God praksis med startlån

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Del 2: Personlig økonomi.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
LOV OM BARNEVERNTJENESTER - ANSVARSFORDELING
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Konferanse for kommunale råd for likestilling
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Sparebankforeningens årsmøte 2004 Pressekonferanse Adm. direktør Arne Hyttnes.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Bosetting Nina Gran.
Organisering av flyktningarbeidet
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD Med fokus på boligpolitikk og boligsosialt arbeid.
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
ECON-Rapport Kommunenes arbeid med startlånet - Forslag til forbedringer - Husbanken Oslo 19. april 2006 Jorun Andreassen ECON Analyse.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Boliger til vanskeligstilte Husbankens nye låneordninger
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
Geir Barvik Administrerende direktør
Kommunene og Husbanken Hvordan jobbe sammen mot et felles mål KBL-konferanse Larvik 6.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Husleierestanser, en utfordring?
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Rapport over bruken av økonomiske boligvirkemidler 2011
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Bruk av etableringslån* i Oslo og Akershus Rolf Barlindhaug Norges byggforskningsinstitutt * nå en del av Startlåneordningen.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Fremskaffelse av leieboliger
Boligsosialt utviklingsprogram Skien kommune
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Anne-Gro Rolland Husbanken Region vest
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Bildebredden må være 23,4cm Dialogmøte for økonomiansvarlige i kommunene onsdag
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Boligdimensjonen i omsorgsmeldingen Tilgjengelighet og universell utforming Adm. direktør Geir Barvik Husbanken.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
16. sep Fagsamling Startlån Husbanken Region Bodø Lena Jørgensen.
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
Fagdag om Startlån Bodø 12. mai 2011 Startlån i praksis i Bodø kommune.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
”Alle skal bo trygt og godt” Fylkesmannen i Troms v/ rådgiver Eva Angell
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Husbanken og kommunene
Hadsel Eiendom KF Leie-til-eie.
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
Kompetansenettverk startlån
Bruk og utvikling av Husbankens ”virkemiddelpakke”
Boligkonferanse
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Boligsosialt utviklingsprogram
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Utskrift av presentasjonen:

God praksis med startlån Boligkonferansen 2011, 04.05.2011 Lars-Erik Becken

Nærmere om utredningen: Econ-rapport 2009:106 God praksis med startlån Oppdragsgiver var KRD Formidle hvordan startlånet kan være et godt boligsosialt virkemiddel hvis det brukes på en hensiktsmessig måte alene eller i samspill med andre virkemidler. Vi skulle.. ..synliggjøre økonomiske fordeler (og eventuelle ulemper) for kommunene ved en mer offensiv bruk av startlån ..belyse hvordan dagens tapsfond og tapsordningen kan bidra til en mer offensiv bruk av startlånet ..legge frem eksempler på god bruk av startlånet Avgrensning - Verken en vurdering av.. ..alle aspekter ved startlån ..en samfunnsøkonomisk vurdering av startlån

Datainnsamling Dokumentstudie Registeranalyse politiske dokumenter, regelverk, rapporter, evalueringer, m.v. Registeranalyse Alle startlånsavtaler i perioden 2004-2008 Målgrupper pr kommune pr år i perioden 2004-2008 Innrapporterte tap pr kommune pr år til Husbanken i perioden 2003-2008 Intervjuer med Husbankens regionkontorer Casestudier av 8 kommuner med god bruk av startlån Avklarende telefonintervjuer med informanter

Startlånsordningen

Startlån.. Målgrupper kan deles i to; Kommunen gir startlån til: ..skal bidra til at husstander med boligetableringsproblemer skal få mulighet til å etablere seg og bli boende i nøkterne og gode boliger. ..er behovsprøvd og kan omfatte blant andre unge i etablerings­fasen, barnefamilier, enslige forsørgere, funksjonshemmede, flykt­ninger, personer med oppholdstillatelse på humanitært grunnlag og andre økonomisk vanskeligstilte hustander. Målgrupper kan deles i to; de som IKKE mottar offentlig ytelser/tjenester for vanskeligstilte de som mottar andre offentlig tjenester/ytelser for vanskeligstilte Kommunen gir startlån til: Kjøp av bolig Utbedring av bolig Oppføring av bolig Refinansiering av bolig

Startlån etter målgruppe i perioden 2004 til 2008. N=35.626

Startlån og andre individrettede ytelser som forvaltes av kommunen Bostøtte Kommunal Kun i de største byene Ofte forbeholdt utleieboliger Statlig 10 prosent av alle mottakere av startlån fikk bostøtte i perioden 2004-2008 Gjennomsnittlig bostøtte var omlag 5.000 pr år Flere kan få statlig bostøtte fra juli 2009 (endret regelverk) Statlig boligtilskudd Kan brukes til oppføring, kjøp, utbedring, tilpassing og refinansiering Til personer med varig lav inntekt En svært knapp ressurs Varierende tilgang for kommunene Ulik praksis i kommunene Gi store beløp til få - eller - Gi små beløp til ”mange”

Økonomiske konsekvenser for kommunene ved startlån

Praktisering av startlån og omverdenen Tre aktører; Staten ved Husbanken Kommunen Startlønnsmottaker (og evt. familie) Utover de individrettede boligsosiale virkemidlene som forvaltes av kommunene er det en rekke andre ordninger ovenfor økonomisk vanskeligstilte Ytelser direkte fra staten ved Husbanken (grunnlån, mv.) Statlige (trygdeytelser mv.) Kommunale (sosialhjelp mv.)

