Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vår elektriske verden kap 5
Advertisements

Søknad om tildeling av vederlagsfrie kvoter
Nyttig energi og fantastisk elektronikk
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Program 08:45 – Grønne investeringer i industrien
Fysikk 1: Effekt og energiproduksjon i vannkraftverk
Avfallsforum Sør Tromøya november 2006
Hva er energi? Energi er det som får noe til å skje.
ELEKTRISITET KAPITTEL 11.
9(4) Energi Mål for opplæringen er at du skal kunne
Fysikk 1: Potensiell energi og vannkraftverk
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Velkommen til Vaillant Infomøte Smart Energi Hvaler 18. Nov 2013
Vi leverer framtidens energiløsninger
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
En presentasjon av Reidar Andreas Brandsrud
Gass-verdikjeden i et nøtteskall
Energibalansen.
Velkommen til Newtondag!
Dannelse og anvendelse
Side Av Karina Schjølberg
Oppsummering til eksamen Kap.1, 3, 4 og 5
Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF
Kapittel R Entropi og fri energi.
Ideell Gass og beregning av Indre Energi (Oppgave 1
Appendix A. Litt termodynamikk og fysikalsk kjemi
Kap 19 Termodynamikkens første lov
Energi og miljø høgskolen i oslo Prosjektoppgaver og vurdering av Høgskolelektor Bente Hellum.
Xrgia AS Ole Lislebø Skøyen,
Slik kommuniserer vi fjernvarme Håvard Røste Kommunikasjonsrådgiver Fjernvarmedagene –
Hvordan taklet fjernvarmeselskapene vinteren 2010 ? Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Dag A. Høystad Energirådgiver.
Hva er fossile brensler?
Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder
Velkommen 7. klasse til Newtondag!
Hva er gasskraft med CO2-innfanging? - 1
SIB 5005 BM3 Miljøteknikk Globale atmosfære-endringer (Del 2)
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Industrisamfunnet – energi, teknologi og samfunnsutvikling
Besøk fra Russland Ålesund den 9. 4
Johanne Molnes Harkjerr
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Fossilt brensel. Anvendelse
MENA 1000; Materialer, energi og nanoteknologi - Kap. 3 Termodynamikk
INF3400 Del 10 Løsningsforslag Sekvensielle kretser.
Vannets kretsløp Foto: Justin Rumao.
1 Gassteknisk Senter NTNU - SINTEF Gasskraft med CO 2 -håndtering Oversikt og innledning Olav Bolland NTNU Seminar Optimal utnyttelse av naturgass Onsdag.
Zero Emission Resource Organisation
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
CO 2 Capture Project - CCP Resultater, metoder og mål Presentasjon på Den tredje Nasjonale Konferansen om Klimaforskning Oslo 30. mars 2001 Av Lars Ingolf.
2007 INF3400/4400 våren 2007 Sekvensielle kretser Introduksjon til sekvensielle kretser.
Turbomaskiner TEP 4195 Kårstø Hydraulikk Termiske Strømningsmaskiner
Binære løsninger Vi har et system bestående av to typer atomer A og B
ENERGI FOR FRAMTIDA - på veg mot ein fornybar kvardag.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Energi Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Olje og gass Petroleum - fossilt brennstoff. Oljeeventyret Kol kjem av gamle sumpskogar som har rotna under stilleståande og oksygenfattig vatn. Råolje.
Elektrisitet. Hva er elektrisitet? Det er ikke lett å forklare hva elektrisitet er.  Vi ser den ikke fordi at den er usynlig  Vi lukter den ikke og.
til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
Kjære forskere!   Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig.
Produksjon av elektrisk energi
Elektrisitet.
Aktivitet 5 Energi i hver dråpe
Elektrisitet og magnetisme
P = U ∙ I I Forsan så vi hvordan man produserer energi ved hjelp av vann. Nå skal dere lage deres eget lille kraftverk. OPPGAVE: Dere skal få så mye effekt.
Aktivitet 1 Energi i hver dråpe
Kulebane Innledning: Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne,
6 : Alternativ energi Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
Utskrift av presentasjonen:

