Pastoral ledelse i en sentrumsmenighet i omstilling, med særlig vekt på menighetens ungdomsdiakoni Knut Kittelsaa – PLU 2003-2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Motivasjonsgruppenes HVEM HVA HVOR
Advertisements

IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Med forskning på timeplanen
Fysisk aktivitet og helse
Motivasjon.
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Et helhetlig barnevern i Oslo
Bruk av SMS og bruk/interesse for Mobilbank Bruk av SMS og mobilbank Interesse for mobilbank 15 Dagligbankundersøkelsen 2011 >
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Personlig utviklingstrapp Skøyter
Kandidater til styret i UNG
Trygdeetatens arbeidslivssenter Hans Henrik Andresen Rådgiver.
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Frivillighet – muligheter og utfordringer
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Karlsøy Kommune som samarbeidspartner.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Regnskap 2005 Resultatet langt bedre enn fryktet
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Ungdomsarbeidet i Agder bispedømme Formål Vi vil forankre ungdom i trygge og utfordrende menighetsfellesskap og utruste dem til å nå sine.
Budsjett konsekvenser KULTUR: Kulturell skolesekk – positivt Noe økt aktivitet på kultur- og musikkskolen Noe reduksjon på øvrig aktivitet, for.
Intensjonsavtalen – Evaluering 2005  Evaluering forankret i koordineringsgruppen: Arbeids- og sosialdepartementet Moderniseringsdepartementet Rikstrygdeverket.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Suksesskriterier.
FRA TALENT TIL TOPPEN HVA KREVES ??. MENGDE TRENING regelen Konsekvenser:  Tåle trening  God restitusjon  Mindre tid til TV dataspill  Mindre.
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Mangfold og likeverd Barns rettigheter - personvern.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Lederstil og Motivasjon.
Østfold – ”mer en bare store gjedder og ulv!”. NJFF Østfold har gjennom et aktivt ungdomsutvalg i samarbeid med lokalforeninger oppnådd ; Medlemsvekst.
OVERdrive ™.  OVERdrive bidrar til å gi maksimal utholdenhet under kraftig fysisk aktivitet, øker energiproduksjonen og bedrer restitusjonstiden.
NJFF-Nordland Arbeid opp mot barn og unge Carine Romness NJFFs ungdomskonf
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Østfoldhelsa og Østfold analyse Tanker rundt Samhandlingsreformen Kjell Rennesund.
Barn og unge med funksjonsnedsettelser- En folkehelse utfordring? Nick Williams,
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
1 S tatsråd Erna Solberg, OSLO, 18. januar 2005 Samspill og Innovasjon i et regionalt perspektiv.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Velkommen til viktig oppstartseminar Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
Strategi og plan Kopervik Menighet.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
1 Samling for kommunene 2. juni 2015 Nytt fra Fylkesmannen.
Spillteknologi og eldre/demente Sammenstilling av åpne kilder og telefonintervju med utvalgte kommuner for å samle kunnskap og erfaringer til bruk i Teknoklubben.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
ETS Utklipp fra vegvesen-kart Rådhus ETS-KOMMUNE SAMARBEID Kommune samarbeid kan være vanskelig Har forsøkt i 20 år uten å lykkes Folkeavstemning i 2001,
Arnfinn Eek Psykologspesialist 24. mai 2006
Eksempel fra Randaberg menighet
Fra Glemmen og Fredrikstad
JELØY MENIGHET HVA ER VI SKAPT TIL Å VÆRE HVA ER VI SKAPT TIL Å GJØRE.
Barnehagepolitisk offensiv
Nasjonal konferanse i alders og sykehjemsmedisin 12. og 13. mars 2018
Åfjord videregående skole:
NRK Norges viktigste kilde
Veien inn i ledelse ER LEDELSE NOE FOR DEG? ER DU DEN VI SER ETTER?
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Utskrift av presentasjonen:

Pastoral ledelse i en sentrumsmenighet i omstilling, med særlig vekt på menighetens ungdomsdiakoni Knut Kittelsaa – PLU

Bakgrunnen  Sentrumsmenighet i sterk omstilling:  fortetning og sentrumsorientert utbygging  sterk foryngelse i befolkningen  mange enpersonshusholdninger  mye inn- og utflytting  ung, urban livsstil  store ungdomsdiakonale utfordringer

Målet  Avklare, skjerme og styrke sokneprestens pastorale lederansvar i arbeidet med å utvikle kontakten med de unge i menigheten.  Delmål:  soknediakonen som ungdomsdiakon  etablere ungdomsarbeid  utvikle ungdomsledere

Fokuseringspunktene  Hva er pastoral ledelse i denne menigheten?  Hva er ungdomsdiakoni i denne menigheten?  Hvordan rekruttere, motivere og utvikle unge medarbeidere i denne menigheten?  Konsekvenser og virkninger for gudstjeneste- og forkynnelsesarbeidet…

Virkeligheten/alvoret Diakonstillingen sperret fra og minst ut 2005 Diakonstillingen sperret fra og minst ut 2005 Menighetens sykehjems omstilling krevde mye ekstra innsats Menighetens sykehjems omstilling krevde mye ekstra innsats Harde budsjettkutt en pastoral utfordring: Motvirke motløshet, skape ny entusiasme Harde budsjettkutt en pastoral utfordring: Motvirke motløshet, skape ny entusiasme

Resultatene  Lyktes ikke å etablere ungdomsarbeid/utdanne ungdomsledere  Ny fokusering på pastoral ledelse i menigheten  Arbeidet med menighetens mål/oppgaver mer målrettet og engasjert  Kontakten innen staben og mellom stab og menighetsråd styrket  Gudstjeneste- og prekenarbeid utvikler seg positivt, ifølge respons  Voksende trygghet som pastoral leder

Konklusjonene Prosjektet har avklart og styrket pastoral ledelse i vår menighet. Prosjektet har avklart og styrket pastoral ledelse i vår menighet. Det har derimot ikke lykkes å skjerme pastorale ledelsesoppgaver i forhold til annen aktivitet. Det har derimot ikke lykkes å skjerme pastorale ledelsesoppgaver i forhold til annen aktivitet. Sammen med PLUkurset har prosjektet gjort meg godt og medført modning. Sammen med PLUkurset har prosjektet gjort meg godt og medført modning. Erfaringene er tatt inn i menighetens årsmelding. Erfaringene er tatt inn i menighetens årsmelding.