1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

Europas 7 problemer Frivillig barnløshet. Fundamental endring i befolkningsstruktur. Sammenbruddets tall er 1,3 Den demografiske motsatsen til en frontkollisjon.
KOMMUNISMENS FALL BERLINMUREN VAR SYMBOLET PÅ DET DELTE EUROPA
5 Kultur.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Paneuropeisk meningsmåling om ansattes helse og sikkerhet Representative resultater for 36.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.
Sted, land Arrangement og dato Du reiser aldri alene Skal fortelle…
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Antikken.
Tegneserier.
Student Exchange Programme
Norsk Ergonomiforenings handlingsplan Knut Inge Fostervold Leder NEF.
Wien-kongressen og nye revolusjoner
Frankrike Hei, i Frankrike er styreformen Republikk.
TYSKLAND.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
Den Norske Skolen i London
Useful or Useless? Your Choice! SOKRATES – Comenius skoleprosjekt 1.1 Malakoff vg skole Sølve Tegnér Stenmark.
Drammen International Programme Nytt tilbud for VG1-elever.
Regionene i Europa. Erfaringer vi kan lære av. Åse Erdal Brusselrepresentant KS Frostating, 23. april 2004.
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Utveksling – for deg som vil noe mer!
Kapittel 11: Den store krigen
Kapittel 16: Renessanse og reformasjoner
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Marius Vøllestad Bø vgs
AN INTRODUCTION TO NATO
Den mangfoldige renessansen
1 Statistikk om religion og tro Nordisk Statistikermøte i København Tema 1, utvikling av statistikken Asle Rolland Statistisk sentralbyrå.
EUs ungdomsprogram Aktiv ungdom Et program for ikke-formell læring Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
"God bagasje på livets reise."
Utviklingsstudier - utveksling Studenter på utviklingsstudier kan ta delstudier i utlandet i 4. og/eller 5 semester Søknadsfrist (for 4. semester): 15.
Lucy Smiths Barnerettighetsdag 2014 Internasjonale erfaringer med klageordninger og barns muligheter for å bruke domstolene Kirsten Sandberg.
Hvorfor fikk vi 1. verdenskrig?
Adam & Eva. Adam & Eva Av Espen, Benjamin og Martin E Kristendommen Av Espen, Benjamin og Martin E.
Feilslått integrasjon Stikker planen, EDC og EPC ( )
Napoleonskrigene og Norge
Velkommen Norge i ny drakt.
Hva er viktig å kunne til prøva!
Det norske radiomarkedet er underutviklet både lytter og annonsemessig *Metode for innhenting av data kan variere fra land til land **Norsk Gallup oppgir.
NetCom kutter surfeprisene i Europa
Nasjonale strategier? Krise og nye initiativ ( ) EDC, Messinakonferansen og Romatraktaten.
Storbritannia og europeisk integrasjon ( ) Endringer i britisk politikk. Forsøk på utvidelse og de Gaulles veto.
USA og integrasjon.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
1.USA og integrasjon 2. Fra stagnasjon og krise via Enhetsakten til Maastricht.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
EU Den europeiske union.
Andre verdenskrig.
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Nyere global historie Etter 1800.
1. Verdenskrig Mål: Du skal vite hvorfor 1. verdenskrig brøt ut og hvordan krigen utviklet seg Du skal ha kjennskap til hvordan det var å leve.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Den første verdenskrig
SAMPOL M3 V00 6. Interesseorganisasjoner og korporatisme
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
Erfaringer fra europeiske prosjekt med ulike kirkesamfunn.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Religion og integrering
Hege Andreassen Utdanningsavdelingen rådgiver
Religion og Identitet Lisa Stornes
1.
Utskrift av presentasjonen:

1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?

