Selvbetjeningsportaler E-serviceprosjektet til Vest-Finnmark Regionråd.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Advertisements

Strategisk ledelse og IKT
Levanger formannskap – Ola Stene, rådmann – Levanger kommune Det Digitale Trøndelag (DDT) er et prosjektsamarbeid på digitale tjenester. Deltakere:
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Den sømløse kommune – fra visjon til virkelighet Christer Gundersen - KS Emnekart 2006.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
e-Kommune 12k styremøte, Vindfjelltunet, Lardal 20. september 2006
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
EKommune strategi Lars Tveit, KS.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Selvbetjening - kommuneportaler
Kommunale erfaringer og muligheter Hvilke nye muligheter gir WMS? Viktige forutsetninger for å få kommunene til å satse på WMS Hvordan komme i gang?
Gjennomgang av kommunenes selvbetjeningsportaler
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Regionale forskningsfond
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Halvdagsseminar 20. April 2001 Lampeland Kurs og Turisstenter,
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Sentraladministrasjonen
Direktoratet for forvaltning og IKT
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Regionalt samarbeid/ partnerskap
25. desember 2018.
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Digihjelpen – Levanger kommune
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Hva er elektronisk samhandling?
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Utskrift av presentasjonen:

Selvbetjeningsportaler E-serviceprosjektet til Vest-Finnmark Regionråd

Disposisjon: selvbetjeningsportal Sentrale føringer fra KS og Regjeringen Om e-serviceprosjektet til Vest-Finnmark regionråd Prosjektutfordringer/organisatoriske utfordringer Samarbeidsrelasjoner

Sentrale føringer Regjeringen har utformet sin IT-politikk for årene fremover. KS har utformet IT-strategi for kommunesektoren. Nasjonale og internasjonale samfunnsstrømninger.

eKommune 2009 – det digitale spranget Strategi- og handlingsplan for IKT i kommunesektoren. Visjon for den digitale kommunen: ”eKommunen skal aktivt utnytte moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi til å skape tilgjengelig og effektiv forvaltning og gode tjenester til innbyggerne og næringsliv.”

eKommune 2009 – det digitale spranget gi innbyggerne mulighet til å velge kommunikasjonskanal gi innbyggerne mulighet til å delta i demokratisk dialog på nettet om viktige samfunnsspørsmål flest mulig tjenester tilgjengelig på nett bruke IKT til å skape tjenester med høy kvalitet samhandle elektronisk med andre forvaltningsnivåer og offentlige virksomheter for å skape helhetlige offentlige tjenester frigjøre ressurser gjennom effektivisering av forvaltningen ved bruk av IKT

eNorge 2009 – det digitale spranget Regjeringens IT-politikk i årene fremover. 3 målområder: 1. Enkeltmennesket i det digitale Norge 2. Innovasjon og vekst i næringslivet 3. En samordnet og brukertilpasset offentlig sektor

Statens MinSide Tidl. MOD fremførte MinSide som et prestisjeprosjekt i forbindelse med forenkling og effektivisering av offentlig sektor. I dag er MinSide (fase 1) ferdigutviklet, men problematikk relatert til sikkerhetsportalen medfører utsettelse av lanseringen til 2007.

Statens MinSide Innsyn i personlig informasjon fra flere offentlige registre. Mulighet for innsending av søknader, registreringer og forespørsler. Sikker pålogging og sikker kommunikasjon med det offentlige.

Statens MinSide Samordnet offentlig sektor – innbyggeren skal kunne forholde seg til ”det offentlige”, og ikke trenge å vite hvilket nivå som tilbyr ulike tjenester. Innbyggeren skal ha sin egen, personifiserte side, som informasjons- og kommunikasjonskanal mot det offentlige. Målsetting: I løpet av 2009 skal alle relevante interaktive tjenester som har innbyggerne som målgruppe, være tilgjengelig gjennom innbyggerportalen MinSide.