Økonomiske konsekvenser ved startlån Ikke en samfunnsøkonomiske analyse av startlån Utfordrende å vurdere økonomiske konsekvenser for kommunene Ikke alle økonomiske aspekter er synlige Ulike økonomiske konsekvenser på kort og lang sikt En del ikke identifiserbare konsekvenser Også stor variasjon mellom kommunene Geografi/avstander Økonomi Tilgang til kommunale boliger Tilgang til annen bistand/ytelser Arbeidsmarked m.v. Konsekvenser blir kommunespesifikke

Mer offensiv bruk av startlån kan ..være overføring til personer som kunne kjøpt bolig på egenhånd ..bidra til å ”jekke” opp boligprisene (men også stabilisere dem) ..konkurrere med andre långivere/banker

Mulig inntekter/besparelser ved en mer offensiv bruk av startlån På kort sikt kan startlån bidra til å beholde bolig ved samlivsbrudd Sikre barna stabilt /samme oppvekstmiljø – kunne bo hos begge foreldre at funksjonshemmede barn fortsatt kan bo hjemme å kjøpe en bolig (for fremtiden) med universell utforming oppgradering for fortsatt å kunne bo i egen boligen å redusere behovet for institusjonsplasser å redusere bistand/ytelser fra andre deler av hjelpeapparatet å redusere behov for kommunale boliger – mer gjennomgangsboliger Få tilflytning / hindre fraflytting : økt skatteinngang til kommunen På lengre sikt kan startlån bidra til å gi mottaker bedre og tryggere rammer rundt livene de lever redusert behov for offentlig ytelser gi barn tryggere og bedre oppvekstvilkår

Mulig kostnader ved en mer offensiv bruk av startlån På kort sikt Belastning ved saksbehandling varierer – kan være stor Kostnader til forvaltning av startlån – kan ta 0,25 i rentepåslag Bruk av eksternforvalter – finansieres av rentepåslaget og gebyr På lengre sikt Oppfølging av startlånsmottakere Kostnader/administrativ belastning ved misligholdte lån At de som misligholder blir tapere ”enda en gang” Konsekvenser av tap Forholdsvis små tap på startlån (boligene øker stadig i verdi) Relativt få tap Eventuelle tap dekkes i hovedsak av tapsfondet (statlig midler)

Tap og tapsfond

Tap på startlån og tapsfond Tapsfond bygges opp av boligtilskudd fra staten Frem t.o.m. 2004 – sette av 20 prosent av boligtilskuddet til tapsfondet Fra 2005 stilt i bero. Kommuner med små tapsfond kan fortsatt søke Husbanken om å sette av midler til fondet Økonomiske konsekvenser når et tap regnskapsføres/rapporteres Kommunen har tapsrisikoen for de første 25 prosent av restgjelden Staten har tapsrisikoen for de siste 75 prosent Hva som er et reelt tap Er avhengig av når tapet regnskapsføres/rapporteres Kommunen kan følge opp krav i 10 år Kommunen kan inngå en gjeldsordning med skyldner Kun ved konkurs og dødsbo blir det reelle tapet synlig med en gang (tvangssalg)

Usikkerhet til rapportering av tap på startlån og tapsfond En del kommuner har ikke opprettet tapsfond Tapsfondet er primært bygd opp av statlig boligtilskudd Tapsfondet kan også være bygd opp.. ..ved tilbakeføring av bokført tap som ble mindre enn forventet ..av ”friske” kommunale midler Ved større tap enn tapsfondet kan statlig boligtilskudd etterfølgende år dekke tapet Mulighet til kommunale tilpassing En del kommuner følger ikke aktivt opp misligholdte lån rapporterer ikke sine tap

Tapsfondets andel av totale utlån ved årsslutt 2008 (N=358)

Kommunenes tap på startlån (ved årsslutt hvert år)

God praksis ved startlånet

Casestudien i 8 kommuner Vi har hentet våre informanter blant: Rådmenn Politisk ledelse Boligkontor el.l. NAV/sosialtjenesten Lokale banker Tema Retningslinjer for kommunens boligsosiale arbeid, startlån m.v. Kommunens økonomiske rammer for startlån, låneopptak og tapsfond Kommunens strategiske samarbeid med eksterne aktører om startlån Kommunens organisering og forankring av startlån og boligsosiale arbeid Saksbehandlingen av enkeltsøknader om startlån Forvaltning av inngått startlånsavtaler

