Læringsteorier En første oversikt
Læringsperspektiver Behaviorismen Fenomenologi Humanistisk psykologi Psykoanalytisk teori Kognitiv psykologi Det sosialpsykologiske perspektivet Konstruktivisme Sosiokulturell teori
1. Oversikt Behavioristisk tilnærming (kap. 2.1,8.2,8.3 og 13) Kognitiv og konstruktivistisk tilnærming (kap.2.4, 9, 10,13) Sosial/sosiokulturell tilnærming (kap.2.5, 2.6, 11,13)
1.1. Behavioristisk tilnærming Objektivisme Stimulus – respons Belønning og straff Alle kan lære alt
Overføring av følelsesreaksjoner Betinget Respons
Forming av atferd Nøytral atferd (R) Forsterkning (SR)
Straff og belønning Forsterkere: 2 slag Positive forsterkere: Fungerer som belønning når de blir føyd til situasjonen Negative forsterkere Fungerer som belønning når de fjernes fra situasjonen (det å fjerne en ubehagelig tilstand kan fungere som belønning)
Nettkilder http://www.fox.com/nanny911/ http://www.tvnorge.no/index_program_html?expandCategory=247&displayProgram=1154126 http://nettpsykologene.no/barneoppdragelse.htm http://pub.tv2.no/TV2/program/article348365.ece
Sentrale teoretikere Thorndike (1874 – 1949) Watson (1878 – 1958) Skinner (1904 – 1990)
Barnevakten Se på TV
Kognitiv psykologi Intellektuelle funksjoner/mentale prosesser i fokus Læring Hukommelse Tenkning Problemløsning Persepsjon Mennesket reagerer ikke automatisk på ytre stimuli Tolker Vurderer Finne mening og sammenheng i tilværelsen
Tre-trinns hukommelsesmodell Sanser Korttids- minnet Langtids- minne
Hukommelse Sanse- register Ferdighetsminne Sentral arbeids- enhet Kognitivt minne Episodisk Semantisk
Metakognisjon
Det sosialpsykologiske perspektiv
Utvikling Påvirket utenfra eller innenfra? Samspill mellom arv og miljø Eks: oppfatning av oss selv. Andre menneskers reaksjoner på oss har betydning for vår selvforståelse. Vi reagerer på det som kommuniseres gjennom språket (symbolspråk) = symbolsk interaksjonisme
Konstruktivisme Utgangspunkt i teori om kunnskap – hva er kunnskap? Kunnskap finnes ikke ”der ute” Kunnskap finnes bare i menneskets hode Mennesket bidrar selv til kunnskap gjennom aktivitet: (John Dewey) Vi konstruerer kunnskapen selv gjennom vår gamle kunnskap (Jean Piaget) Kognitiv konstruktivisme
Sosiokulturell teori Sosial konstruktivisme Læring og kunnskap må sees i lys av kulturen, språket, fellesskapet
Hva læring er Læring er situert Læring er grunnleggende sosial Læring er en integrert del av helheten Læring skjer innen denne helheten. Læring er grunnleggende sosial Kunnskap og ferdigheter ligger i kultur, historie og den sosiale kontakten vi har med hverandre. Læring er distribuert Mennesker kan forskjellige ting Fordi kunnskapen er distribuert/fordelt må læring også være sosial
Hva læring er Læring er mediert Språket er sentralt i læringsprosesser Mediert = formidlet Personer Redskaper Språket er sentralt i læringsprosesser Språklig framstilling plasserer oss i en sosial og historisk tradisjon. Hvert ord er fylt av ekko fra stemmer til tidligere brukere Læring er deltaking i praksisfellesskap Læring skjer primært gjennom å delta i fellesskap