Hverdagsforestillinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Konstruktivisme og begrepsinnlæring i naturfagene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Layout - utforming - design i
Pedagogisk analyse.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
I Dibrastan bor dubridene…
Kognitiv utvikling (del 2)
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006.
Etter forarbeid, undervisning i Newton-rommet og etterarbeid ønsker vi at dere har lært:
Legg merke til import av strøm på vinterstid.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Vår spennende barnehagehverdag på Rød VI OPPLEVER FIN LEK, KOSER OSS VELDIG, OG DANNER STADIG NYE VENNSKAPSBÅND PÅ RØD AVDELING. HER ER SMÅ GLIMT FRA VÅR.
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Kulturteori
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Kraft og bevegelse Kap 9.
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
A-team Positivt læringsmiljø for alle elever i Oppegård Kommune Et samarbeidsprosjekt mellom Alternativ Opplæring (AO) og PPT, august 2014.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Tema og problemstilling Institutt for statsvitenskap Kilde: Jan Erling Klausen.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
1 Hverdagsforestillinger - problem, men også en kilde til engasjement! Nettverksamling i fysikk Byåsen vgs Astrid Johansen, Skolelaboratoriet,
1 Kan en evig og personlig Gud eksistere?. 2 Kan vi tenke at Gud finnes? Finnes en grunnleggende årsak til alt? Finnes en grunnleggende årsak til alt?
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Kjære forskere!   Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Arbeid, energi og effekt
Utforsking 1 Økt 1.3.
Newtons lover.
I Dibrastan bor dubridene…
Profesjonelle læringsfellesskap
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Introduksjon: Gjennomgang av kurs innhold og pensum
Kjemiske reaksjoner Mål for økta:
Utskrift av presentasjonen:

Hverdagsforestillinger Også kalt alternative forestillinger eller misoppfatninger Område der det har vært gjort betydelig forskningsinnsats. Nært knyttet til konstruktivistisk læringssyn.

Hverdagsforestillinger er.. forklaringsmodeller som avviker fra vitenskapelig forklaring, ofte basert på intuitiv logikk. forestillinger som er personlige, men mange elever kan ha (nesten) like forklaringsmodeller. inkoherent, ulike forklaringer av like fenomen til ulik tid. stabile, vanskelige å endre over tid.

Hverdagsforestillinger og undervisning Eleven har med sine alternative forestillinger til skolen, da kan dette skje: de eksisterende strukturer forsterkes (assimilasjon) Vranglære??? nye strukturer/forklaringsmodeller dannes (akkomodasjon) Varige endringer??? ingenting….

Lærere og hverdagsforestillinger Må rydde opp i egne alternative forestillinger. Bør kjenne til vanlige hverdagsforestillinger i temaet. Utfordre elevenes hverdagsforestillinger? - konkretisere - anvende na.vit. kunnskaper på dagligliv - elever/lærere forklarer - elevene øver na.vit. tankegang

Årsaker til hverdagsforestillinger (?) Uklare begreper for eksempel energi, strøm Fokuserer på endringer ikke på stabilitet for eksempel krefter på legeme i ro - bevegelse. Fokuserer på begrenset del av system for eksempel forbrenning Lineær tid tenking heller enn symmetri for eksempel oppvarming øke/minke energi