Kriterier for god bruk av startlånet At kommunen: har god forståelse av virkemiddelets rolle har god administrativ forankring har vilje til å bruke lånet og ta risiko har helhet i bruken av de boligsosiale virkemidlene treffer målgruppene for lånet har treffsikker markedsføring av startlånet har et godt samarbeid med eksterne aktører (banker/forvaltere)

Økonomiske rammer for startlånet Midlene blir utbetalt til kommunene når Husbanken har mottatt.. ..låneavtale undertegnet av ordfører ..dokumentasjon på at kommunestyret har fattet vedtak om låneopptaket ..eventuell dokumentasjon på at det foreligger godkjenning av låneopptaket fra fylkesmannen Økonomiske ramme for kommunene (Inntrykk fra caseene) De fleste kommunene får overført pengene i januar/februar hvert år Saksbehandlernivået har ønsket betydelige høyere låneopptak enn lånebeløpet Fastsettes av kommunens ledelse (administrativt/politisk) uten noen grundig vurdering av behovet? Kommunens økonomi har ikke betydning for nivået på lånet som tas opp At pengene ”er brukt opp” er ikke nødvendigvis noen god indikasjon på at beløpet er riktig Viktig at saksbehandlere/administrasjonen informerer internt politisk nivå

God praksis - Samarbeid og markedsføring Samarbeid om startlån med.. andre kommuner Kan utveksle erfaringer Mulighet for interkommunalt samarbeid? private banker Viktig at man ikke oppfattes som konkurrenter – noe skepsis blant bankene Viktig at kommunen og bankene forstår hverandres rolle Rekrutteringskanal for startlånsmottakere Husbanken Delta på kurs-/erfaringssamlinger Utnytte regionskontorenes kompetanse Generell markedsføring/informasjon Annonser, hjemmeside, redaksjonell omtale….. Hvordan nå målgruppene? Legge til rette for erfarings- og kompetanseoverføring i kommunen Aktiv bruk av førstelinjen for å identifisere målgruppe ”økonomisk vanskeligstilte”

Forvaltning av startlån må tilpasses den enkelte kommune Stor variasjon mellom kommunene etter Størrelse Geografi/avstander Arbeidsmarked Osv. Stor variasjon mellom kommunene når det gjelder Organisering av kommunen Involvering av politisk nivå Delegering av myndighet i forvaltningen Ingen fasit på hva som er riktig/optimal forvaltning av startlån Må tilpasses den enkelte kommune

God praksis – Startlån i kommunene Viktig med forankring av ordningen.. ..på politisk nivå ..i administrativ ledelse Saksbehandlingen må tilpasses den enkelte kommune Viktig med en ”kobling” med.. ..andre ytelser som kan ha samspill med startlån ..ytelser til potensielle målgrupper for startlån ..tildeling av kommunale boliger ..gjeldsrådgivning Kan oppnås ved å samle ansvar og/eller gode rutiner for samhandling Vedtaksmyndighet i enkeltsaker Bør delegeres til førstelinje, ikke behandles politisk Bør ha retningslinjer for praktisering av startlån

God praksis – Saksbehandling av enkeltsøknader Saksbehandlingen må tilpasses den enkelte søker Risikovurdering i enkeltsaker må baseres på skjønn Betingelsene i avtalene tilpasses den enkelte søker Fullfinansiering eller samfinansiering Bruk av avdragsfrihet Renter Forhåndsgodkjenning For økonomiske vanskeligstilte; Viktig med god samhandling med søker (En del må motiveres for å ta startlån) med eksterne aktører (bank) internt i kommunen Ansvarlig for andre ytelser/kommunale bolig Konsulent for funksjonshemmede/flykning/ungdom/andre målgrupper Avslag Endel avslag er muntlig / Formell klageadgang kun på skriftlig avslag Riktig å avslå hvis man ikke tror klarer å håndtere et startlån

God praksis – Forvaltning av startlånsavtaler Lite belastning knyttet til forvaltning av avtaler Få kostnader til forvaltning av startlån – kan ta 0,25 i rentepåslag Bruk av eksternforvalter – finansieres av rentepåslaget og gebyr Mange løser inn lånet underveis Håndtering av misligholdte lån Purring som en vanlig bank Viktig med god dialog mellom ekstern forvalter og kommunen Viktig at kommunen involveres tidlig ved mislighold Mulighet for kommunen til å følge med løpende Kommunen må være proaktiv ved mislighold Se situasjonen i sammenheng med andre ytelser fra kommune Gjeldsrådgivning Ved tap kan kommunen Inndrive i opptil 10 år Inngå gjeldsordning

Proba AS Øvre Vollgate 6 0158 Oslo www.proba.samfunnsanalyse.no