennom aktivitet: (John Dewey) Vi konstruerer kunnskapen selv gjennom vår gamle kunnskap (Jean Piaget) Kognitiv konstruktivisme

Sosiokulturell teori Sosial konstruktivisme Læring og kunnskap må sees i lys av kulturen, språket, fellesskapet

Hva læring er Læring er situert Læring er grunnleggende sosial Læring er en integrert del av helheten Læring skjer innen denne helheten. Læring er grunnleggende sosial Kunnskap og ferdigheter ligger i kultur, historie og den sosiale kontakten vi har med hverandre. Læring er distribuert Mennesker kan forskjellige ting Fordi kunnskapen er distribuert/fordelt må læring også være sosial

Hva læring er Læring er mediert Språket er sentralt i læringsprosesser Mediert = formidlet Personer Redskaper Språket er sentralt i læringsprosesser Språklig framstilling plasserer oss i en sosial og historisk tradisjon. Hvert ord er fylt av ekko fra stemmer til tidligere brukere Læring er deltaking i praksisfellesskap Læring skjer primært gjennom å delta i fellesskap