Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Selvbetjening - kommuneportaler
Regionrådsmøte , PA Roy Allan Hansen
2
VFR sitt e-serviceprosjekt
Prosjektets målsettinger: Det skal etableres en felles serviceportal som er tilgjengelig for alle innbyggere i regionen. Kommunale basistjenester skal gjøres tilgjengelig i portalen. Det skal utvikles et brukervennlig og enkelt system for direkte brukerstøtte og oppfølging.
3
Status og fremdriftsplan
Et arbeidsutkast foreligger. Kommunene jobber i disse dager med eget skjemabehov. Stor forskjell! Koordinering med MinSide. Fase 1: Lansering i oktober/november. Fase 2: Lansering usikker. Januar/februar.
4
Portalen et supplement
De kommunale hjemmesidene beholdes som før, men får et nytt menypunkt med navn ”selvbetjening”. Viktig: Portalen inneholder tjenester, ikke informasjon og tjenestebeskrivelser. Kommunene bør komplettere med tjenestebeskrivelser. Portalen er dermed et supplement til dagens hjemmesider.
5
Integrasjonsprosjekt
Trygdeetat Skatteetat Lånekassa MinSide Sikkerhet Folkeregister Kommuneportal Enhetsregister Sakssystem Økonomisys
6
Selvbetjeningsportalen – Fase 1
7
Selvbetjeningsportalen – Fase 2
8
Autentisering og -nivå
Autentisering forutsetning for å realisere portalen. Flere nivåer: Lav autentisering: Brukernavn/passord Lite personlig informasjon, begrenset risiko. Middels autentisering: Person Standard ”Vårt nivå” – fakturaopplysninger, historikk, integrasjoner. Høy autentisering: Person Høy Innenfor personvernlovgivningen.
9
Fordeler med å være autentisert:
Kommunen vet hvem vedkommende er, og kan dermed tilgjengeliggjøre flere e-tjenester: Personlige profiler med uttrekk fra folkeregisteret. Preutfylling av skjema. Skjemaarkiv + mellomlagring av skjema. Fakturauttrekk. Oppslag mot andre eksterne databaser. Integrasjon mot MinSide.
10
Mulige autentiseringsløsninger:
BuyPass (eks. spillerkortet Norsk Tipping). BankID (Sparebank1 N-N nettbank). MinSide IDP (PIN-koder fra skattekortet). BuyPass og BankID er utbredt i regionen, men koster i etablering og drift. MinSide IDP er gratis i bruk, for kommuner som samarbeider med MinSide. Hvilke løsninger skal VFR benytte?
11
Digital kompetanse Suksesskriterium: befolkningen må kunne benytte seg av mulighetene i portalen. Mulig å presentere e-Borger og datakortmodulene i portalen – venter avklaring fra Dataforeningen. God tilnærming på de nasjonale føringene rundt utvikling av den digitale kompetansen.
12
Økonomi Utgangspunkt: økonomisk ramme på 1,8 mill.
Alta kommune tilfører prosjektet med 0,3 mill kr. Lite reserver. Prinsipielle avklaringer nødvendig. Utfordring å realisere e-Borgerkonseptet, BuyPass og BankID.
13
Prinsippavklaring økonomi
Kommunene betaler selv for tilpasninger i egne datasystemer (muliggjør uttrekk). Oppgradering av saksbehandlingssystemene. Komponent for uttrekk av fakturainformasjon. Portalen designer og presenterer data i portalen. Ryddig prinsipp i forhold til hva den enkelte kommune ønsker (og kan) tilby av e-tjenester.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.