2 Europa i endring Endring av det politiske kart på 1990-tallet. –Store endringer i de øst-europeiske stater Ulike kontekst, mht –religionens plass i samfunnet –Skolesystemer –forhold stat-religion. Økende pluralisme –Konkurrerende verdisystemer Foreldre har sterke rettigheter

3 Europa – et mangfoldig kontinent Religionsbaserte skolesystem –Et felles system –Parallelle system Religionsbaserte skoler Religionsundervisning i skolen –En sak for trossamfunnet –Et samarbeidsprosjekt trossamf. – skole –Et ansvar for skolen Ingen religionsundervisning i skolen

4 Religionsbaserte skolesystem Et felles system for alle –En verdibasis tilsvarende dominerende religion/ideologi –Fritak for minoriteter – ikke alternativer (?) –>Romersk-katolsk skole: Italia, Spania, Malta –>Gresk-ortodoks skole: Hellas –>Islamsk skole: Tyrkia –>Ateistisk skole: Albania (+ tidl. komm. Stater) –>(Ev-luthersk skole: Norge )

5 Parallelle systemer ”Blandede” land – flere kirkesamfunn ved siden av hverandre. Vanlig: katolske og evangeliske/ protestantiske private skoler. Og offentlige sekulære. Staten støtter alle skolene. –>Irland –>Nederland: 1/3 av her type: kat. / prot. / off. –Utfordring: sekularisering og innvandring. –Utvikle skoleidentitet: markedsføring av sin skole

6 Religionsbaserte skoler Enhetsskoler (for alle), men utviklet sin profil på basis av tradisjoner > England: religionsbasis avgjøres på skolenivå. > Fire kategorier, med offentlig støtte: –Voluntary aided –Voluntary Controlled –Foundations –Community schools

7 RE i skolen – en sak for trossamfunnet Felles offentlig skolesystem. Differensiert religionsundervisning. Staten legitimerer mangfoldet. > Belgia > Østerrike: 15 trossamfunn kan gi underv. Trossamfunnet har ansvar for underv. > Postkommunistiske stater: Tsjekkia, Romania, Russland, Estland, Ungarn, Polen. –Variert, og forholdsvis liten oppslutning enda.

8 RE i skolen – et samarbeid mellom trossamfunnet og skole Trossamfunnet stor innflytelse på innhold, men skolen står for gjennomføring. > Finland: –konfesjonell parallellundervisning. Luthersk og ortodoks (3%) og alternativ livssynsunderv. > Tyskland: –lærere godkjennes av det aktuelle trossamf. –Katolsk (1/3), protestantisk (1/3), islam mm –> Brandenburg: LER (u-skolen)

9 RE – et ansvar for skolen Et offentlig ansvar. Enhetsskole-tradisjon. Begrenset fritak. > Norge: KRL –Individuell livsutrustning/livskompetanse, toleranse og flerkulturkompetanse. –Enheltsskolen et redskap i nasjonalbyggingen > Sverige: –Religion en integrert del av samfunnsfagene. Fagområdet mister sin identitet?

10 Ingen RE i skolen Holder religion som fagområde utenfor skolen. Ev. del av historie og språk. Religions oppfattes som en privat sak. Offentlig ”sekularisme”. Avsette tid der elever får fri til å gå til sitt trossamfunn. > Frankrike: –Dilemma: rel. klesdrakt, eks. hijab (hodesjal)

11 Et komplisert europeisk landskap Religion kommer til uttrykk på tre ulike nivå: Skolesystem / skole / fag Religion er for mange av fundamental betydning. Politikk for integrering eller assimilering? Foreldreretten prioriteres ? –> parallelle skoler eller alternativ religionsundervisning

12 Ulike skillelinjer i Europa Katolske protestantiske: –Protestantiske land: ser på skolen som et offentlig anliggende. Vest øst: –Vest: økende pluralisme og invividualisme –Øst: økende interesse for religion. Tidligere totalitære stater stater med kort nasjonal-historie: –Trossamfunnenes frihet en sikring mot det totalitære (Tyskland og post.komm. stater) –Staten sikrer religionsmangfold og meningsforskjeller (Skandinavia)