VFR sitt e-serviceprosjekt VFR sendte søknad til Høykom og fikk midler til realisering av et e- serviceprosjekt. I tillegg har Fylkesmannen i Finnmark gitt midler. Totalramme:1,8 mill kr + kommunalt internt ressursbruk. Måsøy kommune har prosjektansvaret. Prosjektet forsyner kommunene i regionen med fremtidsrettede e-serviceløsninger.

VFR sitt e-serviceprosjekt Prosjektets målsettinger: Det skal etableres en felles serviceportal som er tilgjengelig for alle innbyggere i regionen. Kommunale basistjenester skal gjøres tilgjengelig i portalen. Det skal utvikles et brukervennlig og enkelt system for direkte brukerstøtte og oppfølging.

VFR sitt e-serviceprosjekt Digitale kart. Edialog24 – ”chat”. Ny hjemmeside til VFR, med prosjektrom. Økt funksjonalitet på kommunenes hjemmesider. Kompetanseheving i organisasjonene. Selvbetjeningsportal for innbyggerne. Sikker pålogging, personifiserte sider. Komplett skjemabank, delvis integrert mot fagsystemene. Uttrekk av økonomi- og fakturasystemene. Meldingssystem.

Felles kartinnsyn

Edialog24

Selvbetjeningsportalen

Skjemabanken

Skjema med registerknytninger

Skjemahistorikk

Fakturauttrekk

Organisatoriske utfordringer Erfaring fra utrulling av edialog24 og digitale kart: Utfordring å gi tilstrekkelig informasjon innad i organisasjonene. Lokale prosjektledere/kontaktpersoner må gjøre prioritere prosjektet i en hektisk hverdag. Mange berørte nivå – ledelse, servicepersonell, IT- avdelinger, webmaster. Prosjektets må være i stand til å forplikte organisasjonene, ikke bare ledelsesrelatert.

Organisatoriske utfordringer Selvbetjeningsportalen blir ”svennestykket” for prosjektet. Dette fordi det krever koordinering og innsats på flere områder: Servicepersonellet skal kunne portalen inngående. Det er mye ”under panseret” trafikk som må håndteres av IT-personellet. Innbyggerne må ta i bruk portalen ifbm økt selvbetjening. Portalen skal vedlikeholdes og oppdateres (for eksempel endring av skjema). Økonomiske utfordringer.

Samarbeidsrelasjoner IKT-strategi for Hammerfest kommune og Alta kommune utarbeides/rulleres i år. Mulighet for fellesløp. Samarbeidsrelasjoner etableres. VFR sitt prosjekt bør koordineres med andre e-serviceprosjekter i Finnmark (eks. ”Serviceportalen for Vardø kommune”).

Prosjektets relevans: regionen Prosjektets relevans for regionen: Prosjektet gjør Vest-Finnmark til en foregangsregion i Nord-Norge innen elektroniske tjenester i kommunal forvaltning. Tjenesteportalen gir helt nye muligheter for kommunikasjon både til og fra forvaltningen. I en region som preges av store avstander og begrenset infrastruktur er dette viktig. Prosjektet bidrar til kompetanseoppbygging i kommunene innen elektronisk kundekontakt og elektronisk saksbehandling. Prosjektet vil utnytte de kommende fiberutbygginger og fra første dag gi innbyggerne tjenester over bredbånd.

Prosjektets relevans: KS Nettverk og fagkompetanse både nasjonalt, regionalt og lokalt: KS bidrag bør være en kompetansepilot/-guide. Eksterne midler kan brukes for å gjennomføre: Opplæringstiltak i kommunene. Arbeid med implementering i kommuneorganisasjonene. Bygge nettverk mellom brukerne i de ulike kommuneadministrasjonene. Bidra til å videreutvikle portalen ift e-demokratifunksjoner og økt integrasjon mot sak- og arkivsystemene. Motiverings- og opplæringstiltak for servicetorgpersonalet som blir fronttjenesten mot innbyggerne. Opplæring av IT-personale for å øke samhandling i regionen og øke kompetanse i felles driftsløsninger.