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin DAMPTURBINER - Introduksjon - TEP 4115 Termodynamiske systemer Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Bruk av damp har en lang historie: TEP 4115 Termodynamiske systemer Hero(n) fra Alexandria (2000 år siden) Leketøy! Watt’s Dampmaskin (250 år siden) Industrielle anvendelser! Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Damp er også viktig i dagens virkelighet Ca 60% av verdens energiproduksjon kommer fra forbrenning av fossile brensler; ca 15% fra atomkraft. Dampturbiner driver 80% av alle generatorer for produksjon av elektrisitet fra fossile kilder TEP 4115 Termodynamiske systemer Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Eksempel: Gasskraftverk TEP 4115 Termodynamiske systemer Virkningsgrader: Gassturbin alene: η=0.30 – 0.35 Dampturbin alene: η=0.30 – 0.40 Kombinert: η=0.45 – 0.60 Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Fornybare kilder: Geotermi (Hellisheiði kraftverk, Island) Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin TEP 4115 Termodynamiske systemer Ca 200 MWe fra 4 parallelle turbiner og 1 lavtrykksturbin.

Fornybare kilder: Soltermisk Solar driven steam cycle Source:http://www.solugas.com/index/stp.html

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Dampturbinprosessen TEP 4115 Termodynamiske systemer Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Den idealiserte Carnot-syklusen (kap. 5 i M&S) Wnet = W2-3 + W3-4 – W4-1 – W1-2 TEP 4115 Termodynamiske systemer Wnet > 0 når vi roterer med urviseren Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Sykliske Prosesser (Kap. 2 i M&S) “Energi og Termodynamikkens 1. lov” Energianalyse av Sykliske Prosesser (1. Lov) ΔEcycle = Qcycle – Wcycle = 0  Wcycle = Qcycle System Tin Tout Qin Qout Wcycle Tin > Tout Eksempel: Kraftproduksjon TEP 4115 Termodynamiske systemer Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Carnot type Dampkraftsyklus TEP 4115 Termodynamiske systemer Virkningsgrad: ηC = 1–TC / TH Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Ideell Rankine Syklus i Ts-diagram (dampturbinprosess) 1-2: Isentropisk kompresjon av matevann til kjeltrykket 2-3: Oppvarming av vann til fordampningstemperatur 3-4: Fordampning av vann 4-5: Overheting av damp 5-6: Isentropisk ekspansjon av damp i turbin 6-1: Kondensasjon av damp TEP 4115 Termodynamiske systemer Kjel omfatter 2-3-4-5 Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Reell ekspansjonsprosess (Isentropisk Virkningsgrad for Turbin) TEP 4115 Termodynamiske systemer Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Dampkraftverk: ”RankineCykler” TEP 4115 Termodynamiske systemer Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Rankineprosess Prosess Kjel Turbin Kjøletårn TEP 4115 Termodynamiske systemer Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Kjelen; T1, p1 TEP 4115 Termodynamiske systemer Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Mengde vann (l) Tid (s) TEP 4115 Termodynamiske systemer Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Turbin (inngang): T2, p2 TEP 4115 Termodynamiske systemer Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Turbin (utgang): T3, p3 TEP 4115 Termodynamiske systemer Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin TEP 4115 Termodynamiske systemer Brensel, massestrøm Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin TEP 4115 Termodynamiske systemer Volt, Ampere Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Semesteroppgaven: 1.a Bestem anleggets energi-virkningsgrad (definert som forholdet mellom realisert energi ut over tilført energi: Pel / Hbr) 1.b Virkningsgraden er temmelig (svært ?) lav; Hva er årsaken? Pel TEP 4115 Termodynamiske systemer Hbr Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Semesteroppgaven: TEP 4115 Termodynamiske systemer 1 2. Kjelvirkningsgrad er definert som forholdet mellom energi (effekt) tilført vannet og energi (effekt) tilført kjelen. Anta at oppvarming av vannet i kjelen skjer fra kokende tilstand for det gitte trykket. Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin Semesteroppgaven: Wt Wt,is TEP 4115 Termodynamiske systemer 3. Bestem isentropisk virkningsgrad for dampturbinen: ηt,is = Wt / Wt,is Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin

Semesteroppgaven - osv.: Kapittel 8.1 og 8.2 i M&S forutsettes lest før det korte og hektiske laboratorieforsøket Sikkert smart å lese litt om entropi og virkningsgrader også .... Hva er teorien bak en Rankine prosess? Hvilke parametere skal dere måle for å kunne besvare spørsmålene i oppgaven? Lykke til med lab’en og termodynamikken videre fram mot eksamen!! TEP 4115 Termodynamiske systemer Introforelesning Semesteroppgave om Dampturbin