Jernbaneverkets satsing på prosjektbasert læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Fagforeningens arbeid for mangfold
PILOTPROSJEKTET SAFO ØST
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
SIU Leonardo videreutviklingsprosjekter
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Oppsummering Dialogkonferanse Psykisk helsevern for barn og unge Gruppeøkter, økt 2 Hell og Molde juni 2009.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Christian Waale Hansen
Jernbaneverkets Resultatmål i PUS
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Ungdomstrinn i utvikling
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Fysioterapi i privatpraksis: nye utfordringer
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Management TeamAnalyse. 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Hvordan forsterke merkevaren?
Oppsummering av FOU - prosjekt
EEU program i prosjektledelse NTNU
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
6. desember Trender fra konferansene ” Euram & Irnop” Anne Live Vaagaasar Handelshøyskolen BI.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Mål i prosjekter.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Prosjektledelse og bibliotekarer
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
UTARBEIDET AV INGER-LISE STOKKE
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Nye forskningsprosjekter i NSP KnowMaP –Kunnskapshåndtering i prosjekter TeamPro –Teamsammensetning og -utvikling OrgPro –Organisering av prosjektkontor.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Oppsummering av FOU - prosjekt
LEDERNE, april 2005, Trondheim
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Forenkle, forkorte og forbedre
Oppsummering av FOU - prosjekt
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
CSM-RA Sikkerhetsvurderingsrapport
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
SØKNAD OM OPPTAK Utdanningskrav (PhD kandidaten er formelt kvalifisert) Ansettelsesforhold og finansiering (PhD kandidaten ansatt og finansiert i 3 år.
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Jernbaneverkets satsing på prosjektbasert læring Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Dilemma ved prosjektbasert læring - ”Prosjektets iboende egoisme” - ”Ingen vil lytte når jeg vil fortelle” - ”tilhørighet til prosjekt og ikke til organisasjon” Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Jernbaneverket Utbygging - Suksessfaktor i måloppnåelse i det enkelte prosjekt og - Forbedring/læring mellom prosjekter og mellom faser Hva er lettest å måle, mest synlig og gis mest fokus…? Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Noen konkrete virkemidler (1) … - Organisering - Prosjektmodell (prosessmodell) - Prosjektdag - Prosjektskolen - Verdigrunnlag Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Noen konkrete virkemidler (2)… - Usikkerhetsanalyser - Erfaringsseminar - Erfaringsrapporter - Prosjekt oppstart - og EPU? Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Organisasjon Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Organisasjon Utbygging har gjennomføringsansvar for både tidligfase og gjennomføringsfase - Utbyggingsenhetene har resultatansvar for sin egen prosjektportefølge - Medarbeidere er ansatt i basisorganisasjonen (prosjekttjenester) som har ansvar for rekruttering, kompetanseutvikling, fagansvar, utvikling av styringssystem og forvaltning av beste praksis. - Mange medarbeidere 100% i store prosjekt over mange år, mens andre er 10% i 10 prosjekt... Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Prosjektmodell - Introduserer definerte faste kontrollposter alle prosjekt må gjennom - Krav til dokumentasjon og verifisering som bidrar til å systematisere erfaringer i sjekklister - Sterkere ledelsesinvolvering og krav til tverrfaglig kontroll (prosjektekstern) - Skape kultur som fremmer læring og involvering Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Prosjektmodell Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Prosjektmodell Hovedområder Viktige momenter Utsjekk Ikke relevant Styringsdokument og Estimat Er styringsdokumentet oppdatert og i samsvar med mal for styringsdokumentet? Er det endringer i styringsdokumentet i forhold til hva som var fastsatt ved oppstartskontroll? (mål, organisering, strategi, fremdrift, interessentanalyse og -håndtering, kommunikasjonsplan) Er det utarbeidet en kvalitetsplan med prosedyrer og sjekklister for produksjonen i prosjektet? Er det laget et estimat for prosjektet som er i samsvar med JBV’s krav til estimering med hensyn til: Struktur på estimatet Estimeringsmetodikk Dokumentasjon av forutsetninger, avgrensninger og sporbarhet Kvalitetssikring av sidemann Har estimatet blitt gjennomgått og kvalitetssikret av en tverrfaglig kostnadsgruppe? Er estimatet dokumentert i et eget dokument? Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Prosjektskolen Nær innpå 300 kursdeltagere på prosjektskolen siden oppstarten høsten 2006.(6 forskjellige moduler) - Arena for læring av generell teori, virksomhetsspesifikke modeller og praksis men ikke minst diskusjon, nettverk, erfaringsoverføring og kulturbygging - Interne forelesere og deltagere på tvers av prosjekt og faser er svært viktig Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Prosjektdagen Heldagssamling for ca 250 deltagere. Arrangert i form som en konferanse med plenumsforedrag og tre faglige parallelle strømmer med både eksterne og interne innledere. Avsluttes m felles sosialt arrangement. Arena for faglig oppdatering, synliggjøring av egne ”spesialister”, kulturbygging og nettverk internt. Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Noen strategier Individuell læring ved arbeid i prosjekt - Kompetanseoverføring og læring mellom prosjekter og mellom prosjektfaser for organisasjonen - Erfaringsoverføring fra andre organisasjoner - Individuell læring ved kurs/opplæringstilbud innenfor kjernekompetansen - Rekruttering og karriereutvikling innenfor kjernekompetanseområdene - Kompetanseoverføring ved innleie av spesialister Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Til slutt - kulturbetinget prosess som tilsynelatende aldri lykkes helt… - det må skapes ”formelle” arenaer hvor kompetanseoverføring blir synlig og verdsatt (prosjektdagen, prosjektskolen etc) - kompetanse- og karriereutvikling på individnivå er fortsatt det viktigste? Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Helt til slutt - Presentasjonen har fokusert på læring mellom prosjekter i Utbygging og mellom prosjekter og basis internt i Utbygging… - Læring og erfaringsoverføring fra drift til prosjekt ved oppstart og fra prosjekt til drift ved avslutning er like viktig…. Historikk: 96/48/ EF om samtrafikkevne i det europeiske jernbanesystem for høyhastighetstog 2001/16/ EF om samtrafikkevne i det transeuropeiske konvensjonelle jernbanesystemet 2004/50/ EF om endring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 96/48/EF og 2001/16/EF om samtrafikkevne Direktivene 96/48 og 2001/16 er blitt implementert i norsk rett ved følgende forskrifter: FOR-2006-04-10-410: (erstatter forskrift 1999-04-08, nr 424): Forskrift om samtrafikkevnen i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog (høyhastighetsforskriften). FOR-2006-04-10-411: (erstatter forskrift 2003-02-05 nr 137): Forskrift om samtrafikkevnen i det konvensjonelle jernbanesystemet (samtrafikkforskriften). FOR-2003-03-17-342: Forskrift om gjennomføring av tekniske spesifikasjoner (TSI) for samtrafikkevne for delsystemene vedlikehold, styringskontroll og signaler, infrastruktur, energi, drift og rullende materiell i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. FOR-2005-02-09-117[1]: Forskrift om etablering av grunnleggende krav for styring, kontroll og signal (ERTMS) for konvensjonell jernbane. [1] Fortalens punkt (17) beskriver sammenhengen mellom forskrift 2005-02-09 nr. 117 og CR TSI CCS. CR TSI CCS notifisert til medlemsstatene i EU den 28. mars 2006 CR TSI CCS trådte i kraft 28.september 2006 Ikrafttreden i Norge er avhengig av implementering i EØS avtalen

Lessons learned The transfer of knowledge from base organisation and future user at the start of the project was seen as very important Management statement were made and arenas established This proved difficult to achieve The project had to solve this lack of knowledge transfer with additional reqruitement

Lessons learned The future organisation for operations was initially developed within the project As the first part of the system went into operations this part of the project became an independent organisation in the JBV base organisation This was a very efficient way of securing knowledge transfer from the project execution phase into operations